Tror du på global uppvärmning?

  • Ja

    665 Röster 74,3%
  • Nej

    197 Röster 22,0%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

    33 Röster 3,7%
  • Antal röster
    895
H Hhallden skrev:
Att tar du cykeln till Bauhaus för att göra något för miljön så är den insatsen skit och ingenting om du köper något som antagligen producerats i Kina eller på annat sett rest över halva planeten. Men visst bättre med cykel än bilen
Då förstår jag, och håller med.
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Det ironiska är att vi slår oss själva på bröstet för att vi är så duktiga. Samtidigt pekar vi finger åt t.ex. Kina och ser inte sammanhanget.
Jo plus inte vågar kritisera Tyskland för deras koleldande.
 
Keiller Keiller skrev:
Ja, jag tror också på den globala uppvärmningen. Och så tror jag även att överbefolkningen är den största faran för planeten. Kunde man avliva några miljarder människor så skulle det kanske bli bättre i framtiden men det lär ju inte hända, så vi får nog ha det så här.
Jovisst är överbefolkningen är en utmaning som diskuteras bland de vise men åtgärderna som ledde till framgångar under COP28 var rent miljömässiga.
 
Redigerat:
H Hhallden skrev:
Om du tar cykeln till Bauhaus så med det köper så har du nog försummat den cykelturen för miljöns skull iaf
Om den extra energi som går åt kompenseras med mer kött i maten, då är det bättre att ta bilen...
 
  • Haha
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo plus inte vågar kritisera Tyskland för deras koleldande.
Gör man det så kan man ju inte samtidigt använda Tyskland som argument för att vi snarast måste lägga ned kärnkraften i sverige också... det är svårt att både ha kakan och äta den.
 
Problemen är många fler än koldioxid och kossors rapar...

Den höga värmen i Europa på senare tid tycks bero på mindre sot i luften (bättre rening av kraftverk och bilar) i samverkan med den globala uppvärmningen.

En del av havs höjningen beror på konstbevattning som tömmer sjöar och floder på land.

Osv osv.
 
  • Gilla
OramaC och 5 till
  • Laddar…
M
Jag svarade nej för alltid kommer det reta någon!

Ungefär som att skriva att man konsekvent sopsorterar fel, folk blir helt galna!

För övrigt så tror jag bara på Robert Lind i Kramfors...
 
  • Haha
  • Gilla
Urban R och 16 till
  • Laddar…
Människan är ju jävlig. Den som inte tycker det har skygglappar.

Hos oss kan vi inte göra mer, då får vi i princip stänga mätaren i elskåpet, frysa och sluta duscha. Bli bidragstagare och gå till folkets hus.

De som kan göra mycket är att alla hyresvärdar sätter upp vattenmätare i sina hus så att de korkade människorna inte låter vatten rinna i onödan och dylikt skit. Se till att det kostar att bo i hyreshus helt enkelt om man slösar =)

Det finns även företag i Sverige som kan göra en del om de inte redan gjort det (alltså dumpning i havet)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
D
Min religiösa inriktning gör att jag inte kan köpa elbil, Saab tillverkade ju aldrig nån.
 
  • Haha
  • Gilla
Thomas Arnesen och 13 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Jag svarade nej för alltid kommer det reta någon!

Ungefär som att skriva att man konsekvent sopsorterar fel, folk blir helt galna!

För övrigt så tror jag bara på Robert Lind i Kramfors...
Argument unvalid.
 
D Drburr skrev:
Min religiösa inriktning gör att jag inte kan köpa elbil, Saab tillverkade ju aldrig nån.
Nej tillhör samma religion! Avvaktar en bra vätgasbil och helst från Saab när de reser sig ur askan!
 
  • Gilla
Nils i Svängen och 3 till
  • Laddar…
Jag tror på underbyggd fakta.
Ja, vi har global uppvärmning orsakad av människan där utsläpp av växthusgaser är en viktig parameter. Största globala utsläppen av växthusgaser kommer från elproduktion.
Fakta visar tydligt att kärnkraften orsakar minst utsläpp av växthusgaser av all elproduktion (inkl sol; vind och vatten).
Mitt bidrag är därför att jag jobbar inom kärnkraftsindustrin.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 18 till
  • Laddar…
E
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Det ironiska är att vi slår oss själva på bröstet för att vi är så duktiga. Samtidigt pekar vi finger åt t.ex. Kina och ser inte sammanhanget.
Jag har inte sagt att vi är bäst. :)

Däremot tycker jag att vi är del i den utveckling som Kina haft senaste 20-30 åren. Jag menar, vad händer om vi köper billig arbetskraft från annat land under en längre tid? Alla pengar hamnar där, landet utvecklas enormt. Jag minns själv när jag fick i lågstadiet - hur Kina var ett u-land.

Att sen Kina inte bryr sig ett skvatt om miljön är en annan sak. Ta bara detta exempel:
Miljöförstöring deluxe samt slöseri med resurser.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.