Jag ska flytta en lampknapp i ett garage. Nåväl, jag är inte elproffs, men aldrig sett en sån där "bar stålkabel" som ligger lös där i jorden ? Någon som vet vad syftet varit med denna? Jag blir sugen på att "rensa ut lite" ur den där boxen.. vad tror ni ? Lämna eller behålla den där metall vajern ?
 
  • Öppnad kopplingsdosa med flera färgade elektriska kablar och en lös metalltråd synlig mot en vit bakgrund, installerad i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl biledaren. Vad du kan göra med den låter jag någon annan svara på...
 
  • Gilla
Husnissan och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Det är en sk. biledare. Den bör förses med en genomskinlig skyddsslang och skarvas i dosan. Ett vanligt sätt att hantera den är att man ansluter den till jord i centralen eller annan matande punkt. Därefter kopplar man ihop den i efterföljande dosor och låter den vara isolerad i sista dosan eller uttaget.
Man kan också ansluta den till jord i båda ändarna. I normala hushållsanläggningar spelar det normalt ingen roll hur man gör. Den ska däremot inte användas som spänningsförande ledare och inte heller ersätta gul/grön.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Tack, jag hade aldrig sett det förut, men då ska den vara där, möjligen att jag borde sätta en skyddslang på den! Det skulle nog kännas bättre då den ligger så öppet mot andra kablar nu!
 
Varför ser jag två grupper av grön/gula ledare som har varsin plint, kl 11 och 2?
Detsamma för blå ledare.
 
  • Gilla
Husnissan och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför ser jag två grupper av grön/gula ledare som har varsin plint, kl 11 och 2?
Detsamma för blå ledare.
Jag tror det var "för tjockt" med kablar , för de har ju gjort detsamma med blå och svart, delar upp det i två grupper. (Jag vet inte exakt vart övrig el går i denna box utan bara elen till knappen)
 
Jag ser inte tråden som kopplar samman dessa grupper av ledare.
Kanske värt att syna kretslösningarna närmare.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Den där dosan såg ju inte rolig ut inuti, jag skulle definitivt syna den lite närmare som Bo skriver.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Jo, det ser skumt ut. Två grupper?
 
  • Gilla
Husnissan och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jo, det ser skumt ut. Två grupper?
Det är mycket spännande saker i det här huset när man "lyfter på lock". Det jag tror när jag kikar på det är att det är draget från två proppskåp till den där kopplingsdosan, en "in" från garagets säkringslåda och en "in" från huset och sen från de två till olika lampor (lampor i garaget =säkringar i garaget) (lampor utanpå garaget= säkringar i huset)
 
  • Ledsen
  • Wow
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Det där lät inte kul.
En grupp ska vara ensam i sin dosa, och definitivt inte från två olika centraler...kartlägg, gör redo för ominstallation...mina fem öre, tyvärr.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ehh... Ja, det där var *inte* trevligt.
Det där innebär ju att du kan stänga av säkringarna i ett proppskåp och mäta på "fel" ledare och tro att det är spänningslöst när du börjar arbeta i dosan. Det är en av orsakerna till att man inte ska göra så.
Du bör genast dela upp det där i två olika dosor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.