Totte_S
Har ett gäng gamla trevliga yxor som behöver skaft eller skaftas om. Var hittar jag prisvärda yxskaft? Alltså skaft som håller och är raka men inte kostar alltför mycket.
 
Totte_S
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
  • Haha
Totte_S
  • Laddar…
Bra länk! Även hittat en hel del prisvärda nytillverkade skaft på loppmarknader typ Östregårds antik och loppmarknad i Moheda, Småland. Inklusive kil för en spottstyver, prima hickory :)
 
Totte_S Totte_S skrev:
Svarar mig själv; hittade den här sidan. Ska köp ett pr stycken och testa.
[länk]
Jag tycker de är onödigt grova, kikar man på en fabrikstillverkad svensk yxa gjord efter första världskriget är skaftet normalt mycket smäckrare.
 
Totte_S
F fribygg skrev:
Jag tycker de är onödigt grova, kikar man på en fabrikstillverkad svensk yxa gjord efter första världskriget är skaftet normalt mycket smäckrare.
Ok. Har du nå tips på var man hittar smäckrare skaft?
 
Totte_S Totte_S skrev:
Ok. Har du nå tips på var man hittar smäckrare skaft?
Nej tyvärr inte, vill och kan man inte göra egna yxsskaft brukar det ju fungera att bearbeta fabriksgjorda så att de blir smäckrare.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Tänkte lite så oxå.
 
Jag har gjort egna i hassel, upplever det är hållbarare och bättre än björk (som sannolikt var det vanligaste innan hickoryskaften blev var mans egendom)
 
Är lågt pris viktigast, går det inte att slå Hemfint:
https://www.hemfint.se/yxskaft-p-43006

Gjorda i Bok (när jag beställt åtminstone). Jag har inte lyckats ha sönder något än och är nöjd.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Totte_S
F fribygg skrev:
Jag har gjort egna i hassel, upplever det är hållbarare och bättre än björk (som sannolikt var det vanligaste innan hickoryskaften blev var mans egendom)
Mitt dilemma är att ska jag göra 5 egna yxskaft så blir det inga fungerande yxor. Är mer sugen på att fixa huvudena.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Mitt dilemma är att ska jag göra 5 egna yxskaft så blir det inga fungerande yxor. Är mer sugen på att fixa huvudena.
Mitt dilemma är att jag inte ens hinner göra 5 yxskaft på en ledig lördag så de som länkats till i den här tråden framstår som prisbilliga även om de är lite klumpiga.
 
  • Haha
Totte_S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.