F Frosties skrev:
Hur gör man då? Jag håller på med min DM560 för att byta spolarmsväxlare men hittar inte hur tusan jag kommer åt den….
Bra jobbat. Kan bara bekräfta att det var klurigt. Efter påpekande från elektroluxaren att det går så fick jag tillräckligt med motivation att göra ett riktigt försök och då gick det till slut. Har man för stora händer så får man fråga någon annan om hjälp. Att lägga in lite lyser underlättar också samt att ha den nya till hands så man kan titta se vart fästena finns. Det underlättar också att ställa den på ett bord eller pall. Jag har för mig att jag vickade min framåt men det var nog inte så bra för jag har för mig att det kom in vatten i elektroniken på fronten
 
Mm riktigt klurigt.

Tyvärr så fick jag ju vålda bort ena slangklamret på slangen mellan pumpen och spolarsväxlaren för att få loss den gamla, och nu hittar jag inte vart jag köper nya.
Biltema har bara liknande upp till 21mm men mäter 30mm på den gamla.
Kan det funka med en "vanlig" slangklammer, och håller det i längden?
 
Går det inte att rädda den gamla. Det brukar gå att klämma ihop dom med en hovtång, men den kanske är helt trasig. En slangklämma är en slangklämma så det går väl bra med vilken som helst bara den passar
 
P pade68 skrev:
Går det inte att rädda den gamla. Det brukar gå att klämma ihop dom med en hovtång, men den kanske är helt trasig. En slangklämma är en slangklämma så det går väl bra med vilken som helst bara den passar
Den är kaputski men pratade med Elon och dom sa att det funkar med vanliga också så skall testa det
 
F Frosties skrev:
Mm riktigt klurigt.

Tyvärr så fick jag ju vålda bort ena slangklamret på slangen mellan pumpen och spolarsväxlaren för att få loss den gamla, och nu hittar jag inte vart jag köper nya.
Biltema har bara liknande upp till 21mm men mäter 30mm på den gamla.
Kan det funka med en "vanlig" slangklammer, och håller det i längden?
vanliga slangklamrar är för breda och risken är att de dras för hårt , deformerar anslutningen eller läcker vid skruven
 
F Frosties skrev:
Den är kaputski men pratade med Elon och dom sa att det funkar med vanliga också så skall testa det
elon vet troligen inte ett skit om vad de säger det är ju säljare
 
returen returen skrev:
elon vet troligen inte ett skit om vad de säger det är ju säljare
Risken är väl så ja, men jag har kollat runt och hittar inga sådana permanent-klämmor i den storleken som behövs, och måste få igång maskinen så får vara försiktig helt enkelt.
Det är iaf en rostfri slangklammer och inte en sån där vanlig i stål med blå spänne.
 
Nu är spolarmsväxlaren monterad, och det är tätt.
Provkörde en spolning och den fungerade, men när jag skulle provköra en riktig disk så startar den, pumpar ut lite vatten och sen står utloppspumpen bara och går tills den ger felkod F7.
Har kollat så att den får vatten från kopplingen, men den bara går tills felkoden kommer och vet inte riktigt vad jag skall kolla på ?
 
ADDED:
Verkade vara användarefel.. hade glömt den lilla gula plastbiten i botten på avloppet. När jag satte dit den så funkade det direkt...
 
  • Haha
pade68
  • Laddar…
råkat få bort sladden på pressostaten?
sitter innanför spolarmsvx
 
Jättebra att jag hittade den här tråden. Höll på några timmar igår innan jag insåg att det var hakarna som håller spolarmsväxlaren. Hittade inget bra att lyfta hakarna med så jag gav upp. Får nog försöka tälja till några lagom långa och tjocka trästickor och skjuta in så att hakarna lossnar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.