Håller på med ett litet specialprojekt där jag ska ha in en takskjutport i en friggebod som ska användas som förråd/cykel-mopedgarage.
Närmar mig montage av porten och planerar nu hur jag ska lösa vattenavrinningen mot golv.
Golvet består av fukttålig golvspånskiva V313.
Planen är att behålla golvet som det är inne i själva boden, kanske i framtiden att vi lägger nått annat på detta.
Jag skulle vilja ha ett litet fall utåt för vattenavrinningen.
Fallet behöver vara från 95 regeln, portbladet kommer sen innanför där jag tänker att det ska vara plant.

Först hade jag tänkt att slipa ett litet fall på några millimeter i golvspånen och lägga en täckplåt, men är nu inte helt sugen på att slipa och funderar på andra lösningar.
Golvet i en friggebod med fukttålig golvspånskiva V313, med plats för en takskjutport och väggar inklusive ångspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett annat alternativ är att bygga ett litet fall genom att höja täckplåten något och en liten tröskelövergång.
Dock lite osäker på hur porten fungerar om jag höjer anslutningspunkten för porten 10-15mm
Golvet och nederdelen av en vägg i en friggebod under uppbyggnad, med en täckplåt inuti portens ram som en lösning för vattenavrinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett tredje alternativ är en gummilist och sen bocka plåten som ett "kar"

Friggebodens golv med fukttålig golvspånskiva och en monterad täckplåt längs tröskeln. Vattenavrinningen planeras för framtida portarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övriga bilder:
Svart friggebod under byggnation med takskjutportöppning täckt av vindskyddsmaterial och stödd av ett diagonalt träreglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en friggebod under konstruktion med fukttåliga golvspånskivor V313 och en svart täckplåt vid portöppningen för en takskjutport, som täcks av fuktskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nån som sitter på en bra ide?😊
 
Jag skulle bygga ett litet fall genom att höja täckplåten och en liten tröskelövergång, sen monterar man porten efter den nya tröskelhöjden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.