Har hamnat i ett utbyte av kök i en mindre 30-talslägenhet. Väggarna består av någon typ av lättbetong/leca. Jag har tidigare bara monterat dosor i träväggar där jag satt dosorna mot reglarna. Jag behöver väl nu fräsa spår i betongen för att kunna lägga flexslang men hur gör man med dosorna? Finns det speciella dosor för betongväggar och hur fäster man dem?
 
tommib
Rutabs spårdosor är utmärkta för detta, finns i 40 och 50 mm djup. Fästs med putsbruk.
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
D
tommib tommib skrev:
Rutabs spårdosor är utmärkta för detta, finns i 40 och 50 mm djup. Fästs med putsbruk.
Dessa satte jag i plankvägg. Stosarna är grunda vilket är bra när en ska fräsa spår in till dosa. Känns 100 ggr gedignare än senildosorna elektrikern använt innan finanskrisen slog till och jag behövde börja klippa själv. :)
 
tommib tommib skrev:
Rutabs spårdosor är utmärkta för detta, finns i 40 och 50 mm djup. Fästs med putsbruk.
Stort tack, dessa kände jag inte till. Några bra tips att tänka på vid montering?
 
D
M Myckling skrev:
Stort tack, dessa kände jag inte till. Några bra tips att tänka på vid montering?
Sök i forat på dessa. Var en elektriker som beskrev hur han gjorde. Som jag minns det borrade han med hålsåg av speciell diameter och knackade sedan in dosan och den satt som ett smäck. Men lita inte på mig! Sök och du skall finna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
tommib
Ja, hålsåg och ett (billigt) stämjärn för att hacka ur mittenbiten. Minns inte diametern men de sitter i stort sett perfekt när man använder rätt hålsåg. Hornbach säger 82 - 85 mm...

Dosorna köpes enklast på elbutik.se där man också kan köpa stutsar lösa vilket i stort sett är en förutsättning eftersom varje dosa bara levereras med en stuts. Själva dosorna är inga problem att hitta "på stan" men stutsarna har varit svåra tidigare. Nu när jag kollar har Hornbach dem. Dock är de dyra när man köper enskilda där, mycket billigare att köpa tiopack men då är det beställningsvara. Det finns också 20 mm stutsar, dessa ser jag inte att Hornbach har.

Stutsarna är också asymmetriska så om man monterar dosorna i en vägg som ska putsas efteråt kan man vända på dem så att slangarna/rören hamnar längre in i väggen.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 5 till
  • Laddar…
D
tommib tommib skrev:
Ja, hålsåg och ett (billigt) stämjärn för att hacka ur mittenbiten. Minns inte diametern men de sitter i stort sett perfekt när man använder rätt hålsåg. Hornbach säger 82 - 85 mm...

Dosorna köpes enklast på elbutik.se där man också kan köpa stutsar lösa vilket i stort sett är en förutsättning eftersom varje dosa bara levereras med en stuts. Själva dosorna är inga problem att hitta "på stan" men stutsarna har varit svåra tidigare. Nu när jag kollar har Hornbach dem. Dock är de dyra när man köper enskilda där, mycket billigare att köpa tiopack men då är det beställningsvara. Det finns också 20 mm stutsar, dessa ser jag inte att Hornbach har.

Stutsarna är också asymmetriska så om man monterar dosorna i en vägg som ska putsas efteråt kan man vända på dem så att slangarna/rören hamnar längre in i väggen.
Jag köpte stosarna på Hornbach, står 1-pack men är 3 st i.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ah, ja då var det ju ett helt ok pris även i "singelpack".
 
AXS
@tommib har gett utmärkt svar. Utmärkta dosor som sagt.

Jag kör 82mm hålsåg för betong, lite husfix eller gipsputs gör att de sitter som berget.

Om det bara är några få dosor du ska sätta så går det bra med billig hålsåg för trä, kolla bara så djupet räcker. Och borra inte igenom till andra sidan, många väggar är bara 10cm tjocka.

Ska du putsa in rör rekommenderar jag raka vp-rör istället för flex, behöver fästas mindre innan puts. Men det kan ju vara min teknik som är kass.
 
  • Gilla
Myckling och 2 till
  • Laddar…
tommib
Man kan trycka fast rören i lite puts. Jag använde dock dyckert som jag skråspikade in så att slangarna klämdes fast mellan vägg och dyckert. Detta var i lättbetong, leca är svårare att spika i.
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
AXS
Vet bara att när slangen petade ut lite var det ett jäkla jobb att fixa till. Men som sagt, mest min egen klantighet.
 
tommib
Ja, det är ett jätteproblem om slangen/röret sticker ut. Jag kollade igenom alla mina slangar med någon träbit om jag minns rätt. Drog den över väggen för att se om den tog i slangen någonstans. Lik förbaskat syntes räfflorna igenom på ett ställe där det blev för tunnt. Färgen täckte som tur var. När man väl har spacklat är det väldigt jobbigt att korrigera en dålig slang.,
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Tack för all bra input!👍
 
Ett tips är att Jula har dessa till nersatt pris nu under deras rea.
Dock endast med 40 mm djup och sen har dom inte stosarna i sortimentet.
Men det går och lösa.
Bild av en spårdosa från varumärket Rutab till specialpris 29,90 SEK på Jula under en rea, med 4 av 5 stjärnor baserat på 18 recensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Tack för all bra input!👍
Hej vill inte förstöra alla inlägg med väldigt riktiga förslag, men hur gör en elektriker?

Spåra in kabelrör där elen inkräktar där skåpstommarna ska sättas.
Droppa spis och skåpbelysing kablarna till golvet.

Vist det finns regler som man alltid inte kan följa https://www.voltimum.se/content/kok

Sen blir det så här 😄
 
  • Elektriska kablar och rör samt strömbrytare installerade under en köksbänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation under diskbänk med väggenomföring av elledningar och vattenrör, två eluttag synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett kök under renovering med kablar på vägg och tak, och ofärdig installation av skåpstommar. Ett fönster med persienner i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.