Ny för dom pengarna känns som ocker., fnns betydligt billigare.
Sen finns och har funnits hur många begagnade oljebrännare som helst då dom allra flesta byter eller har bytt ut dom mot annan uppvärmning.
 
Bentonebrännaren på klaravik är en bra brännare, där har du även det returlösa filtret som jag föreslog.
 
A Albireo skrev:
Nej jag har inte kollat oljeröret, men något borde börja låta / snurra i brännaren (tycker jag)
Här kommer några bilder[bild][bild]
Den brännaren hör hemma på historiska museet, den är minst 50 år gammal.
 
Eftersom du tagit in offert på ny oljebrännare verkar det som att du långsiktigt verkar vilja elda med olja och inte bara elda upp det som finns i tanken.

Då kan man göra följande kalkyl för kostnaden:
1 liter eldningsolja motsvarar 10 kWh energi.
Verkningsgrad vid förbränning 80%. Detta är mycket högt räknat för en gammal brännare och panna.
1 liter eldningsolja kostar ca 17 kr. Till detta kommer kostnad för sotning och service på oljebrännaren.

Pris/kWh värme blir då: 17kr/(0,8*10 kWh) = 2,1 kr/kWh

Jag ser att du bor i västernorrland vilket väl är elområde SE2.
Har ni någonsin haft ett elpris på 2,1 kr/kWh?
 
Fungerar inte värmepumpen då det är kallt då så man måste köra olja. Sälj oljan å slipp strulet ...
 
Det är inte så enkelt att pannan redan är varm och oljebrännarens termostat står ställd för lågt? Vrid upp den på max.
Det ska absolut surra i brännaren om den vill igång.
 
Min önskan är att skapa ett energisystem för mina behov och önskemål.
Lösningen ska täcka två behov.
1. - De stunder när kylan tränger på för mycket - att avlasta värmepumpen något.
2. - Backup - Om värmepumpen, helt ger upp. (vilket kommer att inträffa - någon gång)

- Är intresserad av en solcellsanläggning och är inte uteslutet. Men dessa ger inte mycket de månader jag behöver mest energi.

- Även intresserad av en solpanels anläggning (har betydligt mycket bättre verkningsgrad), men kräver en lösning som hanterar de tillfällen produktionen blir för hög.

- De luft/vatten värmepumpar jag hittat, har för låg- verkningsgrad när det är kallt...
(jämförbart med direktverkande el) Dock skulle den förmodligen ge bättre verkningsgrad än i dag - sommarhalvåret.

- Att säkra upp till 25A för att klara hela värmebehovet 1 månad / år - är ett alternativ. (men känns just nu inte aktuellt - 7700kr/år)

- Att borra och installera en värmepump till, är inte heller aktuellt. (även om kulvertförlusterna skulle bli mindre)

- Att elda med ved - fungerar - De gjorde de som bodde här innan, men just nu bor ingen som kan elda där...

- Fliseldning, fungerar bra (men är man rädd för att det ska "smälla" bör man nog inte satsa på flis...) Pellets är dock lite lugnare.
Flis kräver en hel del logistik - En sak är råvaran, men sedan ska det flisas och torkas - flisen kan ta eld om det görs på fel sätt ((jag har inte resurser för detta).
Idag är behållaren till den anläggningen begränsad och räcker inte många dagar, när det är kallt.

Då började jag tänka på dieselvärmare.
- Trodde det skulle vara enkelt att hitta en större bil-värmare än ca. 5kW (men har inte lyckats så bra)
Eller - Varför inte kunna nyttja den olja som finns kvar i tanken?
En oljebrännare kräver lite el och ger mycket värme.
Vad är problemet? (det är detta jag försöker få grepp om)

Lite "Off topic" Har ägt huset i ca 1år, men bor inte i huset själv, vill dock hålla det varmt - gärna året om. När värmesystemet dimensionerades hade man 35A säkring. Därför finns det installerat ganska många olika värmesystem.

1st värmepump (Nibe 13kW med ett antal år på nacken)

1st 50kW vedpanna med ansluten flisanläggning.
(Flisanläggningen tänker jag avyttra eller ge bort)
Den har även 2st el-patroner (okänd effekt)

1st 30kW vedpanna med möjlighet att vika in oljebrännaren.

Ytterligare el-patroner existerar (okänd storlek).

Varmvattenberedaren är på 4kW

Förra vintern hade vi -41grader en period. Då stannade värmepumpen och nästan hela anläggningen frös sönder.. Värmepumpen var bara att starta, men blev försent. Så just nu pågår ett byte/dra nya rör element kranar..
Ingen aning vad slutnotan kommer att landa på. VVS-killen skulle slutföra KV/VV efter semestern och fortsätta med värmesystemet...

Vissa utrymmen värms upp med en stor aero temper. Den fungerar halvbra med värme från värmepumpen (för låg framlednings temp).
Men med en brasa i vedpannan blir det en otrolig skillnad på effekt.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Om du vill ha en backup som alltid fungerar är det väl lite chansartat att satsa på en oljebrännare från 1968.

Oljebrännare som är nyare har oljeförvärmare som gör oljan mer lättflytande och förmodligen mer lättantänd vilket borde ge säkrare starter. De har dessutom luftspjäll som minskar stilleståndsförluster samt andra förbättringar som ger mer fullständig förbränning och högre verkningsgrad.

En begagnad brännare från 1990 talet är förmodligen inbesparad på under 1 år ( i förhållande till en från 1968) om du gör slut på ca 500 liter olja per år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
Bra tips! (bara att hitta en sådan... :) )
Den jag fick offert på, behövde även en kompressor för att finfördela oljan.
(dock skulle den klara alla typer av olika oljor...)
Ingen aning om det går att odla något här uppe som går att pressa olja från (ex. raps :) - men man får väl inte det...

Om man ska kunna lita på sin brännare, bör den nog användas ytterligare några ggr / år.
Ska först försöka se om det finns liv i min brännare.
Försöka förstå vad som felar / eller kan fela?
 
A Albireo skrev:
Bra tips! (bara att hitta en sådan... :) )
Den jag fick offert på, behövde även en kompressor för att finfördela oljan.
(dock skulle den klara alla typer av olika oljor...)
Ingen aning om det går att odla något här uppe som går att pressa olja från (ex. raps :) - men man får väl inte det...

Om man ska kunna lita på sin brännare, bör den nog användas ytterligare några ggr / år.
Ska först försöka se om det finns liv i min brännare.
Försöka förstå vad som felar / eller kan fela?
Självklart kan du få igång din gamla brännare. Som sagt är det robusta grejer som går att kolla och få ordning på stegvis.

Börja med att känna på motorn med kåpan av så den går runt lätt. Sen passar det att du tar fram instrument och följer upp hur långt du har ström. Börja vid termostaten och sen vidare till säkerhetsreläet med röda knappen och därefter på brännarens plintar.

Allt är okomplicerat och rakt gjort men är du osäker lägg in lite bilder på de olika delarna så kan du få hjälp.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.