Såg idag (efter 23 år på samma adress...) att det sitter säkringar på min inkommande el högst upp stolpen där jag har mitt elskåp med huvudsäkringarna. Jag är nog enda abonnent ansluten till denna stolpe.
Är det vanligt? Hoppas inte att de löser ut bara.....
Säkringar och kablar på en elstolpe med en skylt som markerar "STARKSTRÖM" (högspänning). Bakgrunden består av gröna, suddiga träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jo, det är vanligt, det är alltid så. Ibland sitter de uppe i stolpen, ibland i ett skåp på stolpen, ibland i ett skåp som står på marken osv.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
E.ON byter ut tusentals kabelskåp runt om i landet – ONE Nordic utför projektentreprenaderna och Elektroskandia levererar materiel

BILD på kabelskåp i marknivå.

De vertikala plastkassetterna innehåller 3 st knivsäkringar. Dessa är avsäkrade betydligt högre än mätarsäkringen. Så de ska inte kunna lösa ut utan att kunden grovt har överbelastat elnätet med mer än de betalat för.

Sedan är även ledningarna till kabelskåpen säkrade om inte annat i transformatorstationen på dess sekundärsida (utgående). Om en kabel t.ex blir avgrävd så är det bättre att säkringar löser ut än att transformatorn eller annat förstörs.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.