jag hade tagit hem en ´riktig´ skylift å jobbat från den.
 
Att förankra en säkerhetslina i en bil på bortre sidan om taknock har ibland gått jäkligt fel. Jag har hört historier om mannen som var uppe på taket och förankrade linan i bilens dragkrok. Sedan tog hustrun o h körde iväg med bilen, ovetandes om detta....😂
 
  • Gilla
  • Wow
GammelMan99 och 4 till
  • Laddar…
J Jonas Sahlström skrev:
Att förankra en säkerhetslina i en bil på bortre sidan om taknock har ibland gått jäkligt fel. Jag har hört historier om mannen som var uppe på taket och förankrade linan i bilens dragkrok. Sedan tog hustrun o h körde iväg med bilen, ovetandes om detta....😂
Hehe jo den historien har jag också hört 😉
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
A Alexan skrev:
Jag hade en besiktningsman här när vi köpte huset som sade att det var en riskkonstruktion. Tycker själv att det ser helt ok ut på de flesta ställen men på en del så buktar plåten ut och det är stora glipor mellan plåtarna. Förhoppningsvis har vi sparat ihop tillräckligt med pengar för att byta taket inom ca 5 år, men fram tills dess vill jag att det ska vara helt tätt och att det får en rostskyddsmålning.
En sak du kan göra är att ta bort några spikar där det finns glipor och se om du kan lyfta på plåten för att titta under. Om undertaket ser bra ut så är det ju ingen fara på taket (he he).

Gamla plåttak brukar ha ett ordentligt underlagstak av bräder täckta med kraftig tjärpapp. Mitt plåttak på sommarstugan ser värre ut än ditt, men när jag lyfte på det för att laga en rutten taktass så var pappen hur fin som helst, utan antydningar till läckage. Utom vid taktassen då, där något geni fäst ett snörasskydd med femtumsspik utan någon form av tätning.
 
  • Gilla
Alexan och 1 till
  • Laddar…
A Alexan skrev:
Hehe jo den historien har jag också hört 😉
På plåttaket som morsan har på sitt hus har vi hammrat ner alla spikar som kom ut. De som satt löst bytte vi ut mot räfflade. Det har varit lugnt i mer än 10 år nu.
 
  • Gilla
Alexan
  • Laddar…
Efter er och även svärfars kloka inrådan så har jag bestämt mig för att endast banka ner uppstickare spik och dra ner skruv försiktigt där det saknas spik. Som jag förstår det kan jag göra större skada än nytta om jag drar skruven fel. Tack alla för era tips och råd 😊!
 
  • Gilla
Henningelvis och 3 till
  • Laddar…
A Alexan skrev:
Efter er och även svärfars kloka inrådan så har jag bestämt mig för att endast banka ner uppstickare spik och dra ner skruv försiktigt där det saknas spik. Som jag förstår det kan jag göra större skada än nytta om jag drar skruven fel. Tack alla för era tips och råd 😊!
Bra! Det är tillräckligt mycket jobb med hus ändå. Du kan nu stå och titta på plåttaket då och då i minst fem år och mumla något om att "det där borde man göra något åt".
 
  • Gilla
Alexan
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Bra! Det är tillräckligt mycket jobb med hus ändå. Du kan nu stå och titta på plåttaket då och då i minst fem år och mumla något om att "det där borde man göra något åt".
Haha ajemen 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.