Totte_S
Kommer trycka in 45mm spontat brädgolv i mitt uthusprojekt och funderar på lämpligt c/c för det. Kommer vara 3600 reglar som täcker hela husbredden. tror ni det blir väl dåligt med en golvregel på 1800?
Även 1200 är ju långt.
Tänker att jag kan spara in lite jobb med golvreglarna eftersom varje regel kommer behöva passas in mot gamla bjälkar och betong etc för att hålla nere bygghöjden så det inte blir så högt insteg.
Kommer vara diversebyggnad, förråd, hobbyrum, gästrum, så inga märkligheter i belastningen, kanske nån vild dans 😁
 
D
Hej,

Rejält golv! Tror dock inte det kompenserar styvhetsmässigt så mycket för ett glest bjälklag/upplag. Hade satsat på c-c 600 trots merjobb.

Har du kollat svenskt träs räknesnurror? Inte omöjligt det finns något för bjälklag där.

Eller ser jag det här fel framför mig och du frågar något annat egentligen?
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
I deras tabeller är det 300,400 eller 600c/c och fokus på spännvidd bjälklag med golvspån eller underlagsspont. Funderar mer på svikten än bärigheten.
Tänkte att i äldre byggnader typ slott och logar o sånt så har man rätt grova golv men knappast c/c 600. Har ju funkat i några 100 år. Fast det var ju annat virke då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.