Hej,
planerar ett nybygge lösvirke på ca 34m2 som komplement till befintlig stuga. Toa, storstuga med köksdel och litet sovrum. Dessutom sovloft på 1/3 av ytan och öppet till nock i resten, ryggåstak.
Nu til frågorna:
1.Isolering i väggarna 120+45 mm (lockpanel ytterst och läkt, diff mm "enligt rutin"). Tak och golv 195 mm. En ytterdörr (!) samt en altandörr samt 4-5 fönster. Verkar det rimligt? Bygger i Västergötland, 75% sommarbruk, 25% vinter.

2.Fönsterfrågan fastnar jag på. För att harmonisera med befintliga huset har vi kikat på 2-luft kopplade 1+1 fönser från Elitfönster med u-värde 2,3-2,5 för hela konstruktionen. Hamnar det i linje mest resten av isoleringen i huset, om ni förstår hur jag menar?! Eller tappar vi för mycket energi på fönstren?

Tack på förhand!
 
Ska du ha diffspärr så ska du ha värmen på året runt. På ca 12-15 grader.
Tjockleken verkar bra tycker jag. Möjligen att du ska ha tjockare mot tak.
 
Jo, 165 i väggar och 195 i tak känns inte proportionerligt. Men det är ju problemet med loft, man vill inte bygga på mer än nödvändigt eftersom man förlorar så mycket utrymme. Jag skulle nog ändå lägga på en 45:a till i taket. Jag bygger själv garage med loft som kan tänkas användas som gästrum etc och har 220 i takstolarna. Vet ej om jag lägger på 45 extra eller ej...
 
Tack för svaren!
Ska fundera på den extra 45:an mot tak. Har ganska bra med plats i loftet så ett par cm gör ingen större "skada".

Är det ok att satsa på de fönster vi tänkt? Känns spontant inte som man kan räkan hem kostnaden för bättre/dyrare fönster
i detta relativt lilla hus och sparsamt med vistelse under den kalla årstiden...
 
Fönster har jag ingenkommentar på. Då jag inte har någon aning. Dock så är ju i stort sätt alla äldre hus/villor har ju sämmre fönster med U-Värde på runt 3.0. Så bättre änn det är ju bara bra.

Du kan ju lägga Cellplast skivor på yttertaket (mellan takpannor & läkt) kanske en 100mm. så behöver du inte bygga på innefrån. Att jag inte tänkte på det när jag skrev mitt första inlägg.

Det är väll iallfall något att titta på.
 
Ca 30-40% av uppvärmningsenergin kommer i er hus att fara ut genom fönstren och dörrarna, men under de perioder när ni inte är i stugan har ni väl bara på underhållsvärne på så vinsten med bättre fönster är nog begränsad.

Om ni har rullgardiner eller annan ganska tät gardin som ni drar för när ni inte är i stugan ger det nästan samma effekt som ett 3-glas fönster.
 
Tackar för svaren!

Tänkte på svaret i inlägg #2 ang diffspärr. "Om du ska ha diffspärr..."
Om vi inte sätter någon plast mellan isoleringslagren, vad innebär det? Vi har ju för avsikt att köra underhållsvärme vintertid.
"Vår" snickare tyckte inte det behövdes...
 
Plastens funktion är att den ska hindra fuktvandring mellan Varma ytor och kalla ytor.

Om varm fukt kommer till en kall yta så blir det kondens, som kan leda till fukt & möggel skador om det vill sig illa.

Om man inte har underhållsvärme när man har plastat så är risken ganska stor att det blir just fukt/möggel problem i väggar & tak. Då det är kallt inne och varmt ute och tvärt om, fukten kan inte vandra.

Utan plast så kan fukten vandra fram och tillbaka. Tanken är att det ska torka ut.

Dock så tar man en annan risk då, för mycket fukt kan vandra igenom tex taket och du får fukt/möggel problem där.

i bäggefallen så får man problem om man inte har tillräkligt med innomhusventilation.
Med Plast MÅSTE du alltid/för evigt ha underhållsvärme på.
Du får alltså inte ångra dig om typ 5 år, då du tycker att det blir för dyrt.

Fast ett hus mår aldrig bra av att bara utan värme. Dock så klarar den det längre om du inte har plast.
 
Tackar igen!

Med era välformulerade svar och efter att ha läst igenom andra trådar i ämnet har det verkligen hjälpt till att förstå
problemen/möjligheterna.

Detta forum är guld värt!

Bockar och bugar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.