P
RoTe RoTe skrev:
[Donald Trump] är farlig för det har media sagt.
Nej, han är farlig för vad han säger. Vi får hoppas att han inte genomför allt han säger att han ska genomföra om han blir president.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Att säga att krav på personligt ansvar leder till tiggeri a la USA'a slum är som att säga att mindre krav på personligt ansvar leder till total passivisering a la Sovjetunionen.

Personligen tycker jag det är orimligt att kräva att alla handikappade skall kunna bo överallt. Äldre hus bör inte påföras dagens krav. Å andra sidan får folk då fatta att bor de i ett äldre hus kan de på ålderns höst tvingas flytta.

Men byggbranschen jublar givetvis över alla kostnadsdrivande åtgärder.
 
  • Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:
Att säga att krav på personligt ansvar leder till tiggeri a la USA'a slum är som att säga att mindre krav på personligt ansvar leder till total passivisering a la Sovjetunionen.

Personligen tycker jag det är orimligt att kräva att alla handikappade skall kunna bo överallt. Äldre hus bör inte påföras dagens krav. Å andra sidan får folk då fatta att bor de i ett äldre hus kan de på ålderns höst tvingas flytta.

Men byggbranschen jublar givetvis över alla kostnadsdrivande åtgärder.
Det handlar främst inte om möjligheten att bo, utan möjligheten att besöka. I övrigt håller jag med.
 
RoTe
P pmd skrev:
Nej, han är farlig för vad han säger. Vi får hoppas att han inte genomför allt han säger att han ska genomföra om han blir president.
Vad gjorde han som skadade oss sist han var president? Är Harris gudagåvan för oss i Sverige / Europa?
 
  • Haha
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P
RoTe RoTe skrev:
Vad gjorde han som skadade oss sist han var president?
Han drog tillbaka alla amerikanska trupper från Syrien och lämnade kurderna åt Turkiets "välvilja".
Han beslöt att dra tillbaka de amerikanska trupperna från Afghanistan.
Han ställde till med stor oro i NATO genom att hota med att USA skulle lämna NATO.

Han skadade hela världen genom att dra igång kuppförsöket i Kapitolium 2021-01-06.
RoTe RoTe skrev:
Är Harris gudagåvan för oss i Sverige / Europa?
Knappast. Harris är oprövad men skulle förmodligen fortsätta ungefär som Biden om hon bleve president. Det skulle innebära ett fortsatt engagemang för NATO, men hur hon skulle förhålla sig till Ukraina vet vi inte. Under Biden har USA varit alltför återhållsamt med stödet till Ukraina. För oss i Sverige, och stora delar av Europa, är det oerhört viktigt att Ukraina vinner kriget.

Trumps "vallöften" nu är värre än de var 2016 och 2020. "You won't have to vote again" t.ex.
Men hur ska vi betrakta en politiker som inte håller sina löften, om Trump nu inte håller vad han lovar?
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Nu missade du helt vad jag svarade på.
OK, jag trodde nog att du jämförde tiggarfrekvensen i Sverige med den i USA.
När jag nu återser lite så inser jag att du jämförde tiggarfrekvensen i Stockholm med den i USA.
 
Unikt namn
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte sett någonstans i Sverige någon gång så mycket tiggare och så tätt som på delar av Manhattan.

Jag har aldrig sett tiggare utanför släktingarnas matvarubutik i Östersund, jag har aldrig sett tiggare utanför närbutiken 1 km bort och nu är det flera månader sen jag såg någon utanför den närmsta stora matvarubutiken och jag kan inte komma ihåg att någon av alla som har suttit där tidigare har försökt göra intryck av att de är handikappade. Så dina påstående stämmer inte.
Vi kanske lägger märke till olika saker.

Jag har själv sett matbutikstiggare från Lappland till Småland i närtid. Under Corona blev det en tillfällig dipp, men det har vänt tillbaka.

Detta känns som en ny generation tiggare som bemannar stationer med ett "hej hej" och en text på en bit kartong. Jag antar att de inte behöver anstränga sig nämnvärt längre, pengar trillar in ändå?

O andra sidan är de, vad jag förstår, placerade på sina stationer av den organiserade brottsligheten. Så det kanske tar udden av att anstränga sig när nån annan stoppar alla slantar i fickan.

För 10+ år sedan såg jag bara lokaltrafik tiggare. Antingen missbrukare/uteliggare, personer med bilder på sjuka barn eller påstått sjuka själv. Enstaka rom med dragspel fanns förståss även.

Samtalade förresten med en tiggarkvinna(svensk missbrukare) en blöt kväll för 20 år sedan och enligt henne var jul-perioden bäst. Hon kunde tjäna 5-10k på en dag, men övriga året var det snarare småpengar i hennes fall.

Man måste ju förstå att många spelar en roll så att människor ska öppna dina hjärtan och plånböcker istället för hjärnor. Tiggeriet är deras arbete.

Det var 10+ år sedan jag besökte Manhattan, så min minnesbild är ej purfärsk. Men jag minns fler som gjorde "uppträdare rollen" snarare än utslagen missbrukare rollen. Det kan ju ha förändrats förståss.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte sett någonstans i Sverige någon gång så mycket tiggare och så tätt som på delar av Manhattan.

Jag har aldrig sett tiggare utanför släktingarnas matvarubutik i Östersund, jag har aldrig sett tiggare utanför närbutiken 1 km bort och nu är det flera månader sen jag såg någon utanför den närmsta stora matvarubutiken och jag kan inte komma ihåg att någon av alla som har suttit där tidigare har försökt göra intryck av att de är handikappade. Så dina påstående stämmer inte.
Var inne i göteborg förra helgen och som vanligt var det tiggare utanför varenda mataffär. Två invalidtiggare. En i Nordstan som ger ordet smalben en helt ny mening. För att ingen skulle missa det hade han uppkallat byxben. Näste invalid sätt som vanligt på Kungsportsbron. Han är eller spelar bakom flötet. Så påståendet stämmer.

Men hur hamnade ni här när det diskuteras plank🤔
 
Att jämföra en stad som har större befolkning än Sverige med just svenskt medeltiggeri är rätt meningslöst. Lite som att jämföra gängkriminalitet i Södertälje med den i Montanas glesbygd (hela Montana är en glesbygd). Hela världens desperata drömmer nämligen om att komma till just New York där de hoppas nå framgång. Dessutom har ju New York just nu en ultraliberal politik mot folk som inte har uppehållstillstånd. Jämför med Beijing och Shanghai så har dessa betydligt mindre öppet tiggeri. Det betyder inte att dessa städer har en trevligare politik.

Men men, kanske är det avsaknaden av höga plank som ger mindre tiggeri.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
OK, jag trodde nog att du jämförde tiggarfrekvensen i Sverige med den i USA.
När jag nu återser lite så inser jag att du jämförde tiggarfrekvensen i Stockholm med den i USA.
Nej, jag svarade i inlägg #320 på ett inlägg som påstod att det finns tiggare utanför varenda matvarubutik i Sverige genom att föra fram varför jag anser att det inte stämmer.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, jag svarade i inlägg #320 på ett inlägg som påstod att det finns tiggare utanför varenda matvarubutik i Sverige genom att föra fram varför jag anser att det inte stämmer.
Andra stycket i inlägg #320 tolkade jag som exempel för påståendet i första stycket.
Var det feltolkat?
 
BirgitS
P pmd skrev:
Andra stycket i inlägg #320 tolkade jag som exempel för påståendet i första stycket.
Var det feltolkat?
Ja, andra stycket var avsett som en kommentar till andra meningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.