Hej!

Nybyggt hus sedan ett år tillbaka, grundlagd med platta på mark enligt sedvanligt manér.

Nybyggd altan sedan ett par månader.

Dilemmat är att altanen kanske blev för hög, att den är för nära fasadpanelen.

Som det är nu så varierar avståndet mellan 1,5 cm till 2,5 cm mellan överkant trall och underkant fasadpanel. Knutbrädorna är lite längre, så där är avståndet ännu mindre. Underkant panel är målat med träolja (1 strykning), primer (1 strykning) och täckfärg (2 strykningar).

Nu har jag börjat oroa mig för att altanens höjd på sikt kan orsaka röta i panelen.

Dessutom, den innersta bärlinan står på plattor och är inte fastskruvad i sockeln, men den står i stort sett dikt an mot sockeln. Jag oroar mig lite för att cellplasten på andra sidan sockelns mineritskiva ska angripas av mögel.

Är min oro befogad?

Är det motiverat att:
  • Kapa av knutbrädor så att de kommer lite högre upp och så att säga livar med nedersta panelbrädan?
  • Flytta innersta regeln "utåt" och placera distanser mot sockelns mineritskiva för att undvika mögel i cellplasten på andra sidan mineritskivan?
  • Ta bort/klyva och återmontera innersta trallbrädan för att minska risken för att röta i fasadpanelen.
Eller ska jag göra något annat?

Tacksam för svar!

PS. Bifogar bilder på regel närmast sockel, samt bilder som gestaltar avståndet mellan trall och fasadpanel.
 
  • Reglar för altanens stomme intill ett hus med beklädnad av fasadpanel, visandes avståndet mellan trall och fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en nybyggd altan med nära avstånd mellan trall och fasadpanel. Fasadpanelen är målad och en stuprörssockel syns till höger i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med trätrall nära en grå fasadpanel. Gutteravlopp som passerar genom altanen syns till vänster i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
Jag hade lämnat det så länge trädäcket inte lutar in mot huset.
Ett alternativ skulle kanske vara att byta ut innersta brädan i trallen mot en markränna? Finns ju rätt snygga såna.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
J Joppe 33 skrev:
Hej!

Nybyggt hus sedan ett år tillbaka, grundlagd med platta på mark enligt sedvanligt manér.

Nybyggd altan sedan ett par månader.

Dilemmat är att altanen kanske blev för hög, att den är för nära fasadpanelen.

Som det är nu så varierar avståndet mellan 1,5 cm till 2,5 cm mellan överkant trall och underkant fasadpanel. Knutbrädorna är lite längre, så där är avståndet ännu mindre. Underkant panel är målat med träolja (1 strykning), primer (1 strykning) och täckfärg (2 strykningar).

Nu har jag börjat oroa mig för att altanens höjd på sikt kan orsaka röta i panelen.

Dessutom, den innersta bärlinan står på plattor och är inte fastskruvad i sockeln, men den står i stort sett dikt an mot sockeln. Jag oroar mig lite för att cellplasten på andra sidan sockelns mineritskiva ska angripas av mögel.

Är min oro befogad?

Är det motiverat att:
  • Kapa av knutbrädor så att de kommer lite högre upp och så att säga livar med nedersta panelbrädan?
  • Flytta innersta regeln "utåt" och placera distanser mot sockelns mineritskiva för att undvika mögel i cellplasten på andra sidan mineritskivan?
  • Ta bort/klyva och återmontera innersta trallbrädan för att minska risken för att röta i fasadpanelen.
Eller ska jag göra något annat?

Tacksam för svar!

PS. Bifogar bilder på regel närmast sockel, samt bilder som gestaltar avståndet mellan trall och fasadpanel.
Sätt fast en fuktskyddsmatta mellan däcket och en bit upp på väggen. Finns att köpa på Byggmax exempelvis, och går att klippa till i rätt höjd.

Jag har satt sådan mellan hängrännan och väggen på garaget, för att skydda mot läckage där tak möter vägg.

Har även sådan runt hela huset, mellan grund och jordmassor, för att stoppa fukt.

https://www.byggmax.se/fuktisolermatta-p21203
 
  • Gilla
Joppe 33
  • Laddar…
H hellborg skrev:
Sätt fast en fuktskyddsmatta mellan däcket och en bit upp på väggen. Finns att köpa på Byggmax exempelvis, och går att klippa till i rätt höjd.

Jag har satt sådan mellan hängrännan och väggen på garaget, för att skydda mot läckage där tak möter vägg.

[länk]
Så jäkla fult det hade blivit i TS fall bara
 
  • Gilla
  • Haha
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Så jäkla fult det hade blivit i TS fall bara
Behöver inte bli fult om man bara drar upp den 10 cm eller så.
 
Det brukar gå att montera en typ av fotplåt eller liknande för att stoppa vatten att leta sig in mot fasaden. Oavsett behöver du inte vara orolig för att det blir massor av mögel.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
MultiMan
Ligger det någonstans där det blir vintrar så hade jag varit oroligt. Där jag bor hade först tjälen i marken lyft altanen långt mer än spalten och tryckt panelen uppåt, men även om du har noll rörelse i altanen så kommer snö och is att komma in emellan och ställa till problem. Tror jag iaf. Men det beror som sagt på var det ligger i landet.
 
R
Inte om det är samma markarbeten under altan som huset då rör det sig inte så mycket..
 
Du kan lossa innersta brädar och kila upp den något så att den lutar från fasaden. Behöver även vara glipa mot nästa bräda även när det är blött och har svällt. Så eventuellt såga ur lite om det behövs.
 
MultiMan
Altanen står ju på lösa plattor bara, det hoppas jag inte huset gör.

Dessutom skrev jag fler saker, som snö och is i den tunna spalten.

Jag hade aldrig byggt på det sättet om det inte är någonstans där det inte fryser eller snöar på vintrarna.
 
Cellplast möglar inte. Panelen är för nära trallen. Varför ska trallen in under panelen om den ändå inte är fäst i huset? Dra ut hela skiten så du får en liten glipa mellan hus och altan så du inte kan få vatten/ snö upp mot panelen
 
Tycker det ser ganska bra ut mot vad det brukar på många hus.
Liggande trä drar ju inte in fukt. Du har ett mellanrum.
Frigoliten tål fukt.
 
  • Gilla
Joppe 33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.