Hej
Elektrikern ville att jag köper 1.5 kvadrat 2-ledare & drar fram till första spotten i taket innan jag bygger för den delen. Vill ngn länka till en sådan, jag fattar nada. Han kommer på måndag så jag behöver köpa i helgen. Bauhaus, jula, biltema har jag här.
Gäller spottar i köket
Behöver Max 10 meter
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Gäller det 230 V-downlights? Hur ser kopplingsutrymmet ut på en sådan spot?
FK är den kabel som alltid fungerar på något sätt och som uppfyller reglerna.
[länk]
Tre trådar, brun, blå, grön/gul.

Om ni har klenspänningsdownlights m,ed ett centralt drivdon så kan ni välja t.ex RKUB.
Det är 230 downlights
Elektrikern sa att det inte ska vara jord, endast 2 trådar i.
Finns detta på Bauhaus?
 
Bäst du tar detta med din elektriker då för jag kan inte ge dig råd som bryter mot reglerna även om detta är en gråzon där många bryter mot dem, inkl din elektriker. Eftersom du inte visar hur anslutningsplinten ser ut på dina downlights så kan jag heller inte ge råd till vilken kabel som praktiskt skulle passa.
 
J jamaica skrev:
Det är 230 downlights
Elektrikern sa att det inte ska vara jord, endast 2 trådar i.
Finns detta på Bauhaus?
Varför inte köpa av din elektriker? han kan helt säkert sälja för samma pris som tex Bauhaus, och dessutom tjäna en liten peng. Då får du rätt grejer och elektrikern någon krona.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jag hittar ett antal inst.kablar 1,5 mm2 tvåledare hos ex. Bauhaus och Hornbach.
Är det något knas med dessa?

[länk]

[länk]
Första fallet då att den inte gee PE tillgänglig för 'anslutningspunkten'. Sen kommer då frågan in om var anslutningspunkten kan tänkas befinna sig i diverse fall, dvs något som ofta ses genom fingrarna av de som installerar.

Andra blir ju samma men med nästa käpphäst in på banan dvs är den "godkänd" för fast installation. Där bläddras då febrilt i tillverkarens anvisningar och när det blivit alltför lång och ledsam läsning ses det åter mellan fingrarna där.

Lätt praktiskt sett kanske den senare är lämpligare trots allt då den inte har entrådiga ledare. Men rätt och riktigt lär vi aldrig kunna få det till om alla ska med på vagnen. :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.