Hej!

Jag har problem med en Camargue duschkabin, osäker på modell då den stod i huset när vi köpte det, men efter en snabb googling så påminner den mycket om Camargue Norvik 85x160 cm.

På senaste tiden så blir det översvämning i hela badrummet underifrån kabinen även vid kortare duschar.

Har någon haft liknande problem och hur löste ni det? Det är ju omöjligt att komma in under kabinen för att se hur det ser ut och pga konstruktionen för rören så kan man inte direkt hälla i avlopsrengöring för att försöka lösa ev stopp.

Vi har även problem med takduschen, när man sätter på vattnet så böjs den som en banan och vattnet sprutar ut på sidorna. Har inte orkat engagera mig i att undersöka problemet än så länge utan bara använt handmunstycket, men tänkte att någon kanske har erfarenhet av det också och vad problemet kan vara?
 
Krokben
Vi har också en duschkabin från Camargue och haft liknande problem som dig. Det vi fick göra var att ta bort listen längs med golvet samt att jag fick "lyfta" duschkabinen medan frun fick krypa under och rensa golvbrunnen. Så här på efterhand så skulle man bara skaffat duschväggar och blandare direkt på väggen. Duschkabin är ett jävla gissel.
 
Tackar för detta tips, att kolla så man enkelt kan montera bort frontlisten där nere för rengöring innan vi slår till på en ny duschkabin. Även viktigt vid installation, gärna att det finns hjul under så man enkelt kan rulla ut hela rasket när det ska storstädas under och bakom kabinen.
 
Krokben Krokben skrev:
Vi har också en duschkabin från Camargue och haft liknande problem som dig. Det vi fick göra var att ta bort listen längs med golvet samt att jag fick "lyfta" duschkabinen medan frun fick krypa under och rensa golvbrunnen. Så här på efterhand så skulle man bara skaffat duschväggar och blandare direkt på väggen. Duschkabin är ett jävla gissel.
Då måste vi ha olika modeller, vår botten är helt solid 😩
 
Har du rensat golvbrunnen och går röret från kabinen ner i brunnen? De kan lätt halka snett.
 
O Odi et Amo skrev:
Har du rensat golvbrunnen och går röret från kabinen ner i brunnen? De kan lätt halka snett.
Det är ju väldigt oklart eftersom jag inte kan se hur det ser ut under kabinen. Jag har försökt vrida på röret men det "glider" tillbaka till tidigare position. Jag har försökt rensa med en avloppsrensare men får inte upp någonting. Dock så vet jag inte hur djupt ner den faktiskt når iom att jag inte ser rören eller avloppsbrunnen. 😩
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Det är inte kabinens fel att det blir stopp i golvbrunnen.

Jag hade en sådan i förra kåken och det fastnar väldigt lite bös i själva kabinens avlopp, allt skit (hår & tvålklegg) hamnar i golvbrunnen.

Jag hade som tur var golbrunnen såpass tillgänglig att om jag flyttade kabinen 40 cm så kom jag åt den.
Att stoppa ner kabinens avloppsslang i brunnen ger garanterat stopp i slangen fort, det är bättre att den ligger lös ovanpå brunnen.
 
D Dilato skrev:
Det är inte kabinens fel att det blir stopp i golvbrunnen.

Jag hade en sådan i förra kåken och det fastnar väldigt lite bös i själva kabinens avlopp, allt skit (hår & tvålklegg) hamnar i golvbrunnen.

Jag hade som tur var golbrunnen såpass tillgänglig att om jag flyttade kabinen 40 cm så kom jag åt den.
Att stoppa ner kabinens avloppsslang i brunnen ger garanterat stopp i slangen fort, det är bättre att den ligger lös ovanpå brunnen.
Må så vara men mitt problem är ju i första hand att jag inte kommer åt under kabinen för att kunna undersöka ev stopp i golvbrunnen. Då jag inte installerade den själv så har jag tyvärr ingen aning om golvbrunnens placering och vi har nedsänkt tak i badrummet så vi har ca 5 cm spelmån att kunna lyfta kabinen på 😣
 
Men spana litet under dushkabinen om det inte sitter en flexibel avloppsslang där mot avloppet. I så fall borde man rimligen kunna flytta kabinen en bit i sidled för att komma åt att rensa golvbrunnen. Detta förutsatt, givetvis, att vattenanslutning kall/varm är via rimligt långa flexslangar vilket det borde vara.

Jag förutser ungefär samma bekymmer i en nära förestående duschkabinsinstallation i stugan, inte just detta Bauhaus-märke Carmague men snarlik konstruktion såg jag nu med ett duschkar i ett stycke utan frontplåt nerevid. Minimalt med plats uppåt taket också, kanske 8 cm eller så, inte mycket att spela på. Förutsättningen att det ska funka att installera och underhålla är just flexibla slangar så man kan dra ut hela rasket vid behov.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Alex1989 skrev:
Må så vara men mitt problem är ju i första hand att jag inte kommer åt under kabinen för att kunna undersöka ev stopp i golvbrunnen. Då jag inte installerade den själv så har jag tyvärr ingen aning om golvbrunnens placering och vi har nedsänkt tak i badrummet så vi har ca 5 cm spelmån att kunna lyfta kabinen på 😣
Fronten är ju lös (sitter väl med kardborre) så bort med den och sedan platt på mage med en ficklampa så ser man vart avloppsslangen tar vägen.

Du måste kunna "slajda" kabinen i sidled åt något håll så brunnen blir synlig.
 
S
Ja men ingen kan ju hjälpa dig vid skrivbordet. Lyft bort duschkabinen och rensa avloppet.

Kom igen nu! Hjälper inte att skriva om att det är jobbigt eller besvärligt. Antingen duschar ni med tätt avlopp, eller så kavlar ni upp ärmarna och gör något åt saken.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Fronten är ju lös (sitter väl med kardborre) så bort med den och sedan platt på mage med en ficklampa så ser man vart avloppsslangen tar vägen.

Du måste kunna "slajda" kabinen i sidled åt något håll så brunnen blir synlig.
Hittar inga skarvar i botten och den går inte att rucka, så nej, fronten är tyvärr inte avtagbar på min modell av någon anledning.
Badrummet är avlångt med en toalett ivägen så kan som mest slajda den en bit på diagonalen. Men absolut värt att testa och se om jag har tur och brunnen sitter någorlunda lättillgänglig👍
 
Kabinen måste ju ha kommit dit på något sätt när den installerades. Detta måste bara gå!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Ja men ingen kan ju hjälpa dig vid skrivbordet. Lyft bort duschkabinen och rensa avloppet.

Kom igen nu! Hjälper inte att skriva om att det är jobbigt eller besvärligt. Antingen duschar ni med tätt avlopp, eller så kavlar ni upp ärmarna och gör något åt saken
Att jag inte tänkte på det! Självklart kan jag bara lyfta bort duschkabinen i det snortrånga badrummet med 5 cm spelrum upp till taket!

Att be om råd från andra som har liknande duschkabiner var bara dumt, det var du med dina ivriga hejarop och konkreta tips som löste det hela åt mig!
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A Alex1989 skrev:
Hittar inga skarvar i botten och den går inte att rucka, så nej, fronten är tyvärr inte avtagbar på min modell av någon anledning.
Badrummet är avlångt med en toalett ivägen så kan som mest slajda den en bit på diagonalen. Men absolut värt att testa och se om jag har tur och brunnen sitter någorlunda lättillgänglig👍
Ta en bild på pjäsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.