Missade att det inte skall släppas vatten från backspolning av vattenfilter till vårt minireningsverk (det förstör processen och kan skapa saltavlagringar enl leverantör).
Funderar på hur jag skall lösa det så jag får vattnet från tvättstugan till dagvattenledningar utanför fasad.

Handlar om ca 100 liter var tredje natt.
Några förslag?
Funderar på vattenutkastare men vet inte hur jag skall hålla frostrisk borta längs fasad ner till marken.
 
Inga tankar?
 
Jag hade anslutit det på dagvattnet. Är det risk för frost så lägg med en värmekabel.
 
S sixten88 skrev:
Jag hade anslutit det på dagvattnet. Är det risk för frost så lägg med en värmekabel.
det är tanken. Men hur?
 
Sätt en PEM slang från filtret och vidare ut genom grunden och anslut den tex på en dagvattenanslutning till stuprören. I PEM slagen sätter du en värmekabel med hjälp av en speciell koppling. Om du tar en bild på anläggningen kanske det blir lättare att förklara.
 
  • Speciell koppling för att sätta en värmekabel i en PEM-slang, märkt med "eltherm YS2".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för hjälp! Ledsen att jag är seg att svara.
Såhär ser det ut idag:
Vattenfiltreringssystem med slang från filter till golvbrunn i ett tvättrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är vattenslangen som går från toppen av filtret till golvbrunnen som släpper backspolningsvattnet.
 
P Poxeman skrev:
Tack för hjälp! Ledsen att jag är seg att svara.
Såhär ser det ut idag:
[bild]
Det är vattenslangen som går från toppen av filtret till golvbrunnen som släpper backspolningsvattnet.
Hej, ledsen att bumpa en supergammal tråd. Men får man fråga hur du löste ditt problem? :)
 
Jag kopplade backspolningsslangen till en vattenutkastare där jag sen drog vattnet ner i marken till dagvattensystemet.
Kompletterade med värmekabel som går längs slangen på utsidan. (innanför isolering).
Har inga snygga bilder eftersom jag inte riktigt färdigställt (men det har funkat tre vintrar utan problem och minireningsverket mår bra nu när det inte får backspolningsvattnet längre)
 
P Poxeman skrev:
Jag kopplade backspolningsslangen till en vattenutkastare där jag sen drog vattnet ner i marken till dagvattensystemet.
Kompletterade med värmekabel som går längs slangen på utsidan. (innanför isolering).
Har inga snygga bilder eftersom jag inte riktigt färdigställt (men det har funkat tre vintrar utan problem och minireningsverket mår bra nu när det inte får backspolningsvattnet längre)
Okej, allt ut i väggen med självfall från filtret då? Ingen ispropp eller fryst i marken ännu? Har du stenkista eller liknande eller bara dragit det till öppet dike för dagvatten?
 
Både slang och värmekabel går nån meter eller två i dagvattenröret och det är inte bara självfall utan filtret spolar ju ut vattnet med en hyfsat tryck.
Dagvattensystemet är kopplat mot en stenkista
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.