Hej,

Är nyinflyttad i ett hus med en tillbyggnad byggd på mitten av 80 talet. Tillbyggnaden är byggd på en krypgrund och tidigare ägaren har satt in en krypgrundsavfuktare och täppt till alla ventiler i grundväggarna.

När jag ver nere i krypgrunden upptäckte jag att det går ett ca 110mm ventilationsrör (?) upp i taket i krypgrunden och som sedan fortsätter upp på nästa våning (se bilder) och sedan mynnar uppe på vinden.

Tror att detta rör har funnits där sedan tillbyggnaden byggdes, dvs den sattes inte dit i samband med att krypgrundsavfuktaren installerades.

Vad har/hade detta rör för funktion?

Bör man täppa till röret nu när krypgrundsavfuktaren installerats?

Såg på en byggbeskrivning på nätet (se bild) att man tydligen kan ha en "avluftskanal" från krypgrunden. Är det vad röret är? Men varför behövdes det?
 
  • Ventilationsrör och flexibelt ventilationsslang i trästruktur från krypgrund till nästa våning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexibelt ventilationsrör i aluminium går från krypgrundens tak genom våningsplanet och vidare upp på vinden, synligt monterat mellan träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av krypgrund med ett ventilationsrör som går från grunden, upp genom huset och slutar på vinden. Avluft genom röret och tilluft från sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Entusiasten85 skrev:
Hej,

Är nyinflyttad i ett hus med en tillbyggnad byggd på mitten av 80 talet. Tillbyggnaden är byggd på en krypgrund och tidigare ägaren har satt in en krypgrundsavfuktare och täppt till alla ventiler i grundväggarna.

När jag ver nere i krypgrunden upptäckte jag att det går ett ca 110mm ventilationsrör (?) upp i taket i krypgrunden och som sedan fortsätter upp på nästa våning (se bilder) och sedan mynnar uppe på vinden.

Tror att detta rör har funnits där sedan tillbyggnaden byggdes, dvs den sattes inte dit i samband med att krypgrundsavfuktaren installerades.

Vad har/hade detta rör för funktion?

Bör man täppa till röret nu när krypgrundsavfuktaren installerats?

Såg på en byggbeskrivning på nätet (se bild) att man tydligen kan ha en "avluftskanal" från krypgrunden. Är det vad röret är? Men varför behövdes det?
Ingen som har något svar?
 

Bästa svaret

Jag har sett samma lösning i ett hus byggt på 80 talet. Som du säger så är den lösningen från när tillbyggnaden gjordes och har inget med krypgrundsavfuktaren att göra. I den byggnaden så gick avluftningen ut genom taket med huv, som ritningen visar.
Lösningen är en tidig version av krypgrundsavfuktning.

Jag tycker du ska plugga det röret för annars rent teoretiskt så stör den krypgrundsavfuktarens funktion. Krypgrundsavfuktaren ska ha eget utlopp från grunden där den blåser ut våtluft och alla ventiler ska tätas så att inte uteluft kommer in i grunden. Om man då har en öppen kanal från vinden så blir det som att det är en öppen ventil som skickar in fuktig luft i grunden.
 
  • Gilla
Entusiasten85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.