Vi letar i djunglen av hustillverkare... Vi har en budget på ca 2,5 milj och vill ha ett hus på ca 165 kvm eller större. Vilka hustillverkare kan erbjuda detta? Tips på bra alternativ? :rolleyes:
 
Kolla lb-hus, modulenthus, björklidenhus, A-hus osv...

Ett alternativ kan vara att köpa ett 1 1/2 plans hus och sedan låta företaget inreda övervåningen. Då ska du absolut kunna komma under 2,5 milj och runt 165 kvm!
 
Den avgörande frågan är nog vad din tomt kostar, i vår kommun (också Skåne) kostar den ca 350000, i havsnära kommuner kanske 1 Mkr...
När vi byggde hus för sex år sedan var Älvsbyhus och Smålandsvillan de billigaste. Vi valde ett Älvsbyhus och är nöjda med det mesta. Tänk dock på att planlösningen blir lite begränsad i dessa hus, då bredden på samtliga husmodeller är lika (smalt). Vi har ett stort men väldigt avlångt vardagsrum. Hade vi valt hustillverkare idag (när vi tjänar mer pengar) hade vi tagit ett Myresjöhus el liknande där planlösningen är mer kvadratisk. Mycket lättare att möblera och lite luftigare.... Lycka till!
 
Hej!

Har en gång i tiden räknat på ett Ugglan 159 från Lb-hus (1,5-plan på 159 kvm). Hamnade då ungenfär på en totalkostnad runt 2,5 milj, då kostade tomten 400 000:- och div. tillval 100 000:-.

//Impossible
 
impossible skrev:
Hej!

Har en gång i tiden räknat på ett Ugglan 159 från Lb-hus (1,5-plan på 159 kvm). Hamnade då ungenfär på en totalkostnad runt 2,5 milj, då kostade tomten 400 000:- och div. tillval 100 000:-.

//Impossible

Till detta kommer sedan bygglovsavgifter, anslutningsavgifter m.m.
 
För mig är det ofattbart hur man skulle få till det hela på 2,5 milj.

Vi bygger ett A-hus på 165 m2 + garage 55m2, och räknar med en totalkalkyl på ca 3,7 milj, tomten står för 680.000 sek då !?
 
impossible skrev:
Hej!

Har en gång i tiden räknat på ett Ugglan 159 från Lb-hus (1,5-plan på 159 kvm). Hamnade då ungenfär på en totalkostnad runt 2,5 milj, då kostade tomten 400 000:- och div. tillval 100 000:-.

//Impossible

Vi landade till slut runt 2,6 miljoner när vi byggde LBHus Pärlugglan+ garage och då är vi i princip klara med hus, garage och tomt och detta är inklusive alla avgifter man måste betala. Tomtpris 195 000:-
 
volvo skrev:
Till detta kommer sedan bygglovsavgifter, anslutningsavgifter m.m.
I mitt fall var det inräknat. Totalkostnad innebär summan på alla delar, såväl kommunala avgifter,anslutnings avgifter, extra schakt, telefon-inkoppling, KA och färg till fasad m.m.

//Impossible
 
Nu när du är i skåne skulle jag tagit en runda inom Löddeköpinge och titta på Scanhaus. Vi har bestämt oss för dem och jag tycker verkligen vi får värde för pengarna. ex tomt går det på ca 2 mil och det är med alla avgifter etc från kommunen. Då bygger vi 1½ plans på 172kvm.
 
Vår tomt kostar 900 000 så vi hamnar på över 3 milj. Men om ni har en billigare tomt så kika på Smålandsvillan Nybro. Det är ett vinkelhus med kök, matsal och vardagsrum "i ett". Nu kan dessutom SMV snart erbjuda sina "grundjobbare" en "ny" grund som är godkänd av SP och skall vara ljusår bättre än torpargrund: http://www.cellplastdirekt.se/krypgrund.htm

Så det "enda" som är nackdelen med SMV nu är att man inte kan ändra planlösning och att de inte har många tillval.
 
Vårt granne har just byggt en smålandsvilla med den nya grunden, så snart kan du stryka, man kan redan i dag göra det. Att den enda nackdelen med smålandsvillan är att man inte kan ändra planlösningen och lite valmöjligheter är väl lite i underkant. Ex skulle jag vilja ha vattenburen golvvärme och det har inte smålandsvillan. Men skulle valet stå mellan ett älvsbyhus eller en smålandsvilla skulle jag alla gånger ta smålandsvillan iställtet.
Kan man förresten få övervåningen iordningställd genom smålandsvillan?
 
Myresjöhus Frälsegården kostar ca 2,2 milj i Stockholmsomr. Totalentreprenad. Nyckelfärdigt. Även fler av deras hus borde klara din gräns på 2,5 milj. Exkl tomt naturligtvis o avgifter.
Eksjöhus Kvadraten med inredd övervåning hamnar också däromkring,
LB-hus funktion 185 tror jag kostade 2,3 milj nyckelfärdigt., totalentreprenad.
Har nyligen fått dessa prisuppgifter.
Betr. Smålandsvillan och golvvärme: Vi var i ett visningshus Villa Nybro i Åkersberga där ägaren låtit montera in golvvärme på undervåningen. Jag är ej initierad i tekniken hur man gör detta med krypgrund, men det går tydligen.
När vi räknade på pris för Villa Nybro med inredd övervåning, och de tillval som är standard i andra hus, så hamnade vi på 2,1 milj. Visserligen är då Villa Nybro större, men prisskillnaden mot andra var inte så stor. Villa Nybro tilltalade oss mkt med det stora öppna kök-vardagsrummet.
Men LB-hus verkar bra-bäst?
Ändå lutar det åt LB-hus för oss.
 
Anders101, är det verkligen den NYA grunden med balkar istället för leca-block? Enlig min säljare så har inga instruktioner kommit ut ännu och de fick infon om denna grund för 2 veckor sedan.

Det finns ytterligare en "ny" grund för SMV och det är den isolerade utan ventiler. Det är dock inte denna jag talar om.
 
Evi,

Även vi räknade på Myresjöhus. Minns inte modellerna men det var de vanliga enkla husen i rektangulär form. Då vi tyckte att det var viktigare med planlösningen än golvvärme så valde vi Nybro som dessutom var ca 500 000 kr billigare. Är lite trött på de smala husens tråkiga planlösning och vinkelhusen hos de andra fabrikanterna är väldigt dyra... :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.