D Dilato skrev:
Exakt vad i lagen säger att dom inte får/ska hjälpa TS?

Jag vet inte, därför frågar jag dig som vet.
Man får inte driftsätta/fylla köldmedium i rör som är installerade av någon utan certifikat.
Men om firman installerar rören så blir ju allt enligt reglerna
 
Krilleman
Carl_skog Carl_skog skrev:
Man får inte driftsätta/fylla köldmedium i rör som är installerade av någon utan certifikat.
Men om firman installerar rören så blir ju allt enligt reglerna
Jag gillar det, absolut.

Men vad anser du om precis samma sak fast det gäller hastighetsbegränsningen på en allmän väg eller fast elinstallation i en villa?

Precis samma sak som jag nämner i #12?!
 
  • Gilla
Christian Stensson
  • Laddar…
Carl_skog Carl_skog skrev:
Man får inte driftsätta/fylla köldmedium i rör som är installerade av någon utan certifikat.
Men om firman installerar rören så blir ju allt enligt reglerna
Vad gäller för anläggningar installerade innan f-gasförordningen infördes?

Hur vet en firma att rören är installerade av någon med certifikat eller inte?

Vad betyder det mer konkret att "firman installerar rören" ?

Måste dom ha köpt in dom och sålt dom?

Måste dom ha dragit dom hela vägen själva?

Många frågor blir det, men det är viktigt att när något är lagstiftat om och förbjudet att varenda detalj är glasklart definierad och uttryckligen nedpräntat.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Krilleman
D Dilato skrev:
Vad gäller för anläggningar installerade innan f-gasförordningen infördes?

Hur vet en firma att rören är installerade av någon med certifikat eller inte?

Vad betyder det mer konkret att "firman installerar rören" ?

Måste dom ha köpt in dom och sålt dom?

Måste dom ha dragit dom hela vägen själva?

Många frågor blir det, men det är viktigt att när något är lagstiftat om och förbjudet att varenda detalj är glasklart definierad och uttryckligen nedpräntat.
I slutändan precis samma sak som hastighetsbegränsningen eller fast elinstallation i en privat bostad.

Mängder kör för fort för att det går, fast det är fel lagmässigt.
Men risken att få böter är svindlande liten.

Många installera fast elinstallation i en villa för att det går, fast det är fel lagmässigt.
Prylar för detta går dessutom att köpa på Biltema/Jula/Amazon.
Risken att få böter är svindlande liten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad gäller för anläggningar installerade innan f-gasförordningen infördes?

Hur vet en firma att rören är installerade av någon med certifikat eller inte?

Vad betyder det mer konkret att "firman installerar rören" ?

Måste dom ha köpt in dom och sålt dom?

Måste dom ha dragit dom hela vägen själva?

Många frågor blir det, men det är viktigt att när något är lagstiftat om och förbjudet att varenda detalj är glasklart definierad och uttryckligen nedpräntat.
Du tror inte firman kommer undra varför bara halva jobbet är gjort?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag gillar det, absolut.

Men vad anser du om precis samma sak fast det gäller hastighetsbegränsningen på en allmän väg eller fast elinstallation i en villa?

Precis samma sak som jag nämner i #12?!
Jag anser att det är väldigt bra att vi har lagar som reglerar hastigheten på våra vägar, väljer man att bryta mot dom så får man vara beredd på konsekvenserna. Precis som i detta fall med rören till värmepumpen.

Konsekvenserna av en felaktigt utförd elinstallation anser jag är värre än rör monterade utan certifikat, då elen kan vara direkt livsfarlig
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Du tror inte firman kommer undra varför bara halva jobbet är gjort?
Antagligen, därför skiter man i firman och kopplar allt själv...alls glada ingen skadad🙃
 
D Dilato skrev:
Vad gäller för anläggningar installerade innan f-gasförordningen infördes?

Hur vet en firma att rören är installerade av någon med certifikat eller inte?

Vad betyder det mer konkret att "firman installerar rören" ?

Måste dom ha köpt in dom och sålt dom?

Måste dom ha dragit dom hela vägen själva?

Många frågor blir det, men det är viktigt att när något är lagstiftat om och förbjudet att varenda detalj är glasklart definierad och uttryckligen nedpräntat.
Hur vet en firma att rören är installerade av någon med certifikat eller inte?
-Då en värmepump i en villa har för liten fyllnadsmängd av köldmedium för att det ska krävas rapportering till en tillsynsmyndighet blir det svårt att veta. Men det är också värmepumpens ägares skyldighet att den installeras av certifierad firma och personal.

Vad betyder det mer konkret att "firman installerar rören" ?
- i detta fall betyder det att firman som fått uppdraget är skyldiga att certifierad personal monterar rören i sin helhet.

Jag vet inte om inköp av material är reglerat i f-gasförordningen.

Glasklart nedpräntat tror jag inte det är, tveksamma fall får väl prövas av våra domstolar?
 
Krilleman
Carl_skog Carl_skog skrev:
Konsekvenserna av en felaktigt utförd elinstallation anser jag är värre än rör monterade utan certifikat, då elen kan vara direkt livsfarlig
Köra för fort är värre än att installera fast elinstallation enligt mig.

Eller har du blivit "van" att alla kör för fort idag?

För lägger du dig med farthållaren på 80km/h på en 80-väg så har du inom ett par minuter ett helt lämmeltåg i arslet konstigt nog.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Konsekvensen av en korrekt utförd rörinstallation kyla eller en korrekt utförd
elinstallation är att allt är ok.

Ingendera är svårt att göra av en normalkompetent lekman.
 
Carl_skog Carl_skog skrev:
i detta fall betyder det att firman som fått uppdraget är skyldiga att certifierad personal monterar rören i sin helhet.
Var i förordningen är detta reglerat?
 
D Dilato skrev:
Var i förordningen är detta reglerat?
Kan rekommendera sidan alltomfgas.se där kan man läsa i EUs förordning EU/2015/2067
Samt den svenska lagstiftningen
SFS 2016:1129
 
D Dilato skrev:
Det där är ju ett problem att firmor kan vägra utföra ett jobb som enligt lag bara får utföras avven sådan firma bara därför att...
firmor kan vägra vilka jobb som helst bara därför att
oftast för att kunden är en surk-k
 
Carl_skog Carl_skog skrev:
Man får inte driftsätta/fylla köldmedium i rör som är installerade av någon utan certifikat.
Men om firman installerar rören så blir ju allt enligt reglerna
där har du fel
 
Carl_skog Carl_skog skrev:
Hur vet en firma att rören är installerade av någon med certifikat eller inte?
-Då en värmepump i en villa har för liten fyllnadsmängd av köldmedium för att det ska krävas rapportering till en tillsynsmyndighet blir det svårt att veta. Men det är också värmepumpens ägares skyldighet att den installeras av certifierad firma och personal.

Vad betyder det mer konkret att "firman installerar rören" ?
- i detta fall betyder det att firman som fått uppdraget är skyldiga att certifierad personal monterar rören i sin helhet.

Jag vet inte om inköp av material är reglerat i f-gasförordningen.

Glasklart nedpräntat tror jag inte det är, tveksamma fall får väl prövas av våra domstolar?
det är fullt normalt och vanligt förekommande att man tar över en anläggning från någon annan
som tekniker kan jag göra årlig kontroll på det jag vill, jag ansvara bara för att systemet är tätt HP & LP ligger rätt samt att ÖTP fungerar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.