M mortimer skrev:
Nu finns det stödtjänster som betalar ca 300kr/kw/mån.
M mortimer skrev:
Jag producerar mer än jag förbrukar i huset; vill minnas jag räknade på att jag skulle få ca 40öre i "6öringen" för varje såld kwh.

Innan Skatteverkets nya tolkning 4e juli så räknade jag med att det måste vara en prisdifferens på 75öre för att det skulle gå jämnt.

Nu finns det stödtjänster som betalar ca 300kr/kw/mån. Mest troligt så kommer inte den ersättningen hålla i sig 100år+ men kan det hålla i sig 1-2år så är ju stora delar av investeringen avbetald. Och om 2år, 2027, när effekttaxa har införts så får man fundera över om det kanske är mer lönsamt att använda batteriet på annat sätt. Här där jag bort har effekttaxa inte införts ännu och är inte aktuellt i år när jag kollade med nätägaren.
M mortimer skrev:
[länk]

Sen betalar Emaldo "ur egen ficka" 2000kr/mån tills de är godkända hos SVK.
Det där är bara gammal marknadsföring. Så mycket kan inte olika balanstjänster skilja sig åt när marknadspriser råder på dessa. Se inlägg #27, 30 och 33 i denna tråd:

https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-batteri-till-solceller-en-bra-investering.524946/page-2
 
L LJN1954 skrev:
[länk]

[länk]
DI artikeln är dessvärre låst
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Man kan ju också lägga till att antalet elbilar som kommer ansluta sig till stödtjänster bara kommer öka. Min granne klickade i en ruta för att koppla upp sin elbil via tibber å så var det klart. Hur enkelt som helst.
Tibber har kört med det även tidigare, även om kunderna inte fått betalt eller i många fall känt till det. Men visst det stämmer, även där kommer mer effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.