Hej alla hemmapulare!
Jag har renoverat vårat hus och badrummet fick liksom inte plats utan jag skall bygga ett spa i källaren.
Det är ett tag till det är dax att sätta igån på riktigt men jag skulle vilja ha lite synpunkter på följande frågor:
Rummets storlek är ca 5*3,5 m 210 takhöjd ca 60 cm är ovan marknivå, Vattenburen värme.

* Finns det något bra allternativ till att bila ut hela källaren eller är det detta som gäller?
* Kom gärna med lite förslag hur ni hade gjort...
I.ö skulle jag vara tacksam om ni vet några bra sidor man kan kolla på och ev lite ritningar-
Ola
 
Jag skulle bilat ut i källaren.
Det är inte kul, men vill man lägga vattenburen golvärme så är det nog bäst.
Jag bilade ur hela vår källare och det blev lite mer jobb än beräknat.(Fick byta avloppsrör mm)
Men till slut så blev det bra.

Angående ritningen på rummet så undrar jag vart leder dörrarna ut från rummet?
Vad vill ni ha där? bastu, bubbelbadkar,wc,tvättstuga och finns det murstock vid någon vägg.
/Magnus
 
Jag håller precis på med detta också. För närvarande har jag takhöjd på 2,05 i min källare med en sula som är mellan 2-4 cm tjock. Jag har bilat bort ena hörnet på sulan och grävt mig under befintlig procentad vägg ca. 60 cm. därefter fyllt på med asfaltkross - vattnat (för att packa materialet). Igår så gjöt jag en armerad "klack" på ca. 10 cm tjocklek och 40-45 cm bred. Ovan på detta skall jag ställa 2 skift med leca 29*19*59 armera samt fylla ut mot befintlig källarvägg. På så sätt så kommer jag att kunna få en ny takhöjd på mellan 2,25-2,30 inkl. ny platta med ingjuten vattenburen värme. Det är ett hästjobb att bila ut källaren och forsla ut allt material (i mitt fall sand) mha en 20 liters murbrukshink. Men det går, hitills har jag forslat ut ca. 1 m3 på detta sättet så jag har "bara" 12-14 m3 kvar.....

Vill man ha ett "spa" i en källare med kakel och klinker så tror jag det är bästa att gjuta nytt med ny isolering m.m. på så sätt så vet man att allt är ok när man sitter där med en öl i bastun......
 
Gaude, brr.. jag är glad att jag har bilat och grävt klart.
I vårat hus hade ägaren som bodde innan gjutit en ny platta (ca10cm armerad) ovanpå den gamla.
När jag bilade i ett hörn för att se om han hade isolerat innan så såg jag dels att det inte fanns men även att den gamla sulan var helt genomblöt, och under hade vi blålera vilket inte var roligt att gräva bort.
Jag använde två murarhinkar för att skona ryggen(märkte att jag fick ont efter att ha burit ut 1kubik betong med 1hink)

Jag grävde bara ner till sulans överkant då det är dränerat utifrån (vill inte gräva under dräneringen).
Det gäller att ha koll på var grundvattennivån ligger.

Efter kapillärbrytande,isolering,vattenburen golvärme samt ny platta så har vi nu 2m i takhöjd.

Ett annat tips är att räkna på vad det kostar att ta in en betongbil som pumpar in istället för att blanda säckar.
 
Lånar gärna tråden för en fråga.

Likaså vi planerar att bygga spa i källaren. Hela källaren har ett gjutet betonggolv förutom ett enda rum och det är just detta rum som skall bli vår spa.
Golvet i rummet är av träbjälklag. Avståndet mellan balkarnas undersida till marken är ca 20cm och själva balkarna är ca 20cm höga.

Första tanken var att såga bort dessa bjälklag och gjuta en ny platta. Men eftersom hela golvet skall täckas av tätskikt så tror inte jag riktigt på att betongplatta på isolering är bra lösning. Jag är rädd att fukten nerifrån inte kan passera fritt och därmed blir det problem. Någonting säger mig att det är bättre med ”torpargrund” om hela golvet skall plastas in.

Vad tror ni? Skall jag gjuta eller är det bättre med torpargrund?
 
Tack för era inlägg
Det lutar alltså åt att man får kröka ryggen lite!!! Det jag hade hört var att man kunde lägga in spårad plåt som man lägger värmeslangen i och på det lägga ngt som jag inte kommer ihåg och därefter kakel. Är detta en dålig idé? Rummen som dörrarna går till är en tvättstuga och till en hall som har dörrar till snickarbod garage pannrum och en liten vinkällare.

Har någon en aning om ca kostnad för att göra detta rum som ni beskriver det med bilning m.m bara för att få klart golvet?
 
Skall du göra allt själv eller anlita hjälp?
Vet ej riktigt, men spårad plåt brukar man använda för läggning av vattenburen värme på träbjälklag.
Det finns säkert spårade skivor som går att lägga på betonggolv men jag vet ej vilka.

Hur ser golvet ut idag? är det ett gammalt hus.
Om du inte vill bila så kommer du att förlora ca 10cm i takhöjd, men det kanske det är värt för att slippa en massa jobb.
 
Det finns spårade isoleringskivor som du kan lägga spåradeplåtten i och sedan vattenslangarna i dessa spår. Om du tittar på http://www.villavarm.se så är det ett sådant system som de rekomenderar för golvvärme. Det blir lite dyrare än vanlig golvvärme, men skall tydligen ha fördelen att man inte får samma tröghet att värma upp golvet.

- M
 
Men Villa Varms lösning skulle bygga mer än 15 cm ovanpå betongen...vill man verkligen det om man som __OJ__ har 210 i takhöjd?
 
Håller med Farzan, det bygger lite för mycket.
Gränsen går nog vid 2m lägre vill man inte ha (tycker jag).
Vad har du för tak? det kanske går att få höjd där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.