Hejsan!

Jag är på gång med att bygga garage och lägenhet men är lite osäker på hur jag ska tänka med ventilationen och hoppas på er hjälp!

Planlösningen ser ut enligt nedan:
Planritning över ett garage och lägenhet med markeringar för allrum, kök, sovalkov, WC/D, och förvaring. Loft med kattvind och förråd på övervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolarna är utformade så det blir en kattvind på loftet och jag kan välja att lägga kattvinden i den varma delen alternativt isolera kattvinden.

Från början hade jag bara tänkt enklast möjliga, friskluftsventiler i väggar och fuktstyrd frånluft i badrummet med grundflöde samt ev. frånluft via köksfläkten.

Frågan är dock om detta räcker?

Ett alternativ kanske vore ett enkelt FTX-aggregat eller kryddhyllefläkt i förrådet på övre plan och ta frånluft via kök/badrum och tilluft via friskluftsventiler. Vid detta alternativ tänker jag att jag i så fall nyttjar kattvinden som installationsutrymme.

Vad tror ni och har ni några andra förslag?

Tack!
 
Redigerat:
BirgitS
Normerna är:
Minst 0,35 l/s frånluft per kvm
Minst 4 l/s frånluft per person i t.ex. sovrum
Minst 15 l/s i badrum (ständigt)
Minst 10 l/s i kök (ständigt)
Ventilation bör ske per våningsplan.
Ytterligare frånluftsfläktar som behövs för att uppnå normerna kan placeras i förråd, hall och andra rum där man inte vistas under längre tid.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Normerna är:
Minst 0,35 l/s frånluft per kvm
Minst 4 l/s frånluft per person i t.ex. sovrum
Minst 15 l/s i badrum (ständigt)
Minst 10 l/s i kök (ständigt)
Ventilation bör ske per våningsplan.
Ytterligare frånluftsfläktar som behövs för att uppnå normerna kan placeras i förråd, hall och andra rum där man inte vistas under längre tid.
Tack för ditt svar!

Har du något förslag på själva lösningen också?
 
BirgitS
Det går väl att lösa med alla tre metoderna utan det handlar väl mer om du vill betala mer nu för en FTX och mindre sen för uppvärmning eller tvärtom.

Fast jag vet inte om en kryddhyllefläkt kan ha 3 frånluftsanslutningar. Bara 2 räcker ju inte för att ventilera loftet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det går väl att lösa med alla tre metoderna utan det handlar väl mer om du vill betala mer nu för en FTX och mindre sen för uppvärmning eller tvärtom.

Fast jag vet inte om en kryddhyllefläkt kan ha 3 frånluftsanslutningar. Bara 2 räcker ju inte för att ventilera loftet.
Satt ett FTX-systemet i huset men hade inte tänkt sätta det i lägenheten, är ute efter något enklare och billigare där.

Uppvärmning är bergvärme med golvvärme och som synes på ritningen är det delvis öppet upp nock.
 
C Conne3 skrev:
Satt ett FTX-systemet i huset men hade inte tänkt sätta det i lägenheten, är ute efter något enklare och billigare där.

Uppvärmning är bergvärme med golvvärme och som synes på ritningen är det delvis öppet upp nock.
billigare ge fan i att sätta in fönstren då
 
returen returen skrev:
billigare ge fan i att sätta in fönstren då
Fönstren kostade totalt 3000 kr och är redan på plats så det tror jag inte.
 
C Conne3 skrev:
Fönstren kostade totalt 3000 kr och är redan på plats så det tror jag inte.
oh shit , spärra dessa i öppet läge då
 
BirgitS
C Conne3 skrev:
Satt ett FTX-systemet i huset men hade inte tänkt sätta det i lägenheten, är ute efter något enklare och billigare där.

Uppvärmning är bergvärme med golvvärme och som synes på ritningen är det delvis öppet upp nock.
Frånluftsfläktar i bad, kök och förråd är ju enklast.
 
  • Gilla
Conne3 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Frånluftsfläktar i bad, kök och förråd är ju enklast.
om det inte finns krav på enegieffektivitet
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om du vill bara göra frånluft + frisklufsventiler och har möjligheten hade jag undvikit små plast fläktar och monterat en kanalfläkt eller takfläkt + ljuddämpare och kanalsystem.
Fläktstyrning om du vill minska luftflödet när lägenhet är tom, eller forcera när man duschar/tvättar.
Utsug i WC/D(tvätt) + Kök + Frd.
Fridskluftsventiler i vägg, vardagsrum + sovloft.
Köksfläkt via egen imkanal ut eller kolfilter (beroende lite på hur mycket mat som skall lagas).

Om du har någon form av bygglov på detta nybygge bör du kontrollera vad som står där innan du bestämmer för mycket.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Om du vill bara göra frånluft + frisklufsventiler och har möjligheten hade jag undvikit små plast fläktar och monterat en kanalfläkt eller takfläkt + ljuddämpare och kanalsystem.
Fläktstyrning om du vill minska luftflödet när lägenhet är tom, eller forcera när man duschar/tvättar.
Utsug i WC/D(tvätt) + Kök + Frd.
Fridskluftsventiler i vägg, vardagsrum + sovloft.
Köksfläkt via egen imkanal ut eller kolfilter (beroende lite på hur mycket mat som skall lagas).

Om du har någon form av bygglov på detta nybygge bör du kontrollera vad som står där innan du bestämmer för mycket.
Ja jag tror absolut det blir det vettigaste upplägget och köra på kanalfläkt med utsug i förråd på övre plan samt badrummet.

Placering av kanalfläkten i "kattvinden" inne i förrådet och två utblås genom väggen på gaveln, ena för IM-kanalen som blir separat och andra för frånluften.

Ang. bygglov så har jag givetvis detta men där berördes ej ventilation i gästbostad/lägenhet utan endast bostadshuset. Kanske måste dubbelkolla ev. bestämmelser så det inte skiter sig ändå.

Tar gärna emot mer input/förslag.
 
Redigerat:
  • Gilla
FrittDrag_II
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.