Hej!

Vi har köpt 4 teakstolar begagnat som vi tänkte rusta upp. Färgen på stolarna är väldigt ojämn, både i själva ”basen” (vilket jag misstänker har med ojämn ytbehandling att göra) men även fläckvis. Vissa delar är svarta, andra är skiftar mellan mörkt/ljust.
Bifogar bilder för lättare förklaring.

Vänder mig till er kunniga - hur blir vi av med dessa ojämnheter? Vi har börjat att slipa med fint sandpapper men det hjälper inte. De mindre fläckarna är oförändrade och de svarta blir nästan bara större.

Bör vi slipa vidare och hoppas på att det försvinner eller ska detta behandlas med något medel? Hur går vi i så fall tillväga? Vi började bara slipa direkt, utan att ta bort eventuell lack - är detta något vi bör göra också?

Tacksam för hjälp!
/Miranda
 
  • Närbild på teakstol med ojämn färg och fläckar, några områden är svarta medan andra är både mörka och ljusa efter en påbörjad slipning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en teakstol med ojämn färg och mörka fläckar, stående på ett parkettgolv, med en blå Ikeakasse i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teakstol med ojämn färg och svarta fläckar på sits och ryggstöd, stående på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Ja en del är smuts, en del ser ut som lös fernissa, en del ser ut som mögel och en del är naturliga skiftningar i teak.

Krävs enormt mycket jobb, att göra de "enhetsfärgade".
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Okej, tack för svar! Om man inte vill lägga enormt mycket jobb men göra en förbättring i alla fall, vad skulle du föreslå för tillvägagångssätt?
 
S
J Joranda674 skrev:
Okej, tack för svar! Om man inte vill lägga enormt mycket jobb men göra en förbättring i alla fall, vad skulle du föreslå för tillvägagångssätt?
Då föreslår jag att du säljer stolarna och köper nytt.

Jag har ingen aning om vad du vill lägga ner i tid, men börja tvätta och slipa och olja in och limma, sedan ser du hur det ser ut.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Fast som bilderna visar får vi inte bort det med slipning, så skulle behöva input på om vi ska fortsätta slipa eller om det är lönlöst och om vi istället ska använda någon form av medel. I så fall gärna tips på vilket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.