D
Tycker en grej är märklig i mitt fina renoveringsobjekt.

De gamla klaffventilerna har ingen kanal riktigt, utan sitter monterade i panel och därefter är det fritt ut till ett galler på fasaden. Alltså: innerpanel med klaffventil, förhydringspapp, plank, vindpapp, ytterpanel, ventilgaller.

Det bildades is av kondensen på en av dessa i vintras, efter att min fru varsamt tagit bort massa färg på ventilerna.

Nu ska jag ta upp en ny ventil och undrar därför vad som är best practice för tilluft genom plankstomme när en vill ha en klaffventil på insidan?
 
Jag hade då satt ett tätt rör, plast eller plåt, rakt genom för att undvika kondens i väggen.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
D
Aldrig har jag tidigare känt mig så dum.

Klaffventilerna är kvadratiska, delen som ska in i vägg mäter ca 150x150 mm.

På utsidan behöver jag sätta ett galler på absolut som mest 125x125.

Hittar ingen adapter från kvadratisk till rund kanal.

Och hittar ingen kvadratisk förminskning.

Vad gör jag nu? Ska jag behöva snickra en egen eternitkanal? Försöka dreva glipan mellan en instucken rund 125 mm-kanal i klaffventilen?

Min kära fru vägrar något annat än dessa klaffventiler, annars hade jag köpt ett komplett kit bara.
 
R
Låter enklare att byta fru🙈😂😂😂
 
  • Haha
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
R Rejäl skrev:
Låter enklare att byta fru🙈😂😂😂
Aldrig, hon är fan den bästa alltså! 😍
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D
Lutar åt att hämta en långburk och gå ner i källaren och sura lite. Snickra till en liten kloss och knacka in i klaffventilerna, med ett 125 mm hål i. Trä i röret från ett sånt väggenomföringskit och täta med tec7 eller liknande massa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.