F fribygg skrev:
Jag skulle fundera på ett par 40 fots higcube containrar uppställda bredsides på några meters avstånd från varandra täckta med låglutande självbärande plåttak eller takstol i form av sadeltak täckt med billig plåt.
Tack snälla för dina tankar och idéer, det här känns om en väldigt robust lösning som kan funka med det mesta man vill ha på en liten gård.

Ja, jag har sett en del sådana lösningar. Har du erfarenhet utav det själv?

Borde man ha tak som täcker containerns topp, eller just inte? Är det någon skillnad jag borde ta med mig kring att ha taket lutande från containrarnas ”främre” kortsida till containrarnas ”bakre” kortsida. Eller snarare från den ena containerns långsida till den andra containerns långsida?

Sadeltak lär vara snyggast förstå 😁 men pulpettak är gissningsvis billigare och det kan bli aktuellt med självbärande plåt tänker jag, som nog ytterligare kan bespara byggherren några kronor. Kanske också fungera tillräckligt som ventilationshål om man täcker ena änden mellan containrarna med en stängd trävägg.

Är det bättre med två containrar och en vägg emellan än en container och två fristående väggar tror du?
 
D Dilato skrev:
Javisst, jag läste lite slarvigt.
Tre väggar & tak är ju kravet på ligghall för häst.
Tack för funderingarna och åsikterna.

Precis. Tre väggar och tak för djuren.
Så det får gärna vara 2,7m i takhöjd som minst för hästar.

Men för att få in maskiner är det bra om öppningarna är 3m eller kanske ytterligare lite i både höjd och bredd.

Klart att allt går, men många konstruktioner blir klart sämre av att de monteras ned och sedan upp igen. Och andra konstruktioner blir obskyrt mycket dyrare. Så tar man med behovet av att kunna flytta byggnaden om säg 3 eller 5år redan i planeringsstadiet så misstänker jag att där finns tid och pengar att spara den dagen det skall flyttas.

Bygglov eller ej spelar mindre roll. Jag förväntar mig bygglovsbefriat iom lantbruksfastighet, men det kan tänkas bli bygganmälan och önskemål om bygglov för att undvika grannars tyckande tex.
 
D Dilato skrev:
Varför är kravet "flyttbart" med, allt är flyttbart, tar bara lite mer tid att demontera.

Du nämner ingenting om minsta takhöjd.

Du tänker 50 - 100 m2 med minsta mått 6 * 5 (30m2) upp till 10*13 (130m2) vilket blir väldigt olika förutsättningar.

Måste hela ytan sitta ihop eller är det ok med väggar inne och vad är kravet på minsta sammanhängande yta?
Bra att du hjälper mig tänka!

6x10 = 60kvm
10x5 = 50kvm.
8x13 = 104kvm.
Tex.

Jag vill gärna ha att skjulet, maskinhallen, skärmtaket, ladan eller vad det nu bör kallas för kan sitta ihop till ett större utrymme. Så att det både går lätt att underhålla och köra ut tex djupströbädd men också går att byta innehåll under taket, från hästar eller får en period till skrymmande maskiner eller tex utsäde som skall köras in med maskin en annan period.

Gärna också med utsikt åt det fjärde hållet för djurens skull och inte två hallar som står med nicken mot varandra, men det kan såklart vara ett alternativ ändå om man kommer fram till att det är en smartare lösning för att det skall bli portabelt osv.
 
Bygg två byggnader så blir de lättare att flytta och lättare att anpassa till de helt olika syftena.
Jag skulle bygga så att varje byggnad går att dela i hanterbara bitar. Hur hanterbart det ör betor på vad du har tillgång till för maskiner och hur tillgängligheten ör.
 
S skogaliten skrev:
Javisst kan man köra in en Avant eller fyrhjuling i en container, men jag förstår inte hur man samtidigt, i samma container ska kunna ha hästar eller får samtidigt? Det ryms som mest två hästar i en container, och om de där 35 kvm stora båghallarna är för små, så är inte en container större.

Det är väl inte lämpligt att låsa, om det ska vara en ligghall för djur?

Dessutom så är en container ytterst olämpligt som "djurstall" utan rejäl ombyggnad.

Taket är för tätt och den är av metall utan kondensskydd, så det blir blött "inomhus". Djuren avger fukt som avsätter sig på alla ytor och droppar ner. Akustiken är också läskig för djuren.

Hästar vill inte heller inte gärna gå in i en container, om den inte gjorts om till "öppen långsida", och fått ljusinsläpp, samt försetts med brädfodring.
Får är inte lika petiga, men de kan inte hållas i fuktig miljö, de blir sjuka på olika sätt då.

Men TS tycks ha lämnat tråden, så frågorna om hur TS egentligen menar, lär bli obesvarade.
Tack för dina tankar.

Jag är främst intresserad av utrymmet utanför containern, men kan tro att en container ger både stabilitet och tyngd till konstruktionen så att övriga väggar kanske likväl kan ligga på en betongsugga ovan mark som att gjutas ner i plintar? Och att ett tak som skall demonteras ligger stabil på en eller flera containrar?

Inne i containern skulle det kunna bli förråd eller sadelkammare, kanske med ventilation och el ditmonterat med tanke på den fukt och dåliga luftcirkulation du nämner. Men containern i sig är inte tänkt som förvaring av varken djuren eller maskinerna.
 
Jag tänker mig också primärt grusväg. Förberett för gjutning men inte helt säkert det blir gjutning iom arrenderad mark där man som arrendator inte alltid får göra som man vill. Berg hade visserligen varit ganska idealt sett ur arrendatorssynpunkt, men det är sällan det matchar just så väl som man vill.

Jag inser dock från inlägget att så snart djupströbädd överväga så skall betong också övervägas. Annars bör det mockas rent dagligen. Vilket fungerar ganska bra hos häst, men sämre hos får.

Tack igen för tankarna och åsikterna här.
 
Z z_bumbi skrev:
Bygg två byggnader så blir de lättare att flytta och lättare att anpassa till de helt olika syftena.
Jag skulle bygga så att varje byggnad går att dela i hanterbara bitar. Hur hanterbart det ör betor på vad du har tillgång till för maskiner och hur tillgängligheten ör.
Tack för förslagen!

Ja, det ligger en poäng i att ha två byggnader. Nu tänker jag primärt dock att ha det som ett användningsområde, men inte över hela året. Djuren kanske bor där 7 månader per år, och övriga fem månader kan maskiner och gödning eller utsäde bo där en period. Då är det fördel att ha en större byggnad trots allt misstänker jag.

Möjligen skulle man i fallet med en container kunna ha fristående väggar åt vardera håll på containerns långsida, för att på så sätt skapa två hallar också? Lite mer jobb att sköta två fållor kanske, men ger mycket utrymme för samma container. Bra om inte annat om man vill växa ’verksamheten’ i framtiden.
 
S skogaliten skrev:
Men TS tycks ha lämnat tråden, så frågorna om hur TS egentligen menar, lär bli obesvarade.
Så bara för att TS inte har varit aktiv/svarat i tråden på drygt 6 timmar (en fredagskväll/natt) så har TS lämnat tråden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.