Hej!

Jag håller på att spåna lite på att bygga ihop ett skåp i MDF (16mm för viktens skull) för att täcka mitt propp/elskåp i min 50-talslägenhet. Har lite krimskrams runtomkring och har med viss precision fått till mått som jag tror borde fungera. Hade tänkt fästa skåpet mot väggen med 4 st mindre vinkeljärn, men jag blir lite osäker på hur jag ska göra kring fästpunkterna.Väggmaterialet är nog lättbetong.

Min elpenna inställd på lågspänning reagerar inte i området, medan min regeldetektor med eldetektor reagerar liksom bara jag står nära elcentralen. Finns det några förhållningssätt för att kunna säkert ankra skåpet mot väggen med skruv? T.ex. att kablaget brukar gå nerifrån eller att 2-3cm in är ok?

Har varit lite inne på montagelim men är vill samtidigt inte ha sönder halva väggen ifall det blir tokigt eller att det uppstår behov av något som tarvar access..
 
  • Bild av en elcentral i en lägenhet, markerad med blå tejp på väggen. På ett bord under centralen ligger en skål med diverse småsaker, en tumstock och en mobiltelefon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elcentral märkt "Kundens strömbrytare" på en vit vägg med blå tejp som markerar området för ett planerat MDF-skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nä inget skåp. Det ska vara öppet och fint som det är så man kommer åt att jobba och titta från alla håll och vinklar.
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
S
Om du nu skruvar/limmar fast en upphängningslist överst och hänger dit en låda, så blir det bra.
 
tommib
Nja, jag skulle inte skruva rakt ovanför centralen. Kanske i taket men inte i väggen.

Jag är också inne på att det är en väldigt dålig idé med skåp som du tänker dig. På vänstersidan skulle jag inte våga borra någonstans vid den blå tejpen med tanke på lådan för stigaren och eldosan.

Om du absolut måste gömma den kanske du kan överväga gardinskena i taket och en snygg gardin?
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle inte borra i den väggen, du har stigare till övriga lägenheter går där, och dina gruppledningar kommer från taket och går ner i väggen.

Sedan, som övriga är inne på, den dan det måste göras något jobb runt central och mätartavla vill man ha fritt. Hänger du upp något, se till att det går att haka ner enkelt.
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.