Halloj! Någon som lyckats använda sig av Bauhaus prisgaranti på något kvalitetsverktyg och kan tipsa om detta?

Finns det andra butikskedjor som har liknande prisgaranti?

//Woodrat
 
Jag har köpt billiga redskap ur fiskars ergo-serie med prisgarantin. Sen vet jag att någon har skrivit om att de har köpt en grön bosch "multimaster" med prisgarantin. Men man måste ha någon form av bevis med sig.
 
Jag har lyckats använda Bauhaus prisgaranti på en jordfräs för nåt år sedan. Köpte den på ett Bauhaus och sedan av en händelse var jag på ett annat Bauhaus dagen efter och ser samma produkt bra mycket billigare. Tur att jag inte hade lagt av kvittot... :)

Dock, jag fick bråka väldigt mycket och få dit butikschefen innan de gick med på att ge mig några pengar... Mycket skitsnack om att jag skulle vara tvungen att åka tillbaka till butiken där jag köpte den ursprungligen och sånt. De vill tydligen bara vara en kedja när det passar... Nåja, till slut gav de med sig och gav mig mellanskillnaden...
 
Jag har använt prigarantin på Bosch Multimastern och det var inget snack alls. Med den erfarenheten i bagaget kanske man kan göra "fynd" ibland alla våra mer eller mindra fasta priser på verktyg, därav mitt första inlägg som börjar denna tråd.

//Woodrat
 
Jag köpte också Bosch-multimastern när Beijer reade den. Det gick hur smidigt som helst.
Hornbach har också sån garanti men den är 10% tror jag.
 
Skönaste jag använt prisgarantin till var när jag köpte ett gäng lågenergilampor. De var 1 kr billigare på Clas Ohlson. Bauhaus hade inga problem med att ge mig 1 kr + 12% av priset tillbaka. Nu för tiden går jag inte till Bauhaus utan att ha först kolla upp andras priser på t.ex. Clas Ohlson, Kjell och Co, Jula m.fl. När man väl kommer till Bauhaus och ser att det man vill ha är billigare någon annanstans är det bara att betala i kassan och sedan gå till kundtjänsten och be dem att surfa till Clas Ohlson, Jula eller var man nu hittat det billigare någonstans och sen casha in mellanskillnaden +12%. Ett annat sätt jag använt är att fotografera den billigare prislappen på den andra butiken och använda det som bevis för att få prisgaranti hos Bauhaus.

Jag har en gång frågat på Bauhaus om de nu kommer att sänka priset på varan eftersom när jag nu använt prisgarantin så "vet" dem att produkten finns billigare någon annanstans. Jag fick svaret att det avgör inköpsavdelningen. Några veckor senare kollade jag upp produkten och de hade inte sänkt priset. Egentligen är det där med att Bauhaus påstår att de har lägsta priserna bara skitsnack. Meningen är ju bara att folk ska *tro* att det inte går att få billigare någon annanstans men de lägger hela jobbet på kunden att bevisa att Bauhaus har fel (detta gäller inte bara Bauhaus utan alla som har "prisgaranti").
Detta har konsumentombudsmannen klagat på men inget händer. I Finland är det förbjudet med prisgaranti eftersom de anser att det är missvisande eftersom det inte är någon garanti om att priserna är lägst.
 
brabyggare:Shhhh du får ju inte avslöja hemligheten att de inte alltid har lägst pris. Silvan har samma (dock ej 12%) och jag har utnyttjat bara för att jag inte ville åka till en annan affär som var billigare. Sparade en hundring på den wap-uppkopplingen ;)
 
Hmmm , bauhaus har ju en del märkesverktyg t ex bessey skruvtvingar, scheppach sågar m.m , ingen som gjort ett lyckat prispressarköp på dessa? Jag vet att 12% kanske inte är så mycket men har man tunn plånbok så kanske det är skillnaden mellan köp/Icke köp , dessutom känns det kul när man lyckats få "hantverkar-rabatt".
 
Mikael_L
Jag har löst ut den på en Bosch PSR14.4 Li-2 grön skruvdragare och Bosch-multimastern.
I det ena fallet tog jag helt enkelt med mig kampanjbladet från COOP, traskade tvärs över vägen till Bauhaus. I det andra fallet stod jag i informationsdisken och hjälpte och dirigerade personalen på Beijers hemsida till kampanjpriset. Inga problem i något av fallen.

Jag känner mig dock lite skämmig när jag gör sånt här.
Alltså inte mot Bauhaus, absolut inte, det är ju deras spel! utan gentemot den andra handlaren som försöker att vara seriös (förhoppningsvis) och kämpar fram erbjudanden för sina kunder, men vad dom än får fram för pris förlorar dom ändå.

Hoppas det svider för Bauhaus ibland ... :surprised:

Butikskedjor som använder denna taktik medför nog också att en hel del leverantörer väljer att ha ett färre antal detaljister som för produkterna, och kämpar mer för att ha totalkoll på detaljistledet. Detta gagnar knappast oss kunder i långa loppet.
 
Jag MMS:ade en prislapp till en forumkille i Uppsala, en bild på en prislapp var det, tror han gick tillbaka till bauhaus å cashade in, var AEG borraren nyligen.
 
Har fått prisgaranti på Gapro finvirke som K.rauta sålde för 49 kr/m istället för Bauhaus 69 kr.
Det satt fint. En utskriven webbsida var allt som behövdes.
 
Har benyttet meg av bauhaus prisgaranti 5-6 gånger og da primært på el-verktøy. Her i Norge har jeg bare gått til kundetjenesten og betalt der (de har en egen utgang). Aldri vært noe problem. Den beste sparingen var på en varmvannstank som har normalpris 6400kr i faghandelen. En annons i en avis på en som hadde utsalg på de for 3500kr, gjorde at jeg slapp unna med 2900kr. Sparte 3500kr mot normalpris :)
 
v-g skrev:
brabyggare:Shhhh du får ju inte avslöja hemligheten att de inte alltid har lägst pris. Silvan har samma (dock ej 12%) och jag har utnyttjat bara för att jag inte ville åka till en annan affär som var billigare. Sparade en hundring på den wap-uppkopplingen ;)
Oops, det kanske jag inte skulle avslöjat *skäms* :rolleyes:.

Silvas prisgaranti där man inte får något utöver prisskillnaden är mycket sämre än Bauhaus för då kan man ju lika gärna handla prylen billigare på det andra stället (om man inte som du v-g ändå stog där och inte hade lust att åka någon annanstans). Visst, om man råkar hitta prylen billigare någon annanstans efter att man har köpte den kan deras prisgaranti utnyttjas men då vill det till att summan man kan få tillbaka åtminstone överstiger resekostnaden eller att man ska till Silvan i annat ärende om det ska vara någon mening.
 
Logiman skrev:
Har benyttet meg av bauhaus prisgaranti 5-6 gånger og da primært på el-verktøy. Her i Norge har jeg bare gått til kundetjenesten og betalt der (de har en egen utgang). Aldri vært noe problem. Den beste sparingen var på en varmvannstank som har normalpris 6400kr i faghandelen. En annons i en avis på en som hadde utsalg på de for 3500kr, gjorde at jeg slapp unna med 2900kr. Sparte 3500kr mot normalpris :)
Eller i alla fall 600 billigare eftersom du kunde fått den för 3500 på det andra stället. Men ganska bra betalt ändå.
 
Själv tycker jag 30 dagars öppet köp-möjligheten är mer användbar än prisgarantin. För att slippa hamna i situationen att byggmaterialet inte räcker till så är det bara att köpa på sig i överkant för att sen bara lämna tillbaka det som inte går åt. Då behöver man inte riskera att bygget blir stående utan material p.g.a. snålhet och dåliga beräkningar och bli tvingad att åka iväg en extra gång för att handla det där sista. Jag har antagligen sparat mer på bränsle på detta än jag gjort på utnyttjandet av prisgarantier, och då är jag ändå en flitig utnyttjare av prisgarantin på Bauhaus.

Har också en jobbarkompis som en gång handlade mätverktyg och andra verktyg på Bauhaus och mätte och fixade det han skulle och åkte sen tillbaka och lämnade tillbaka prylarna, fick pengarna tillbaka och tackade för lånet.

Prisgarantin har jag för övrigt utnyttat när Bauhaus själva sänkt priset på varan jag köpt en vecka efte inhandlandet. De gnydde lite den gången men jag fick mina pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.