Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Som sagt frågan är ju mer vad fastighetsägarna får i ersättning för inlösen av den redan existerande enskilda anläggningen. Att själva anslutningsavgiften skulle justeras ned ser jag som otroligt.
Jag skulle kört hårt mot hårt om man inte fått rimligt betalt för den befintliga anläggningen. Samfälligheten lär ju inte vara tvingad att sälja anläggningen till kommunen. Kommunen lär dock vara tvingad att anlägga VA.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Som sagt frågan är ju mer vad fastighetsägarna får i ersättning för inlösen av den redan existerande enskilda anläggningen. Att själva anslutningsavgiften skulle justeras ned ser jag som otroligt.
Hur beräknar man sånt, anläggningen ägs väl inte av någon enskild utan av samfällighetsföreningen och den är ju inte part i frågan enligt kommunen?

Från GP:
Andreas Sjögren, chef för affärsdrivande verksamhet på Orust kommun, säger att vissa hushåll har betalat utgifter som kan komma att tas in i beräkningen i anslutningsavgiften, men det gäller bara sånt de betalat direkt till kommunen och inte det som betalades till staten.
 
Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Jag skulle kört hårt mot hårt om man inte fått rimligt betalt för den befintliga anläggningen. Samfälligheten lär ju inte vara tvingad att sälja anläggningen till kommunen. Kommunen lär dock vara tvingad att anlägga VA.
Jo LAV ger kommunen rätt att lösa in den befintliga enskilda (samfällda) VA-anläggningen. Och kommunen har också rätt enligt anläggningslagen att ansöka om att ompröva gemensamhetsanläggningen så att den upphör och samfällighetsföreningen inte har något att förvalta och får lägga ned.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Hur beräknar man sånt, anläggningen ägs väl inte av någon enskild utan av samfällighetsföreningen och den är ju inte part i frågan enligt kommunen?

Från GP:
Andreas Sjögren, chef för affärsdrivande verksamhet på Orust kommun, säger att vissa hushåll har betalat utgifter som kan komma att tas in i beräkningen i anslutningsavgiften, men det gäller bara sånt de betalat direkt till kommunen och inte det som betalades till staten.
Nej samfällighetsföreningen äger inte gemensamhetsanläggningen, den bara förvaltar den. Ägandet är samfällt för alla delägarfastigheterna. Ägarandelen motsvaras i praktiken av andelstalen för utförande av anläggningen.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
men det gäller bara sånt de betalat direkt till kommunen och inte det som betalades till staten.
Otroligt att man blundar för en faktiskt kostnad för VA brukarna. Hur det är rättvist verkar knepigt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej samfällighetsföreningen äger inte gemensamhetsanläggningen, den bara förvaltar den. Ägandet är samfällt för alla delägarfastigheterna. Ägarandelen motsvaras i praktiken av andelstalen för utförande av anläggningen.
Kommunens protokoll säger annat:

Merparten av fastigheterna på Käringön är idag anslutna till det gemensamma ledningsnätet för dricks- och spillvatten som ägs av Käringöns samfällighetsförening och som har inrättats såsom en gemensamhetsanläggning.

Men dom säger också att dom ska lösa in anläggningen:

Kommunen och föreningen har i tidigare diskussioner berört frågan om vilken anläggningsavgift kommunen kommer att ta ut av fastighetsägarna sedan anläggningen löst in av kommunen och införlivats i den allmänna va-anläggningen och efter att kommunen har inrättat ett vaverksamhetsområde på Käringön.

Det är väl där problemet uppstått, ingen vet vad det beloppet kan bli utan det enda man vet är anslutningsavgiften.🤔
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Kommunens protokoll säger annat:

Merparten av fastigheterna på Käringön är idag anslutna till det gemensamma ledningsnätet för dricks- och spillvatten som ägs av Käringöns samfällighetsförening och som har inrättats såsom en gemensamhetsanläggning.

Men dom säger också att dom ska lösa in anläggningen:

Kommunen och föreningen har i tidigare diskussioner berört frågan om vilken anläggningsavgift kommunen kommer att ta ut av fastighetsägarna sedan anläggningen löst in av kommunen och införlivats i den allmänna va-anläggningen och efter att kommunen har inrättat ett vaverksamhetsområde på Käringön.

Det är väl där problemet uppstått, ingen vet vad det beloppet kan bli utan det enda man vet är anslutningsavgiften.🤔
Jag tror du har rätt, man vet inte vad inlösen hamnar och därmed inte vad kostnaden per fastighetsägare blir.

Jag tror kommunen slarvar lite med språket här. Gemensamhetsanläggningen är samfällt ägd, den ägs alltså inte av samfällighetsföreningen som istället förvaltar den.

I praktiken får ju kommunen bestämma skälig totalt belopp som ersättning av den befintliga anläggningen. Och sen dela detta på alla andelar så ser varje fastighet vad de får av kommunen för sin samfällda ägarandel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hela anläggningen anlades av staten på deras egen mark (kronoholme), betalades av Käringöborna kollektivt till staten. Staten fixade även anslutningen till och kapacitetshöjningen av kommunens VA. Kommunen var på pappret inte inblandade projektet
- Problemet här är att alla utgifter betalades till staten.
- Problemet är också att hela anläggningen är en (1) anläggning med kollektivt ägande.
- Samfällighetsförenings medlemmar är personligt ansvariga för funktionen av anläggningen, vilket de och även Länstyrelsen anser vara ohållbart. Därför tvingades ett köp fram från ”säljaren”.
Jag tror inte att någon gör fel här, det är ett nytt läge. I mina gamla hemtrakter planeras för ett nytt bostadsområde en vatten- och avloppsanslutning över kommungränsen. Det blir en bättre lösning för alla. Vore intressant att följa den ”interkommunala” debatten och hur de skall lösa det med anslutningsavgifter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
4774
P pinec0ne skrev:
Som tidigare skrivits är det stort investeringsunderskott inom VA i Sverige, VA-taxorna kommer därför behöva öka kraftigt de närmsta åren. Så det är mer än bara inflationen och energipriser som kan påverka taxan. Svenskt Vatten bevakar detta, se info på följande länkar:

[länk]

[länk]
Frågan är vart pengarna som har betalts in av folket varje månad eller kvartal i evigheter för elnät, vatten, sophämtning samt till elbolagen och staten har gått till i alla år när nu varenda kommunalt och statsägt bolag har totalt ebb i kassorna . Att systemen behöver renoveras eller helt bytas ut borde funnits med i planeringen från början. Och de månads och kvartalskostnaderna som de får in borde väl till viss del gå tillbaka till just renoveringen eller det helt nya kan jag tycka.
 
  • Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Frågan är vart pengarna som har betalts in av folket varje månad eller kvartal i evigheter för elnät, vatten, sophämtning samt till elbolagen och staten har gått till
Politiska nonsensprojekt och dålig effektivitet i huvudsak vill jag nog påstå. T.ex så är många Landsting usla arbetsgivare så personalen går till hyrverksamhet eller utlandet. Sedan blir de tvungna att köpa tillbaks personalen till multipler av normal lön.

Kommuner ser gärna t.ex kommunala bostäder som något där man kan kassera in hyran. När det sedan behöver underhållas så har man kostnader för underhåll som gör att man måste.. höja hyran *facepalm*.

tn.se: Lista: Här är årets värsta slöseri med dina skattepengar (2022-12-30)
""Vi vill ha ett hus som sticker ut lite grann", sa kommunalrådet. Uddevalla anlitade stjärnarkitekt för att rita ett "medborgarhus" som ska rädda dem från centrumdöden. Kostnaden beräknas kosta runt en miljard."

skattebetalarna.se: Slöseriombudsmannen granskar slöserier
"7,9 miljoner för att "flytta" världens äldsta träd till Malmö" (2024-05-29)
Malmö som får ~6 miljarder SEK/år i utjämningsbidrag från andra kommuner.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Eftersom jag varit med och diskuterat VA med kommunen och även inlösen av föreningar så kan jag berätta att det är så här det ligger till:
- alla måste betala "samma" belopp för att ansluta till det kommunala VA-nätet. "Samma" betyder dock här att avgiften exempelvis kan vara differentierad mot tomtstorlek
- ersättning för befintlig reningsanläggning/brunn som har ett restvärde görs enligt principen att den ersätts med 10% avdrag per år som gått sedan den byggdes, dvs efter tio år anses den vara värd noll.
- vatten/avloppsrör som redan finns installerade avskrivs enligt gängse avskrivningstid, exempelvis 50 år. Ytterligare avdrag görs om man hittar skador eller om de inte uppfyller reglerna rörande förläggning. Ersättning ges sedan utifrån detta värde.

Det är den sista punkten som egentligen är den enda som diskussionen på Käringön kan handla om, hur mycket är den befintliga anläggningen värd när kommunen tar över den. Eftersom värderingen inte utgår ifrån hur länge anläggningen KAN hålla så är dess värde i praktiken alltid för lågt utifrån den som lämnar ifrån sig den. Avskrivningstiden är nästan alltid kortare än livslängden.
 
  • Gilla
merbanan och 4 till
  • Laddar…
Ett klargörande dock:
Avgiften för användning av nätet består oftast av en fat del som exempelvis kan vara beroende av tomtstorlek, samt en rörlig del som typiskt är bunden till vattenåtgång.

En annan sak också, stora delar av den kommunala avgiften härrör från kostnader för att göra färskvattenrening och avloppsrening, exempelvis investeringar, samt stamnäten. Dessa kostnader är sedan uppdelade i både fast avgift och rörlig avgift. Den avgift man betalar för att ansluta sig till nätet skall i huvudsak täcka de fasta kostnaderna i genomsnitt för att ansluta en fastighet, samt kostnaderna för de yttre delarna av avloppsnätet. Det är inte i lagen helt tydligt hur det skall fördelas, vilket gör att vissa kommuner har högre anslutningsavgifter och andra har högre nyttjandeavgifter.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
4774 4774 skrev:
Frågan är vart pengarna som har betalts in av folket varje månad eller kvartal i evigheter för elnät, vatten, sophämtning samt till elbolagen och staten har gått till i alla år när nu varenda kommunalt och statsägt bolag har totalt ebb i kassorna . Att systemen behöver renoveras eller helt bytas ut borde funnits med i planeringen från början. Och de månads och kvartalskostnaderna som de får in borde väl till viss del gå tillbaka till just renoveringen eller det helt nya kan jag tycka.
Det är inga hemligheter, titta i den offentliga årsredovisningen för din VA-huvudman. Pengarna går till allt ifrån löner till kemikalier eller upphandling för lagning av läckande ledningar och uppgradering av avloppsreningsverken. Till detta kommer ju projekt för utbyggnad och avsättningar för framtida underhåll.
 
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom jag varit med och diskuterat VA med kommunen och även inlösen av föreningar så kan jag berätta att det är så här det ligger till:
- alla måste betala "samma" belopp för att ansluta till det kommunala VA-nätet. "Samma" betyder dock här att avgiften exempelvis kan vara differentierad mot tomtstorlek
- ersättning för befintlig reningsanläggning/brunn som har ett restvärde görs enligt principen att den ersätts med 10% avdrag per år som gått sedan den byggdes, dvs efter tio år anses den vara värd noll.
- vatten/avloppsrör som redan finns installerade avskrivs enligt gängse avskrivningstid, exempelvis 50 år. Ytterligare avdrag görs om man hittar skador eller om de inte uppfyller reglerna rörande förläggning. Ersättning ges sedan utifrån detta värde.

Det är den sista punkten som egentligen är den enda som diskussionen på Käringön kan handla om, hur mycket är den befintliga anläggningen värd när kommunen tar över den. Eftersom värderingen inte utgår ifrån hur länge anläggningen KAN hålla så är dess värde i praktiken alltid för lågt utifrån den som lämnar ifrån sig den. Avskrivningstiden är nästan alltid kortare än livslängden.
Jag gissar som du att man inte kommer att vara nöjd på Käringön vad som i slutändan blir ersättningen för inlösen av den befintliga samfällt ägda anläggningen. Att man tycker den fungerar rimligt bra och har ett stort värde medan dess schablonmässiga avskrivningar pekar i en annan riktning.

Finns det ens rättsfall kring skälig inlösen av så här stora anläggningar enligt LAV? Jag menar det är ingen liten enskild avloppsanläggning vi talar om utan ett helt samhälles VA-nät. Jag skulle slåss i domstol för ett större värde på anläggningen.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Till detta kommer ju projekt för utbyggnad och avsättningar för framtida underhåll.
Frågan är ju då varför det inte finns stora högar med pengar för underhåll nu från alla de år som man tagit betalt och satt undan pengar för framtida underhåll men inte gjort jobbet. Nu helt plötsligt kommer man på att det är så stor underhållsskuld att avgifterna behöver fyrdubblas...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.