Hej alla! Jag och sambon funderar på att köpa en lägenhet i ett lite äldre hus(1934) där det krävs lite jobb. Det tros ha varit butiks/arbetslokal i en del av den, ingen verkar veta säkert, och i ett av rummen är golvet ca 40cm lägre än i resten av lägenheten. Rummet är ung 4,5x4m stort och nuvarande lösning är en liten trappa ner till rummet.

Jag stör mig lite på höjdskillnaden och takhöjden är väldigt generös så vi skulle inte sakna de där 40 centimetrarna. Jag undrar alltså hur pass komplicerat projekt det vore att höja golvet? Jag vet tyvärr inte exakt vad som döljer sig under det men det är ett gammal hederligt plankgolv och det finns källare med förråd under rummet.

I mina önskedrömmar skulle jobbet bestå i att ta loss vägglister och plankor, höja upp tre existerande eluttag till lämplig höjd, bygga ett bjälklag och sedan lägga tillbaka plankorna. Missar jag något viktigt moment här som komplicerar projektet? Jobbet skulle utföras av en kompetent snickare som vi känner.
 
D
Blir ju alltid lite mer pyssel än vad man tänker. Hur påverkas värmesystem, finns rör eller radiatorer? Är elen infälld eller utanpåliggande? Hur är det med dörrar? Lister? Hur hamnar fönster? Pyssligt att lossa plankgolv, risk för skador speciellt på första längderna. Enklare och därmed sannolikt billigare att lägga ett nytt.
 
Varför joxa med bef golvplank? Låt planken vara där de är och regla upp och lägg ett golv högre upp. Sedan el, raddar rör osv, osv...
 
  • Gilla
AG A och 6 till
  • Laddar…
Tja det är väl mest för att vi gillar det gamla golvet och vill spara material men visst, du har en poäng där. Vi sparar sannolikt en hel massa tid på det om inte annat.

Elen är infälld så där skulle vi behöva antingen bila i väggarna eller eventuellt dra utanpåliggande från befintliga uttag. Jag kan tänka mig utanpåliggande, tycker inte det spelar så stor roll.

Inga rör eller radiatorer och om vi bara skulle lägga på nytt golv som Fotografen föreslår så skulle vi väl låta de gamla listerna sitta kvar och sen sätta nya. Dörrar finns inga, det är något som vi också kommer installera.
 
  • Gilla
Klibbo
  • Laddar…
D
Har ni några särskilda skäl att höja golvet? Reumatism, ålder, rullstol? Vill ni ha lägenheten och klarar er med golvet där det är idag hade jag börjat så, och känt efter väldigt noga hur störande det är.

Själv har jag 2.60 m respektive 2.10 m mellan mina golv.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Det starkaste skälet i dagsläget är att vi har en ett-åring som vi vill kunna låta springa fritt utan att oroa oss för fallskador. Sen å andra sidan är han inom kort stor nog att hantera det så det är inte ett jätteproblem.

Det är mer en estetisk fråga för min del. Som planlösningen ser ut så finns det bara två sovrum och vi vill ha tre. Det kräver en dörr in till rummet som har lägre golv och det känns lite lustigt med en dörr hängande 40 cm ovanför marken. Du har helt rätt i att vi kan testa hur det känns bara, det är ganska sannolikt att det blir så.
 
D
Dörren löser fallrisken för 1-åringen. Och så en liten trapp på det. Golv i olika höjd är vanligt i många äldre bostäder t.ex. i landshövdingehusen i Majorna, tror lägenheter och andra skrymslen slagits ihop genom åren och att det blivit lite specialare med golv. Ger karaktär tycker jag.
 
  • Gilla
Mach77777 och 4 till
  • Laddar…
Hehe jo, definitivt karaktär. Detta är inte hugget i sten som sagt, jag vill kolla förutsättningarna bara. Det verkar inte vara så komplicerat, frågan är väl då om vi skulle försöka återanvända befintligt plankgolv eller köpa nytt. En snabb koll på plankgolv ger att det ändå kostar en slant, jag skulle nog helst återanvända men det får vi väl diskutera om vi skulle köra på att höja.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Om ni väljer att bara höja golvet och låta det gamla ligga kvar så är det ju lättare att ångra sig om ni skulle vilja det 😉
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Du kan inte dra utanpåliggande från befintliga uttag eftersom man inte kommer åt de efter ombyggnad.
Stäng av ström, koppla loss uttag, dra i från takdosan ut kablarna 30 cm, borra med hålsåg för betong rakt ovanför de gamla uttagen(kolla så att rören går rakt upp först), fixa till kanten på röret så att inte kabelisoleringen skadas när du drar ut de igen, limma dit senildosa.
Du vill säkert ha fler uttag, då får du spårfräsa.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
S
Jag skulle definitivt inte höja upp golvet. Är så enormt läckert med en nedsänkt soffgrupp/tv hörna/etc etc.
 
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
Om ni vill höja eller behålla det är ju en smaksak som ni själva får bedöma. Men jag håller helt med om att det bästa alternativet nog är att behålla nuvarande plankgolv och bygga nytt ovanpå.

Även om det kan vara trevligt att återanvända det så kommer det nog inte bli billigare.

Ni ska *absolut* inte bygga in något under golvet som kopplingar för värme, el eller annat! Om det går rördragningar till vatten eller värme så måste ni se över hur de rören ska bytas ut så att kopplingarna blir ovanför det nya golvet.

Tänk även noga över hur det blir om ni börjar gå 40cm högre upp, hur blir utsikt/"insikt", behöver något mer justeras för att det ska fungera bra?
 
Jag undrar hur ett nytt golv blir billigare dock. Låt oss säga att jag vill ha vanlig furu, inte nån exklusiv ek från sydeuropa. Väldigt snabb sökning ger att jag inte hittar det för under 5000. Inte för att det är jättemycket pengar men skulle det ta så mycket extra tid att ta loss befintligt golv att det är värt 5000 spänn? Och då är det ändå troligt att nya plankor skulle kosta ännu mer.

En annan anledning att göra det är att vi ev skulle kunna ta bort en vägg mellan köket och det nersänkta rummet. Det skulle ge lite fler möjligheter och är dessutom en planlösning jag sett i andra gamla hus i området som funkar super. Bara ett skäl till varför vi funderar på det, inte säkert att vi kör på det. :)
 
Förutom el och värme, så är väl det hela enkelt. Bygg bara ett nytt bjälklag, och ställ det uppå det gamla. På så vis går det ju lätt att återställa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.