Och så ser de två stolparna ut vid entrén.
 
  • Två målade trästolpar vid entrén, anslutna till ett trätak med synligt beslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad stolpe vid entrén som stöttar ett tak byggt av träplankor. Träd och buskar synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okay. Då ser det ut som att vatten kan bli stående och dras in kapillärt mellan trä/trä och direkt i ändträet (blå pilar). Kommer eventuellt även in vatten via gröna pilar.

Edit: Missade bilden.
Illustration av träkonstruktion med blå och gröna pilar som visar möjliga vägar för vatteninträde mellan trädelarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Där entrén är sitter det ett undertak, hur ser det ut ovanför, är det ett tätt tak där?
 
Centano Centano skrev:
Där entrén är sitter det ett undertak, hur ser det ut ovanför, är det ett tätt tak där?
Ja det är ett tätt tak (plåt) ovanför
 
Centano Centano skrev:
Okay. Då ser det ut som att vatten kan bli stående och dras in kapillärt mellan trä/trä och direkt i ändträet (blå pilar). Kommer eventuellt även in vatten via gröna pilar.
Vilka pilar menar du? Kanske är någon bild som inte kom med? :)
 
J Jakob Lindholm skrev:
Vilka pilar menar du? Kanske är någon bild som inte kom med? :)
Fixade bilden i mitt tidigare inlägg.
 
Centano Centano skrev:
Fixade bilden i mitt tidigare inlägg.
Tack!
Ja det vore ju åtminstone bra att inte ha det hålrummet där blå pil pekar in.
 
S
J Jakob Lindholm skrev:
Nej det har vi inte, och vi har inte den kompetensen varav vi ingick ett avtal mellan oss och besiktningsmannen för att gå igenom huset.
Har ni inte kompetens nog, för att trycka in en skruvmejsel i virke, för att kolla om det är friskt eller ruttet, bör ni..... Precis som Anders Öfvergård (Arga snickaren)säger, inte äga eller köpa ett hus.
 
Kompetens och kompetens.. Nu har vi upptäckt det och ser att det behöver åtgärdas.
Men att trycka in en skruvmejsel överallt är kanske inte det man tänker att man behöver göra, framförallt inte på en del som är besiktad utan anmärkning? Det är väl konstigare att en besiktningsman missar det under en besiktning än att man som köpare gör det vid visning, tycker jag.
 
S Sernando skrev:
Har ni inte kompetens nog, för att trycka in en skruvmejsel i virke, för att kolla om det är friskt eller ruttet, bör ni..... Precis som Anders Öfvergård (Arga snickaren)säger, inte äga eller köpa ett hus.
Jo men nu behöver man oftast bara använda tummen och ett "ojdå" om det är ruttet virke.
Kommer man med skruvmejseln i högsta hugg så blir nog ägaren ilsken.
 
S
P paralun skrev:
Jo men nu behöver man oftast bara använda tummen och ett "ojdå" om det är ruttet virke.
Kommer man med skruvmejseln i högsta hugg så blir nog ägaren ilsken.
Säljaren är väldigt sällan på plats på visningar och det måste inte vara en särskilt stor skruvmejsel eller kniv, men vi är ju alla olika.

Jag kollar på allt som jag kommer åt att kolla, både med kniv och andra verktyg, medan amdra står och kollar på utsikt och funderar vilken soffa man ska köpa.
 
S Sernando skrev:
Säljaren är väldigt sällan på plats på visningar och det måste inte vara en särskilt stor skruvmejsel eller kniv, men vi är ju alla olika.

Jag kollar på allt som jag kommer åt att kolla, både med kniv och andra verktyg, medan amdra står och kollar på utsikt och funderar vilken soffa man ska köpa.
Jo men nu räcker det oftast med att trycka med tummen, skulle det sprida sig med skruvmejslar och knivar på husvisningar så blir det sannolikt en massa bråk oavsett om en ägare är hemma eller ej vid en visning.
" "Va faun", någon har tryckt en massa små hål i mitt friska trä."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.