Hej,
Har ett par funderingar gällande snickarverkstad. Har en byggnad med isolerat dubbelgarage på ca 45 kvm och oisolerat förrådsutrymme bakom garaget med nästan samma yta. I detta förrådsutrymme har jag ett isolerat utrymme på ca 10-12 kvm. Byggnaden är från ca 2015. Tanken är att rummet på 10-12 kvm ska vara snickeri. Har bordssåg, pelarborr, bandslip, figursåg mm. Tänker koppla till spånsug som jag också har. Frågan är hur jag gör med ventilationen och värmen överlag. Utanför rummet har vi förvaring av kläder mm så vill inte få slipdamm dit.

Ventilation. Ska man installera kanalfläkt eller annan mekanisk fläkt? Andra tankar? Hur tänka med tilluft?

Värme. Kommer nog installera LLVP till garaget nästa år. Funderar på värme till snickarverkstaden. Element eller liten LLVP? Kanske element i år och sedan ev. isolera hela förrådet och då fundera på LLVP till hela det utrymmet inkl. verkstad?

Borde väl också vara bra med en luftavfuktare tänker jag, men finns det avfuktare som klarar av damm?

Många spretiga tankar. Vad tänker ni?

/Emil
 
Snickeri räknas som dammig miljö och brandfarligt. Ska vara kamrörselement för uppvärmningen. Eftersom det är litet blir det ingen stor elkostnad. Sedan luftvärmepump i garaget för värmen och en sorbtionsavfuktare i den oisolerade delen som håller fukten borta. Eventuellt en kondensavfuktare i garaget om fukten blir för hög där.
 
J Josth skrev:
Snickeri räknas som dammig miljö och brandfarligt. Ska vara kamrörselement för uppvärmningen. Eftersom det är litet blir det ingen stor elkostnad. Sedan luftvärmepump i garaget för värmen och en sorbtionsavfuktare i den oisolerade delen som håller fukten borta. Eventuellt en kondensavfuktare i garaget om fukten blir för hög där.
Stort tack för svar! Självklart ska det vara brandsäker lösning. Kamrörsradiator med separat termostat låter vettigt för det utrymmet.

Och sedan kring ventilation. Det finns ingen frånluftsöppning alls i snickeriet nu.
 
Viktigt med mycket hög ventilation i ett snickeri när arbetet pågår för fullt. Krävs en skaplig fläkt på ena sidan som kan suga ut luften och en större ventilationsventil på andra sidan. Lite beroende på hur bra spånsug etc man har.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.