Hej! Total amatör som jag är vänder jag mig till expertisen - er: vi bygger hus med mindre byggfirma och planerar ha en häll med inbyggd fläkt med utblås genom spirorör i grunden.

Vi ska gjuta i nästa vecka och det vore onekligen surt om vi missat att tänka på något. Spiroröret (160 mm diameter) har en 90-sväng i grunden och är totalt 7 meter långt, och blåser ut genom kantelement mot husets baksida där vi i princip aldrig kommer vara (genomföringen är ej gjord ännu).

Bild på hur det ser ut just nu. Har vi missat att tänka på något? Tacksam för alla råd!
 
  • Spirorör med 90-graders sväng och golvvärmeslingor installerade i ett husbygge, förberedelser för gjutning av grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade varit betydligt bättre med en liggande 45⁰ böj istället för en liggande 90⁰ böj, samt vridit det korta röret 45⁰.
Dels flödesmässigt å dels rens-/inspetionsmässigt.
 
R
Varför dras den denna långa längd när du kunde dragit ut den betydligt kortare väg?
Det blir en rejäl avkylning av betongen med din tänkta dragning..
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Varför dras den denna långa längd när du kunde dragit ut den betydligt kortare väg?
Det blir en rejäl avkylning av betongen med din tänkta dragning..
Tanken var att undvika få utblåset riktat mot carport och huvudentré för att undvika eventuellt matos o dylikt. På detta vis drar vi det mot en anonym baksida. Borde vi tänka om? Eller göra någon annan anpassning?
 
R
Ja absolut den nedkylningen ni får av denna dragning är betydande..
 
R Rejäl skrev:
Ja absolut den nedkylningen ni får av denna dragning är betydande..
Nedkylning pga röret (och därmed ingen isolering) eller att golvvärmen ej dras över spiroröret? Notera att vi till vänster på bilden har en indragen entré så den delen kommer oavsett vara utomhus.

Vad föreslår du att vi kan göra? Går det att isolera lite runt röret?
 
R
Nedkylningen sker ju via röret när inte fläkten är igång jag skulle dragit kortare väg eller fått röret under frigoliten..
 
  • Gilla
Amedi
  • Laddar…
Jag skulle ha isolerat röret. Glöm ej heller en inspektionslucka med självutlösares brandspjäll.
 
Men det absolut bästa är att få upp röret på taket och sätta en separat motor där. Då får du betydlig bättre drag och kan låte den bänkmonterade fläkten gå på lågfart.
 
Varför går inte golvvärmen längre ut mot ytterväggarna där plattan blir som kallast?
Sedan gäller det att tänka på rensbarheten och den är inte ok i din dragning.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.