D Dilato skrev:
Frågan gäller väl att om kommunen går in med skattemedel för att stödja VA med underskott för att dom har problem så betalas ju kostnader av oss som inte nyttjar det.
Ja det slår ju väldigt skevt om kommunen börjar täcka VA-kostnader via kommunalskatten istället för via VA-avgifterna.
Det blir ju som en omvänd turistskatt som varit på tapeten.
 
Dennan4 Dennan4 skrev:
om kommunen börjar täcka VA-kostnader via kommunalskatten istället för via VA-avgifterna.
Kan sluta med att folk löser kommunalskatten med en flytt och vilka har bäst initiativkraft och råd att göra det.. :)
 
  • Gilla
Dennan4
  • Laddar…
Här får man också tänka utanför boxen. Sverige har 4:e högsta skattetrycket enligt IMF och Heritage.org med 44.0% av GDP (bruttonationalprodukten) som jämförelse har Kanada 32.2%. Således borde också offentlig service vara jordens 4:e bästa. Är den det?
Uppenbarligen finns pengarna.
(källa: Skatt vs GDP)

Här finns mycket kött att skära i för den som förstår sina kostnader och behov. :p
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
När jag läser sånt här är jag tacksam att jag har helt eget avlopp och ev tvångsanslutning finns inte på kartan.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag upptäckte att Karlskrona kommun har höjt VA-avgifter med 21% på 18 månader. Det är ju betydligt mer än inflationen. Förmodligen kommer de att skylla på "ökade kostnader".
För nätbolagen finns ju någon tillsynsmyndighet som även tittar på deras avgifter. Finns det något motsvarande för kommunala VA-bolag?
Håbo kommun höjde avgiften per kbm från 32,97 kr mars 2023 (ett flertal år med samma kostnad) till 52,75 kr/kbm 2024 (i två omgångar). En höjning på näst intill 60%....
 
  • Wow
pacman42
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
När jag läser sånt här är jag tacksam att jag har helt eget avlopp och ev tvångsanslutning finns inte på kartan.
Som jag skrev tidigare så fanns ju tvångsanslutning hos oss på kartan, men det lär inte ske förrän jag är död i alla fall. Kommunen drog i handbromsen och gjorde en U-svängnefter att jag och andra förklarat för dem att priset för VA skulle öka för alla om de anslöt oss (pga extremt höga anslutningskostnader - alla våra fastigheter och vägar ligger i princip direkt på berget, det är sprängning/spräckning som gäller. Dessutom, hur skall vi själva, posten, hemtjänsten, brandkåren och ambulansen ta sig fram under byggtiden?

Våran egen dragning idag uppfyller inte villkoren med frostsäkring. Vi har egna brunnar och inget vatten osv, det är inte så lätt att återanvända något av det vi har heller. Och policyn är att rören skall gå i vägen, inte över privata tomter...
 
Y YJW skrev:
Håbo kommun höjde avgiften per kbm från 32,97 kr mars 2023 (ett flertal år med samma kostnad) till 52,75 kr/kbm 2024 (i två omgångar). En höjning på näst intill 60%....
Samtidigt, kallt rent dricksvatten tillgängligt dygnet runt, året runt för ca 5 öre per liter
 
A ajn82 skrev:
Samtidigt, kallt rent dricksvatten tillgängligt dygnet runt, året runt för ca 5 öre per liter
Lite onödigt att duscha i det dock. Men som redan nämnt så är huvuddelen av kostnaden faktiskt för reningen.
 
A ajn82 skrev:
Samtidigt, kallt rent dricksvatten tillgängligt dygnet runt, året runt för ca 5 öre per liter
Jag säger ju inte att vattnet är dyrt eller billigt, konstaterar bara att en höjning med 60 % på ett knappt år är rätt kraftig.
 
A ajn82 skrev:
Samtidigt, kallt rent dricksvatten tillgängligt dygnet runt, året runt för ca 5 öre per liter
Samtidigt kallt rent dricksvatten från egen brunn där man har kontroll över kostnaden så den är i praktiken gratis och har inte fumlande organisationer som kan ställa till det såpass att man måste kolla VMA för att veta att vattnet är okej även denna morgon. :p
Ledningsnätet är också väldigt kort och därmed lätt att kontrollera för sanitet.
Ingen konsultfirma som säljer in "reningsmetoder" som senare kanske visar sig inte vara så lyckade.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
När jag läser sånt här är jag tacksam att jag har helt eget avlopp och ev tvångsanslutning finns inte på kartan.
Känner lite samma sak att man har full kontroll på sin egna avlopp - men visst slamsugningen 1 ggr/år kommer man inte undan, men beloppet av slamsugningen på 1 års tid är vad många betalat per månad i VA-avgifter.

Men även många enskilda avlopp lider av underhållsskuld eftersom man inte lyft en finger i underhåll sedan det installerades för typ 50 år sedan.

Avlopp är typ det fastighetsägaren gör en gång och sedan helst vill glömma att den existerar, tills stopp i avlopp gör sig påmind...

Hos där jag bor har miljökontoret gått sin runda och inventerat avloppslösningar och det är flertal fastighetsägare som fått sina avloppslösningar underkända, och det ofta med goda skäl...
 
Jag läste nyss en artikel i GP om konflikten på Käringön. Man har där från de boendes sida krävt att kommunen skall ta över VA från föreningen. Vissa rabatter för gjorda investeringar har man blivit lovade, men man är inte nöjd med dessa. Allt verkar dock skötas korrekt från kommunens sida (enligt min lekmannabedömning). Men det är uppenbart att denna striden kommer att gå hela vägen upp i MÖD.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man har där från de boendes sida krävt att kommunen skall ta över VA från föreningen.
Varför vill man detta?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Varför vill man detta?
60 åretruntboende på ön, de flesta pensionärer. Över 3000 boende på sommaren. Bördan att drifta avloppsföreningen blev för stor för pensionärerna.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
60 åretruntboende på ön, de flesta pensionärer. Över 3000 boende på sommaren. Bördan att drifta avloppsföreningen blev för stor för pensionärerna.
Med tanke på hur kommuner fungerar kanske det är mer effektivt att leja ut det privat? 3000 boende på sommaren borde iaf ge lite inkomst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.