Claes Sörmland
P Pligg85 skrev:
Många sammanträden kan man ju streama live från kommunfullmäktige och få lätt tillgång till alla protokoll om man inte själv är aktiv.
Den möjligheten är det få som nyttjar. Och tur är väl det...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nu tror jag inte att intresset är noll för en kommunpolitiker och alla ärenden går ju via en nämnd och sedan till kommunfullmäktige för beslut.
Inte för att det hör hit men detta är fel. Övergripande ärenden som kommunens organisation, budget, skatt och liknande fattas av KF, i övrigt finns beslutsfattande hos KS, nämnder, politiker och tjänstemän enligt delegation.
 
  • Gilla
Perolofl
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Inte för att det hör hit men detta är fel. Övergripande ärenden som kommunens organisation, budget, skatt och liknande fattas av KF, i övrigt finns beslutsfattande hos KS, nämnder, politiker och tjänstemän enligt delegation.
Nej besluten tas av kommunfullmäktige men vissa mindre beslut kan tas av en nämnd.
Kan inte påminna mig att inte en VA-taxa beslutats av annan än kommunfullmäktige, samma sak med en rehållningstaxa. Sen är det ju nämnden som har detaljkunskaperna och får motivera för sina partikollegor i KF.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nu tror jag inte att intresset är noll för en kommunpolitiker och alla ärenden går ju via en nämnd och sedan till kommunfullmäktige för beslut.
Kommunens avgifter för VA beslutas av KF men det övriga du skriver är inte korrekt.
 
A Abies koreana skrev:
Kommunens avgifter för VA beslutas av KF men det övriga du skriver är inte korrekt.
? Ansvarig nämnd bereder ju ärendet som sedan går till KF för beslut.
Vad är det som inte är korrekt? I sak upplever jag att det fungerar mycket bra och det blir ett demokratiskt beslut.
 
Rörande Käringön så kan kommunen göra det till VA-område, men man tvingas inte betala för hela installationen, bara för att köpa in sig i VA-nätet.

Det rimligaste hade dock varit att Käringön fick ansluta sig till det kommunala VA-nätet som en förening. Då kan man få ned kostnaderna en hel del. Då betalar man bara för vattenrening och avloppsrening, men inte för underhållet av nätet. Detta görs istället i egen regi. Stora delar av landsbygden i min kommun är ansluten på det sättet, men nu försöker de höja avgifterna även för dem. Motståndet är dock hårt...

Min kommun har även försökt få med området där jag bor, men de har gett upp om att tvinga in oss. De konstaterade (efter att bland annat jag förklarat det för dem) att det är dyrare att bygga VA där jag bor än vad de får in per fastighet (avgiften är solidarisk beroende på tomtstorlek), så nu är det lagt på is.

Att bygga VA är svindyrt. Det är mycket billigare att fixa minst lika bra rening själv i föreningar. Då kan man tumma på frostdjup och annat som egentligen inte är några problem. Man kan även ta den enklaste vägen, istället för att gräva där det är som dyrast (i vägarna).
 
  • Gilla
lib2 och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag upptäckte att Karlskrona kommun har höjt VA-avgifter med 21% på 18 månader. Det är ju betydligt mer än inflationen. Förmodligen kommer de att skylla på "ökade kostnader".
För nätbolagen finns ju någon tillsynsmyndighet som även tittar på deras avgifter. Finns det något motsvarande för kommunala VA-bolag?
VA bolagen får inte ta ut överskott över tid men måste ta ut en avgift för att täcka sina kostnader över tid. Höjer man för mycket en period så blir i praktiken nästa höjning lägre.
Det enda man kan ifrågasätta är väl egentligen hur effektivt bolagen drivs och om det skulle gå att hålla nere kostnaderna bättre.

Det skulle ju inte göra någon skillnad om kommunerna som äger VA bolagen täckte delar av drift via kapitaltillskott, eftersom man då behöver betala lika mycket i höjd kommunalskatt allt annat lika.
 
  • Gilla
Kemiläraren och 1 till
  • Laddar…
Dennan4 Dennan4 skrev:
Det skulle ju inte göra någon skillnad om kommunerna som äger VA bolagen täckte delar av drift via kapitaltillskott, eftersom man då behöver betala lika mycket i höjd kommunalskatt allt annat lika.
Jo men nu har många kommuner dålig ekonomi och det finns ju ingen "sedelpress" i kommunhuset.
Men visst är kapitaltillskott lösningen som många kommuner tvingas till när ett VA-bolag går på knäna.
Sen vill ju ingen kommun höja kommunalskatten så det blir ofta andra verksamheter som får minskade anslag.
 
Att ordna eget eller gemensamt Vatten & Avlopps-system kan nog löna sig med tanke på framtidsutsikterna för kommunerna där det befintliga systemet behöver renoveras och effektiviteten är "kommunal". Samt att man fått en stor del nya invånare som brukar men ej tillför något.

Som sagt, egen dräng är bäste dräng.
 
Redigerat:
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu har många kommuner dålig ekonomi och det finns ju ingen "sedelpress" i kommunhuset.
Men visst är kapitaltillskott lösningen som många kommuner tvingas till när ett VA-bolag går på knäna.
Sen vill ju ingen kommun höja kommunalskatten så det blir ofta andra verksamheter som får minskade anslag.
Det fungerar inte så. Enligt lag så får VA varken kosta eller producera pengar åt/för kommunen. Det måste gå +-0
 
  • Gilla
Dennan4 och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det fungerar inte så. Enligt lag så får VA varken kosta eller producera pengar åt/för kommunen. Det måste gå +-0
Njau nu kan det bli "katastrofer" som stora översvämningar och då måste kommunen gå in med kapitaltillskott. Men annars så ska ju debet/kredit vara noll.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det fungerar inte så. Enligt lag så får VA varken kosta eller producera pengar åt/för kommunen. Det måste gå +-0
Inga problem.. klart VA verksamheten behöver "lite överskottspersonal" och vips så är bekymmret på någon annans budget (räkning). Sedan har väl regler inte hindrat kommunpampar att råka göra lite fel? ;)¨

Kanske VA verksamheten behöver göra lite inköp.. som andra delar av den kommunala verksamheten sedan brukar.

Därav, om man ordnar eget VA såpass att deras räkningar inte göra sig besvär så har man brandväggat sig mot den delen av kommunal kleptokrati.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag hörde på ekonyheterna i morse att avloppsnätet i Sverige är i stort behov av att bytas ut pga att det i dagens läge inte klarar översvämningar. Det talar ju för att vi har höjningar att vänta på flera håll i landet.
Det är dessutom kraftigt underinvesterat senaste 50 åren så priserna har varit för låga.

Har för mig att för att klara av att underhålla och ersätta i takt med teknisk livslängd passeras så är det 3 ggr priser (före höjnignarna)
 
  • Gilla
Dennan4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.