Hej! Behöver hjälp med en nysådd gräsmatta som växer väldigt glest se bilder. Det är sått 15 juli (tre veckor sedan) med detta https://www.granngarden.se/grasfro-granngarden-slottspark-1kg. Jorden har hållits fuktig och det har varit mycket sol senaste veckan. Har inte sett någon större skillnad där det kommer nya grässtrån sedan en till två veckor tillbaka utan det som har kommit växer men inget nytt. Vad ska jag göra, hjälp!
 
  • Glest växande nysådd gräsmatta med flera kala fläckar och några ogräsplantor i jorden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glest växande nysådd gräsmatta med en del kala fläckar och några ogräs på jord med inslag av småsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glest växande gräsmatta med några ogräsplantor mellan de spridda grässtråna på nysådd jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så gräsmatta mitt i värmeperioden är inte optimalt. "Jorden hållits fuktig" = har mattan verkligen fuktats 8 gg/dagen?

Tröst: det blir gräsmatta så småningom och när nattfukten kommit igång - ta det med ro.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Så gräsmatta mitt i värmeperioden är inte optimalt. "Jorden hållits fuktig" = har mattan verkligen fuktats 8 gg/dagen?

Tröst: det blir gräsmatta så småningom och när nattfukten kommit igång - ta det med ro.
Har vattnat så att jorden inte synligt torkat ut. Behöver jag fortsätta vattna hela tiden eller har alla frön grott nu och kan öka intervallerna? Har läst att gödsel kan hjälpa men det ska väl användas senare? Slutligen hur blir det med alla kala ytor kommer det börja växa eller behöver jag stödså?
 
Finduscha nu mattan mitt på dagen om solen gassar.
Göd inte.
Stödså inte.
Avvakta.
 
  • Gilla
Isak Hansson
  • Laddar…
Ha tålamod till oktober. Jag brukar inte ens försöka så gräs före september. Den gång vi var tvungna att så under sommaren (skulle sälja huset på sensommaren) la jag fiberduk över det nysådda för att det inte skulle torka så fort.
 
  • Gilla
Isak Hansson
  • Laddar…
Tack för era svar!
yonna yonna skrev:
Finduscha nu mattan mitt på dagen om solen gassar.
Hur viktigt är det att jorden hålls fuktig hela tiden? Räcker det om jag vattnar när det är soligt och det är okej om det skulle bli torrt någon period? Det finns ingen risk att det finns kvar frön som inte grott?
M mrsnhp skrev:
Den gång vi var tvungna att så under sommaren (skulle sälja huset på sensommaren) la jag fiberduk över det nysådda för att det inte skulle torka så fort.
Är det någon ide att lägga på fiberduk nu eller kanske senare?
 
Isak Hansson Isak Hansson skrev:
Är det någon ide att lägga på fiberduk nu eller kanske senare?
Fiberduk på en gång om det fortfarande finns frön som kan gro eller unga tunna grässtrån som inte tål torka. Fiberduken skuggar och minskar avdunstningen när det är varmt. Man kan behöva lyfta av den när man ska vattna för att det inte ska bli ojämnt.
 
M mrsnhp skrev:
Fiberduk på en gång om det fortfarande finns frön som kan gro eller unga tunna grässtrån som inte tål torka. Fiberduken skuggar och minskar avdunstningen när det är varmt. Man kan behöva lyfta av den när man ska vattna för att det inte ska bli ojämnt.
Det bör fortfarande inte torka ut och beroende på gräsblandning kan det absolut finnas frön som inte har kommit igång än, tex om du har ängsgröe i mixen.

Jag hade tagit det piano och vattnat på. Stödså i slutet av augusti/början av september om det inte har hänt något.

Av bilderna att döma ser det dock rätt torrt ut men det kan ju såklart vara svårt att avgöra från en bild.
 
S
Ser ut ungefär som min gräsmatta som jag sådde 20/7. Också Slottspark.

Lite fält där det grott dåligt som jag tror beror på att jorden var för hård där och det blev för lite jordkontakt.
Jag tänker stödså de fläckarna tillsammans med toppdress nu på sensommaren.
 
Jag har också använt "slottspark". I mitt fall sådde vi ca 500 kvm på hösten 2022. Våren 2023 var jag väldigt orolig eftersom gräsmattan inte alls såg ut som den slottspark jag visualiserat utan så som dina bilder och sämre - det gräs som fanns var mest gult. Den dyra gräsmattejord vi köpt visade sig vara väldigt näringsfattig och gräset växte superdåligt medan gräsfröer som råkat hamna i en säck med bra planteringsjord hade tagit sig bra. Jag körde ut NPK två gånger under 2023 och efter andra gödningen hösten 2023 såg det bra ut. I år ser gräsmattan fin ut och jag fortsätter göda 2 ggr per år + köra med robot så gräsmattan får tillbaka näringen från stråna. Mest NPK för pengarna som jag hittat är 25 kg-säck på granngården.
 
Redigerat:
Ha tålamod. Markentreprenören Hasslö Dyk och Mark levererade matjord enligt beställningen men den var helt knasig. Labbundersökningen visade att den var näringsfattig och alldeles för sur. Där växte INGENTING, inte ens ogräs. Vi sådde ändå i höstas och nu börjar det växa lite grann, mindre öar av gräs. Nu till hösten kommer vi att kalka och gödsla. Vi betraktar det nu som ett femårsprojekt.
 
Claes Sörmland
T Thomas_Blekinge skrev:
Ha tålamod. Markentreprenören Hasslö Dyk och Mark levererade matjord enligt beställningen men den var helt knasig. Labbundersökningen visade att den var näringsfattig och alldeles för sur. Där växte INGENTING, inte ens ogräs. Vi sådde ändå i höstas och nu börjar det växa lite grann, mindre öar av gräs. Nu till hösten kommer vi att kalka och gödsla. Vi betraktar det nu som ett femårsprojekt.
Kalka i höst och gödsla i vår. Gödslet gör ingen nytta på hösten och riskerar att avgå som ammoniakgas i och med kalkningen. Till detta så bryts nitrater ned under hösten (också kalkgynnat) och rinner ned i marken.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
O
Isak Hansson Isak Hansson skrev:
Hej! Behöver hjälp med en nysådd gräsmatta som växer väldigt glest se bilder. Det är sått 15 juli (tre veckor sedan) med detta [länk]. Jorden har hållits fuktig och det har varit mycket sol senaste veckan. Har inte sett någon större skillnad där det kommer nya grässtrån sedan en till två veckor tillbaka utan det som har kommit växer men inget nytt. Vad ska jag göra, hjälp!
Det kommer ta sig bra men det behövs till våren innan det blir riktigt bra. Jag har sått gräsmattor där jag har gjort ”ultimata” förhållanden med jord, duk, gödsel osv. Men jag har också sått där jag bara slängt ut några nävar frö, krattat ner dom och sen struntat i dessa.

Efter 6 månader ser det likadant ut på båda ställena för de olika sorters fröna tar olika lång tid!
 
  • Gilla
Trädgårdsokunnig och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med, gräs är inte så kinkigt. T o m där man har grävt för VA ute på ängsmark utanför min tomt blev det gräsäng spontant utan sådd av gräs efter två säsonger.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag har bara sått "fingräsmatta" framför huset. Resten av trädgården är naturligt gräsbevuxen genom regelbunden klippning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.