Hej!

Behöver montera takstege eller taksteg för besiktning av nyrenoverad skorsten. Takets (plåttak) längd är ca 3.6 m. Höjd vid uppstigning under 3 m och nockhöjd ca 4.8 m. Skorstenen är byggd utvändigt och takstege/taksteg kommer vara mindre än 1 m från takkant.

TIll saken hör att sotluckan är monterad nertill utvändigt så sotning kommer ev kunna göras utan att gå upp på taket. Men enligt sotaren måste fast takstege/taksteg ändå moteras för att besikta skorstenen. Jag förutsätter att detta är korrekt även om det känns lite onödigt bara för en enstaka besiktning.

Vad skulle rekommenderas som bästa lösning i denna situation?

Skulle det fungera att skruva fast en vanlig aluminiumstege men några slags fästen?

Tacksam för svar.
 
Redigerat:
Jag använder mig av dessa:
TAKSTEG CWL FÖR PROFILERAD TAKPLÅT.
Googla så får du se om det passar för dig.
 
  • Gilla
kaffetorsk
  • Laddar…
S
K kaffetorsk skrev:
Hej!

Behöver montera takstege eller taksteg för besiktning av nyrenoverad skorsten. Takets (plåttak) längd är ca 3.6 m. Höjd vid uppstigning under 3 m och nockhöjd ca 4.8 m. Skorstenen är byggd utvändigt och takstege/taksteg kommer vara mindre än 1 m från takkant.

TIll saken hör att sotluckan är monterad nertill utvändigt så sotning kommer ev kunna göras utan att gå upp på taket. Men enligt sotaren måste fast takstege/taksteg ändå moteras för att besikta skorstenen. Jag förutsätter att detta är korrekt även om det känns lite onödigt bara för en enstaka besiktning.

Vad skulle rekommenderas som bästa lösning i denna situation?

Skulle det fungera att skruva fast en vanlig aluminiumstege men några slags fästen?

Tacksam för svar.
Bästa lösningen för dig, är att skaffa godkänd takstege, annars säger sotaren f7ck off till dig. Då får du göra om och rätt, samt boka en ny tid.
 
S Sernando skrev:
Bästa lösningen för dig, är att skaffa godkänd takstege, annars säger sotaren f7ck off till dig. Då får du göra om och rätt, samt boka en ny tid.
Självklart. Det är därför jag frågar. 😀

Skulle en aluminiumstege med lämpliga fästen inte vara godkänd menar du?
 
I ivarssonivar skrev:
Nej en aluminium stege är inte typ godtjänd, skulle rekommendera Weland taktsäkerhet finns hos bygg handlare eller beställa via plåtslagare.

Lösa taksteg på plåt tak eller takstege på profilerad plåt:
[länk]
Ok. Synd för jag har flera robusta stegar över i både järn och aluminium som inte används och inte skiljer sig nämnvärt från en takstege. Man kan tycka att fästena borde vara mer avgörande.

Känner du till om fasadhöjd mäts från uppstigningsplats eller från nock?
 
Det funkar ju oftast men ska det vara godkänt måste allt vara från samma tillverkare och CE-märkta.


Man mäter från "uppstigningsplats"
 
  • Illustration av fasadhöjdsmätning från uppstigningsplats för två olika hus, båda gula med måttangivelser.
Ok. Tack för infon. Steg känns både billigast och lättast.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.