Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja

Jo det finns både fas och nolla i originalbilden. Vad är det du inte ser?
Du har ritat in två nya streck för fas och nolla, varför?
Fasledaren kopplas till L antingen på pucken eller strömbrytaren. Strömbrytaren är ett bättre val eftersom de brukar ha dubbla terminaler.

En felaktighet i bilden är att fas och nolla ser ut att komma från två olika håll. Det duger inte. Fas och nolla måste löpa i samma rör till strömbrytaren och pucken. De måste tas ifrån samma matande dosa. Det kanske bara är rittekniskt?
Hej och tack för inlägg.
Det som gör mig osäker är att i min dosa kommer det in fas och nolla som fortsätter upp till taket och troligen andra enheter. Från vägguttag till dosa till köksarmatur, fläkt, uttag och belysning. Det är väl som det brukar men var skall min inkommande fas och nolla anslutas? På originalbilden verkar det endast vara inkommande till Schneidern och sen därifrån till Plejden som ger tändtråden ström. I mitt fall skall flera saker strömsättas via denna fas. Jag vill ju inte stänga av fläkten när jag släcker.... Det är där jag kör vilse.

Jag hade Dim-01 innan men det går inte att kopiera kopplingarna som jag i princip hade tänkt göra. Olikt utformade puckar.
Frågan kanske enklare kan utformas som var kopplar man min fas som går vidare uppåt mot armaturen?
 
A
De kopplas parallellt då alla grejer normalt är gjorda för 230V så får de rätt spänning över sig och fungerar som de ska och fläkten kommer inte stanna.

Om det är flera faser och nollor i dosan ska dessa alltså kopplas ihop var för sig. Faserna i en klämma och nollorna i en annan.

Fanns det inte plats på strömställaren som föreslogs åt dig? Då kanske du måste använda kopplingsklämmor istället.

Detta kan nog hjälpa:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer

Titta på exempelinstallationen längre ner på sidan.
 
Redigerat:
Hej
Jo, det finns plats. Jag har 6+6 ingångar. Vet dock inte hur de sitter ihop med varandra. Kan inte sånt här håller ogärna på med el men Plejd måste jag sköta själv. Så här har elektrikern gjort innan jag tog loss den (Dim-01).
 
  • Kopplingsschema för Plejd DIM-01 dimmer med anslutningar för befintliga nollor och faser, lysrör och dimljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad hindrar dig från att koppla likadant? DIM-02 kräver inte fler anslutningspunkter för fas och nolla.

Bättre är dock att du ansluter inkommande fas till en Wago 221, och därifrån en tråd till strömbrytaren och en till dimmern. Det minskar antalet skarvpunkter vilket kan vara viktigt ifall man matar någon tung förbrukare i nästa dosa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ursäkta sen respons men är det så här du menar. Det är så nära tidigare Dim-01 kopplingen jag kan komma, tror jag? Eller....
 
  • Diagram över hur en lysrörskoppling kan anslutas till en dimmer (DIM-02). Bilden visar inkoppling av befintliga faser och motorer via en kopplingsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Exakt så, nu är du i hamn. Köp en fempolig Wago så att varje ledare får sin egen terminal.

Återstår bara att somna lysröret men det är kanske en senaste fråga?
 
  • Gilla
Plaincollar
  • Laddar…
P Plaincollar skrev:
Ursäkta sen respons men är det så här du menar. Det är så nära tidigare Dim-01 kopplingen jag kan komma, tror jag? Eller....
Kalas. Då kopplar jag så. Lysröret försvinner med nya köket lite senare men jag tror jag vet var den sladden skall kopplas🤓.

Tack för hjälpen!
 
U
Det du ritat komme funka prima. Men för att framtidssäkra skulle jag kopplat tandtråden till lysröret även via plejden (via impuls).
Så från dim2 utgång till lysrör och från strömbryrare till ingång 2. Sen kan du konfigurera i appen att det endast är på/av istället för dim.

Så slipper du koppla om sen när du byter lysarmatur.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A
Ja det är en bra ide. Det behövs en till fjäder till strömställaren sedan för dimmern.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Det du ritat komme funka prima. Men för att framtidssäkra skulle jag kopplat tandtråden till lysröret även via plejden (via impuls).
Så från dim2 utgång till lysrör och från strömbryrare till ingång 2. Sen kan du konfigurera i appen att det endast är på/av istället för dim.

Så slipper du koppla om sen när du byter lysarmatur.
Låter bra. Slipper jag öppna upp hela dosan igen. Fjäder har jag!
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.