F
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Här i tråden pratar man snarare om 20:- / kWh och månad från Checkwatt. Folk är inte helt nöjda.

[länk]
Lär dig enheterna. Det är effekt man pratar om när det betalas ut för balanstjänster.
 
  • Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Det är ju ingen som vet. Det är väldigt ovisst i allt som rör den gröna omställningen. Det är ju ingen som vet hur elpriserna kommer se ut; den enes gissning är inte bättre än den andres gissning.

Det är definitivt skillnad på olika personers gissningar. Vissa har ingen susning om vad de pratar om medan andra har kunskapers som medför ”gissningar” som ligger väldigt mycket närmare sanningen.

När det gäller ersättningen för stödtjänster så är jag så säker att jag kan säga att jag vet att den kommer att gå ner under de kommande 1-2åren.
 
F fsn skrev:
Lär dig enheterna. Det är effekt man pratar om när det betalas ut för balanstjänster.
Sorry fel av mig, det visste jag ju men går fort på telefonen…
 
F
M mortimer skrev:
Håller helt klart med dig här, finns ingen anledning till ha bråttom. På en offert från ett företag så sjönk priset 15% från mitten av juni till häromdagen, på exakt samma produkter. Det motsvarade drygt 15.000kr. Finns troligen inget elpris eller stödtjänst som ger besparingen/intäkt 15.000kr på 2mån idag....
Eller skit i det helt, för sanningen är att den där gold-digger marknaden för privatpersoner har totalt kollapsat. Checkwatt säljer en dyr hårdvara dom tjänar pengar på så det ligger i deras intresse att ”polera verkligheten”, rent bedrägeri skulle jag säga. Installatörerna vill suga det sista ur det och använder sig av Checkwatts tillrättalagda historiska statistik för att visa på potentiell avbetalningstid och en stor guldskatt i slutet på regnbågen. Men det finns helt enkelt inte längre, och det ser inte på något sätt ut att mer än marginellt förbättras med mer förkvalificering.

Faktum är att man tjänar mer pengar på FCR-D med rätt laddbox för 7000kr, rätt elabonnemang och en elbil än med en batteri med en effekt på 10kW för 80-90000kr.
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Här i tråden pratar man snarare om 20:- / kW och månad från Checkwatt. Folk är inte helt nöjda.

[länk]
Näh, Checkwatt är ett helt kapitel för sig. De är ju inte ensamma på stödtjänstmarknaden utan finns de som betalar bättre.
 
F
M mortimer skrev:
Näh, Checkwatt är ett helt kapitel för sig. De är ju inte ensamma på stödtjänstmarknaden utan finns de som betalar bättre.
Checkwatt har mer än 90% av privatmarknaden skulle jag tro. Vilka är det som betalar 300kr/kW och månad?
 
D Daniel 109 skrev:
Det är definitivt skillnad på olika personers gissningar. Vissa har ingen susning om vad de pratar om medan andra har kunskapers som medför ”gissningar” som ligger väldigt mycket närmare sanningen.

När det gäller ersättningen för stödtjänster så är jag så säker att jag kan säga att jag vet att den kommer att gå ner under de kommande 1-2åren.
Då får vi se hur facit ser ut om 1-2år. Du kanske skriver här igen då ? :=)
 
F fsn skrev:
Checkwatt har mer än 90% av privatmarknaden skulle jag tro. Vilka är det som betalar 300kr/kW och månad?
https://www.flower.se/hub/

Sen betalar Emaldo "ur egen ficka" 2000kr/mån tills de är godkända hos SVK.
 
Flower bolag Och enligt VD:n ska dom nå en halv miljard i omsättning i år? ( källa, artikel i DI )
 
L LJN1954 skrev:
Flower bolag Och enligt VD:n ska dom nå en halv miljard i omsättning i år? ( källa, artikel i DI )
Länk till källan ?
 
När ska boksluten vara inne för 2023 ?
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Av vad jag har läst mig till så är ersättning en fråga om utbud (hur många som är anmälda att balansera nätet vid given tidpunkt) och efterfrågan (hur stora obalanser vi har) för stödtjänster, snarare än elpriset. Men ärligt talat så är allt så nytt att det är svårt att veta idag. Finns ingen anledning att ha bråttom här.

Håller helt med om att 2kkr / kWh är möjligt om några år, förhoppningsvis kanske även laddcyklerna går upp så det blir bättre ekonomi även där igenom. Redan idag kan man läsa på hobbyforum om privatpersoner som köper delar separat från typ Bulgarien och bygger betydligt vassare batterilagring än man kan köpa i Sverige, för under 1000-lappen per kWh. Förhoppningsvis är inte dessa personer några grannar till mig…
Så här stod det i Ny Teknik:
Marknaden för stödtjänster har vuxit explosionsartat på senare år. Totalkostnaden har ökat från 1,5 miljarder kronor år 2020 till 6,3miljarder kronor för 2023.

Det är dock inte det ökade behovet av stödtjänstvolym som har påverkat totalkostnaden mest, anser Svenska kraftnät. Det är i stället elpriset.

– Under 2022 och delar av 2023 var elpriserna väldigt höga. Det styr hur priset på stödtjänster utvecklas, för de är tätt sammankopplade, säger Anna Jäderström.
Det ser ut som att SvK anser att elpriset har störst vikt. Och det stämmer bra med den graf över ersättningen, jag såg.

Det skulle betyda att så länge elpriset är lågt så blir ersättningen från Checkwatts och liknande inte högre än vad de är nu. Utbudet bör ju också påverka. Tidigare har det antagligen varit tämligen konstant. Men utbudet kommer knappast öka om ersättningen inte är tillräcklig. Batterilagring som byggs kommer användas för andra ändamål. T ex reducera ned reaktiv effekt.
 
  • Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
De batterilager som byggs är primärt för andra ändamål. Men om det är lönsamt att använda dem för nättjänster så kommer de att användas till det. Ersättningen kommer då att duka till en mycket låg nivå, där det är på gränsen till lönsamt att använda redan finansierade batteriparker.
 
D Daniel 109 skrev:
De batterilager som byggs är primärt för andra ändamål. Men om det är lönsamt att använda dem för nättjänster så kommer de att användas till det. Ersättningen kommer då att duka till en mycket låg nivå, där det är på gränsen till lönsamt att använda redan finansierade batteriparker.
Man kan ju också lägga till att antalet elbilar som kommer ansluta sig till stödtjänster bara kommer öka. Min granne klickade i en ruta för att koppla upp sin elbil via tibber å så var det klart. Hur enkelt som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.