Tyvärr vet jag inte, det var parkettläggarna som hade den men det var en typ golvslipmaskin, hade nog inbyggd dammsugare för jag slängde den fulla påsen
 
K krambriw skrev:
m hade den men det var en typ golvslipmaskin, hade nog inbyggd dammsuga
K krambriw skrev:
Tyvärr vet jag inte, det var parkettläggarna som hade den men det var en typ golvslipmaskin, hade nog inbyggd dammsugare för jag slängde den fulla påsen
tack för svaret
 
Kan man lämna kvar lite av lim-resterna innan man lägger underlägg och parkettgolvet?

jag har testat att det inte finns någon asbest i något av golvet inklusive limmet.

Varför jag frågar är eftersom det är extremt jobbigt att få bort resten känner jag.

Hyrde en mattstripper som låter extremt högt men inte kommer ned till betongen utan lämnar kvar ganska mycket av mattlimmet och undersidan av den gamla plastmattan.

Tänkte köra provent under parketten
https://www.bauhaus.se/underlag-provent-3mm-3mm-1-0x15m-15m

Så den borde väl hjälpa lite med ojämnheter tänker jag men vad tycker ni. är det någon som har lite expertis?

Känns som att jag annars måste hyra in en golvslip som slipar bort allt för att komma till ett betonggolv som ändå inte är helt hundra procent jämnt.

Har bifogat bild på innan jag tagit bort vinylplattor och plastmattan. och sen hur det ser ut på en del där jag tagit bort allting för hand och en del där jag kört med mattstrippern.
 
  • Kök med delvis borttagen plastmatta och limrester. En blå bräckjärn ligger på golvet och några plattor är upprivna och placerade åt sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En halvt borttagen plastmatta med mattlimrester syns mellan skåp; uppbrutna golvplattor ligger i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis borttaget mattlim och plastmatta på golvyta; sopsäck med borttaget material syns i bakgrunden, oregelbunden ytstruktur, vita väggar och brun dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade du en riktig maskin med hjul som man kör stående jag har använt en sån o betonggolvet under mattan blev helt slätt behövde inte ens spackla
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Hade du en riktig maskin med hjul som man kör stående jag har använt en sån o betonggolvet under mattan blev helt slätt behövde inte ens spackla
har kört med mattstrippern överallt. det var en handhållen men ganska rejäl maskin. tryckte lite extra med min vikt men man når inte ner till betongen om man inte står stilla på samma plats och trycker så det blir nog att jag tar bort saker efteråt eller bara lägger golvet ovanpå.

Är lite orolig över att det fortfarande luktar

Luktade det mycket innan du tog bort allt och försvann lukten efter att du tagit bort allt lim?

Någon som har tips på hur man får bort det där svarta limmet?
 
Ser ut att vara tjärpapp som är kvar, användes förr för att jämna ut betongen för mattläggning. Vill man få bort allt så funkar det det med stripper men det är enormt slitigt och skitigt. Tänker att det borde funka med en betongslip med en stor damsugare till , finns en speciell klinga som är bra till gammalt lim men kommer tyvärr inte ihåg vilken färg den har.

Kör du med stripper så är ett tips att skära remsor i pappen så bladet kommer under
 
Jag börjar att
Jonis.F Jonis.F skrev:
Ser ut att vara tjärpapp som är kvar, användes förr för att jämna ut betongen för mattläggning. Vill man få bort allt så funkar det det med stripper men det är enormt slitigt och skitigt. Tänker att det borde funka med en betongslip med en stor damsugare till , finns en speciell klinga som är bra till gammalt lim men kommer tyvärr inte ihåg vilken färg den har.

Kör du med stripper så är ett tips att skära remsor i pappen så bladet kommer under
Det jag behövde var en betongslip med Diamantslipskål PCD medium med dammsugare
Det vart att jag åkte till Cramo som hjälpte till med frågor och utrustning.

Ett tips för framtida människor så är det att justera så att betongslipens krans runtomkring är i höjd med diamantskålen så att inte dammet kommer ut.

Svart diamantslipskål för betongslipning med fem hål och små slipsegment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är någon som har tips på hur man löser upp de sista limresterna utan att behöva hyra in en ny betongslip skulle det uppskattas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.