Tror du på global uppvärmning?

  • Ja

    665 Röster 74,3%
  • Nej

    197 Röster 22,0%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

    33 Röster 3,7%
  • Antal röster
    895
Alarmisterna skrek redan på 70 talet att det bara är 10 år kvar innan det går åt h-vete.

Klart det blir varmare, men en katastrof är det inte, men gröna skattemiljarder är alltid nice för dom med fingrarna i rätt fickor.

Hade det varit att vi står inför en katastrof så hade vi inte blivit skattade till döds med miljön som svepskäl utan då hade det varit tvärtom!

Exempelvis hade nervösa EU kunnat bekostat att Indiens befolkning slutar elda kol för sin matlagning istället för att vi ska blanda ut bränslet och få betala rejält med skatt för det privilegiet.
 
  • Gilla
Doks och 17 till
  • Laddar…
"Tro på"?
Att det blir varmare är, enligt presenterade fakta från forskare, obestridligt.

Om anledningen därtill tvistar de lärde, såväl som dilletanterna. Personligen tar jag det med ro. Klimatet har förändrats i cykler över hela jordens livstid, och att vi människor måhända påskyndar nästkommande värmeperiod spelar enligt mig ingen roll. Jorden kommer att överleva mänskligt liv, som vi känner det idag, och andra livsformer kommer att frodas istället.

No big deal.
Mankind is so fucking self important.
 
  • Gilla
  • Älska
Urban R och 20 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Ja det blir ju uppenbarligen varmare och mer dramatiskt väder.
Kanske det. Kommer ni ihåg orkanerna 1969? Två måndagar i rad. Var ledig från skolan då, så det firade vi med att cykla omkring med jackan uppvikt som ett segel.
Om detta hänt idag. Finns det någon som betvivlar att det skulle interjuvats allehanda "experter" i SVT som samsynt konstaterat att det var orsakat av klimatförändringen?
 
  • Gilla
Urban R och 12 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag ”tror” inte på global uppvärmning. Eftersom det globalt blir varmare så är det ett faktum.

Jag gör inte mycket nog. Men jag tar ofta cykeln till Bauhaus.
Om du tar cykeln till Bauhaus så med det köper så har du nog försummat den cykelturen för miljöns skull iaf
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
I Intet skrev:
Kanske det. Kommer ni ihåg orkanerna 1969? Två måndagar i rad. Var ledig från skolan då, så det firade vi med att cykla omkring med jackan uppvikt som ett segel.
Om detta hänt idag. Finns det någon som betvivlar att det skulle interjuvats allehanda "experter" i SVT som samsynt konstaterat att det var orsakat av klimatförändringen?
Att uppvärmning av haven ger fler och kraftigare tropiska stormar är fullt naturligt.
Om det blir fler och kraftigare stormar i nordeuropa är jag dock inte lika säker på.
Däremot borde de går mer norrgående så de är beroende på havstemperaturen.

I år är nordatlante betydligt varmare än normalt så orkansäsongen i Amerika spås bli väldigt kraftig.

Redan den första orkanen i juli var en kategori 5 vilket inte är normalt. Den gick dessutom väldigt sydligt vilket är ovanligt.
 
  • Gilla
Intebe och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Att uppvärmning av haven ger fler och kraftigare tropiska stormar är fullt naturligt.
Om det blir fler och kraftigare stormar i nordeuropa är jag dock inte lika säker på.
Däremot borde de går mer norrgående så de är beroende på havstemperaturen.

I år är nordatlante betydligt varmare än normalt så orkansäsongen i Amerika spås bli väldigt kraftig.

Redan den första orkanen i juli var en kategori 5 vilket inte är normalt. Den gick dessutom väldigt sydligt vilket är ovanligt.
Jo men tar du medelshavsländerna ser det klart värre ut, för oss bli det mest en massa skitväder.

Den här siten använder då NOAA's satellit i likhet med världens forskare.
Palma Mallorca som exempel och de slår säkert rekordet i år, sen kan man kolla runt på andra platser runt Medelhavet
https://www.seatemperature.org/europe/spain/palma.htm
 
  • Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
H Hhallden skrev:
Om du tar cykeln till Bauhaus så med det köper så har du nog försummat den cykelturen för miljöns skull iaf
Läst, men inte förstått.
Vad vill du ha sagt?
 
I Intet skrev:
SMHI är ett lydigt verktyg. Frågan är -Vem drar i trådarna?
Svaret är sannolikt de som tjänar pengarna på att göra det.
 
  • Gilla
Eremitkräfta och 1 till
  • Laddar…
E
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Att det blir varmare är, enligt presenterade fakta från forskare, obestridligt.
En del väljer ju att bortse från det ändå. Finns ju en del personer som svarat "nej" här.

Jag hade en bekant som inte vaccinerade sina barn för han trodde att det var någon form av konspiration. Det jag tycker är intressant är vad dessa tänker. Hur kan något så uppenbart förvandlas till en myt?
 
  • Gilla
  • Haha
Töreln och 17 till
  • Laddar…
E
P paralun skrev:
Jo men som ett mycket litet land i det stora hela så spelar det mycket liten roll vad vi gör.
Sen alla transporter med fossildrivna fordon spelar mycket stor roll med ett globalt perspektiv.
Allt handlar sedan om internationella överenskommelser och senast COP28 var ju en framgång.
[länk]
Jaha, så för att Sverige är litet så ska vi kunna strunta i det? Det rör inte oss, och/eller det är alla andras fel?
 
  • Gilla
  • Wow
Töreln och 15 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
En del väljer ju att bortse från det ändå. Finns ju en del personer som svarat "nej" här.

Jag hade en bekant som inte vaccinerade sina barn för han trodde att det var någon form av konspiration. Det jag tycker är intressant är vad dessa tänker. Hur kan något så uppenbart förvandlas till en myt?
Covid var ju lika verkligt som klimatförändringarna, vaccinet måhända lika verkningsfullt som den gröna omställningen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Arg
kashieda och 16 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Jaha, så för att Sverige är litet så ska vi kunna strunta i det? Det rör inte oss, och/eller det är alla andras fel?
Givetvist kan vi inte strunta i hotet men eftersom vi är ett mycket litet land så är det bara att avvakta stora internationella avtal annars så blir det ju rent "självplågeri" utan något värde i det stora hela.
För att lösa det här måste ju de stora länderna i världen vara överrens och där skedde det då stora framsteg under COP28. Följs upp med COP29 i Azerbadjan.
 
  • Gilla
Hemtorparen och 2 till
  • Laddar…
Ja, jag tror också på den globala uppvärmningen. Och så tror jag även att överbefolkningen är den största faran för planeten. Kunde man avliva några miljarder människor så skulle det kanske bli bättre i framtiden men det lär ju inte hända, så vi får nog ha det så här.
 
  • Gilla
OramaC och 11 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Jaha, så för att Sverige är litet så ska vi kunna strunta i det? Det rör inte oss, och/eller det är alla andras fel?
Det ironiska är att vi slår oss själva på bröstet för att vi är så duktiga. Samtidigt pekar vi finger åt t.ex. Kina och ser inte sammanhanget.
 
  • Gilla
Eremitkräfta och 3 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Läst, men inte förstått.
Vad vill du ha sagt?
Att tar du cykeln till Bauhaus för att göra något för miljön så är den insatsen skit och ingenting om du köper något som antagligen producerats i Kina eller på annat sett rest över halva planeten. Men visst bättre med cykel än bilen
 
  • Gilla
  • Älska
Mach77777 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.