Hej,

Jag söker dig ny klinga till min DeWalt 7485. Måtten är 210*30.
Vill ha som ger finare finish än originalklingan, men fortfarande lite "allround" så man inte behöver byta varje gång.
Någon som har några tips?
 
S
Finns ingen mellanväg att vandra. Antingen väljer du ~30 tänder, eller ~80. Köpa två klingor eller fler, är den enda vägen att vandra korrekt.
 
Jag håller med om att man ”behöver” minst två klingor, fast 80 tänder på en 210-klinga skulle jag inte vilja ha. Så tätt med tänder är inget jag skulle ha annat än för väldigt speciella behov. En bra kapklinga och en bra klyvklinga från någon erkänd tillverkare skulle jag välja om jag hade den sågen. Det är klart mer än antal tänder som skiljer, så ta de som är specade för klyv och kap så blir det nog bra.

Det finns de med massor av användare med mer erfarenhet än jag, men av de klingor jag köpt har jag alltid varit nöjd med de från CMT som jag tycker varit bra och prisvärda.
 
R
V VLJ skrev:
Hej,

Jag söker dig ny klinga till min DeWalt 7485. Måtten är 210*30.
Vill ha som ger finare finish än originalklingan, men fortfarande lite "allround" så man inte behöver byta varje gång.
Någon som har några tips?
Hur många tänder har originalklingan?
 
Den har 24, och ska ju ha kvar den som "fulklinga". Så finare finish är fokus men vore skönt om man slapp byta mellan kap/klyv hela tiden.
CMT har jag en notklinga och är nöjd, men produktnumren tycker jag är väldigt förvirrande, så om ni har direktlänkar är det super xD
 
R
Vi kör överlägset mest med 48 tänders klinga men man kan ju välja en ännu finare om man vill och har tålamod till långsammare klyvning..
 
Nu har jag större klinga, men min kapklinga som jag använder mest har 60 tänder. Den ger kanonfina snitt och kapar tvåtum ek och andra hårda träslag utan några problem, men den är helt oduglig för klyvning och bränner galet lätt. Tänder är bara en del i ekvationen.

Det finns allaroundklingor som funkar kanon på ett bygge att fixa skivor och reglar, men de är inget för den som vill ha något finlir.
 
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
Fortsättning på denna tråden:
Lite dåliga översättningar men antsr att originalklingan är 1,8 och klyvkniven är 1,6. Vilket spann på bredd tror ni är rimligt utan att byta klyvkniven?
Specifikationer för en klinga med varvtal 5800 min⁻¹, klingdiameter 210 mm, håldiameter 30 mm, klingsågspår 1,8 mm, och spaltkniv 1,6 mm.
 
Cmts 210 klingor är 2,8 så skulle väl kräva annan klyvkniv.
Dewalts däremot är 1,8
Dewalt XR Extreme Runtime cirkelsågblad DT99567 210/30 mm, 60WZ/FZ, 20°, för stationära sågar och trä med spikar, pris 559,11 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cirkelsågblad från CMT Orange Tools, modell 292.210.64M, 210 mm med 2,8 tjocklek och rekommenderad för olika trätyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Off topic men är det någon som har koll på om det finns någon som slipar slöa klingor? Är det ens lönt?
 
Det är absolut lönt at slipa klingor. Kanske inte de allra billigaste, men en bra klinga håller ett antal slipningar.

Jag vet inte vilka som gör det. Jag har bara lämnat in över disk till knivbrev som har något samarbete, men det är inte deras vanliga tjänst och funkar nog inte via brev.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.