Har en par fasadpanelplankor som spruckit, förmodligen för att huset satt sig lite efter att en närgången Björk tagits bort för något år sen. När jag lyftet bort panelplankorna så är det väldigt mögigt så klart i isoleringen. Men även bjälkarna är murkna. Hur skulle ni gjort här. Ovanför detta finns en balkong. Vit fasad med spruckna panelplankor bredvid en svart lyktlampa under en balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spruckna vita fasadpanelplankor och mögelskadade isolering och bjälkar bakom, på en husfasad under en balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken fasadpanel med avslöjad mögelskadad isolering och murkna bjälkar, en öppen dörr till vänster och en balkong ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle snarare tro att fukten kommer ovanifrån, och inte genom sprickorna i fasaden.
Ta bort några plankor åt höger och kontrollera.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M -MaH- skrev:
Jag skulle snarare tro att fukten kommer ovanifrån, och inte genom sprickorna i fasaden.
Ta bort några plankor åt höger och kontrollera.
Ja, jag är lite rädd för det. Hur menar du att jag skulle se om det kom ovanifrån genom att ta bort fler plankor?
 
Om det finns skador bakom panelen även där den är sprickfri så har du bekräftat att det är dags att titta till taket.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Efter att plockat bort isolering och fått lite bättre sikt så är det tydligt att det kommer uppifrån. Det är fukt på skivorna som ligger under plåttaket som är vårt balkonggolv.

Nu är frågan hur man går vidare härifrån. Det är valmat plåttak ovan detta.
Hand som håller en fuktmätare mot en fuktig yta i en vägg, där isoleringen har tagits bort. Fuktmätaren visar höga fuktnivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.