Hej,

Vi har en 2-plans sutterrängvilla och vi tänkte öppna upp mellan kök och vardagsrum.

- Huset är från 1981 och i bygghandlingen finns en teknisk beskriving där det står att den bärande delen utgörs av ytterväggen. Det finns inga innerväggar listade under rubriken bärande.

- Innerväggar består av träreglar 35x70 mm

- Vinden är inredd men den var inte det från början. Däremot betraktades en nyttig last vid dimensionering av takstolarna.

- Innerväggen som vi tänkte ta bort ligger i linje med knocken och skulle kunna utgöra ett stöd för takstolar. Det ser ut som innerväggen vi vill ta bort sattes dit efter att innertaket installerades om det är en ledtråd

- Takstolarna har C/C 1200 mm och spännvidden mellan ytterväggar är 7800 mm.

- Jag litar inte helt på Tekniska Beskrivningen för det står att takstolen är ett fackverk och att överramen är 45x145 och underramen är 45x170. På ritningen som Bjerking tog fram ser man att underramen är 45x220 och det ser ut som en ramverkstakstol. Överramen verkar stämma

Jag vill lita på den Tekniska Beskrivningen men börjar bli väldigt nojjig för det verkar som de flesta ramverkstakstolarna kräver ett mellanstöd vilket är precis vad vi vill ta bort. Jag kan inte tyda på ritningen på takstolarna om det är ett mellanstöd inritat.

Några tankar och idéer?
Tack för hjälpen

Mvh
Viktor
 
  • Skiss av ett tvåvåningshus med sutteräng från en teknisk byggbeskrivning, inklusive takstolar med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en teknisk beskrivning av isolering och väggkonstruktioner i en källarvägg och vanliga ytterväggar, innehållande specifikationer på dimensioner och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fotografi av en teknisk beskrivning som listar specifikationer för en byggnads olika väggar och bjälklag, med fokus på dimensioner och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggritning av takstolar markerad med mått och specifikationer för olika komponenter, inklusive överram och underram. Ritningen är stämplad av Bjerking.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På takstolsritningen och sektionsritningen ser det ut som att innerväggarna i linje med taknocken är bärande.
Bäst är väl om ni tar dit en sakkunnig som gör en bedömning på plats.
Takstolsritning där innerväggar som verkar vara bärande är inringade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
viklon och 1 till
  • Laddar…
D
Knepigt. Kontakta en konstruktör. Kostar lite men det kostar mycket mer om det blir fel.
 
  • Gilla
viklon
  • Laddar…
Tack för era svar. Ni bekräftar mina farhågor men det är märkligt att man inte kan lita på det som står i papprena. Jag får kontakta någon som kan komma och kolla på det.

Tack igen!
 
Är inget tvivel om att den väggen är bärande, och kräver vara det givet takstolens utformning & användningen av ovanvåningen.
 
  • Gilla
viklon
  • Laddar…
BirgitS
V viklon skrev:
- Jag litar inte helt på Tekniska Beskrivningen för det står att takstolen är ett fackverk och att överramen är 45x145 och underramen är 45x170. På ritningen som Bjerking tog fram ser man att underramen är 45x220 och det ser ut som en ramverkstakstol. Överramen verkar stämma

Jag vill lita på den Tekniska Beskrivningen men börjar bli väldigt nojjig för det verkar som de flesta ramverkstakstolarna kräver ett mellanstöd vilket är precis vad vi vill ta bort. Jag kan inte tyda på ritningen på takstolarna om det är ett mellanstöd inritat.
Fackverkstakstolar ser ut som W ungefär. Så hur ser det ut på vinden?
Något kan ju ha ändrats i ett sent skede, t.ex. att köparen plötsligt ville ha en inredningsbar vind.
 
  • Gilla
viklon
  • Laddar…
Det saknas inspektionsluckor i väggskivorna uppe på vinden men avståndet mellan väggskivorna är 4 meter. Det överensstämmer med ritningen på ramverkstakstolen och hade det varit ett fackverk borde det synas uppe på vinden.

När jag tittar i tabeller för dimensionering av takstolar så verkar det som att nästan alla ramverkstakstolar ska ha ett mellanstöd för att komma upp i spännvidden på 8 m. Visserligen är tabellerna för 45° taklutning och jag har 30° men det är en bra indikation.

Jag har begärt ut handlingar från kommunen på ett hus av samma typ en bit bort så får se om det står fel även där.
 
  • Tabell med dimensioner för ramverkstakstolar baserat på snözon och spännvidd, med text och värden. Blå markering runt viktiga anteckningar och celler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Kommer man bara upp på vinden ser man ju tydligt om det är fackverkstakstolar för man brukar knappt ta sig fram annat än i en smal gång i mitten. Så det verkar som att du har ramverkstakstolar och då stämmer det att det brukar krävas en bärande innervägg ungefär under nocken.

Som sagts tidigare så kan en byggkonstruktör hjälpa dig med att ta fram dimensionering etc. för att växla av den bärande väggen så att du får tillräckligt med underlag för en bygganmälan.
 
Är det av estetiska skäl du inte vill ha en balk i den nya öppningen? Beroende på mått i öppningen så är det inte så dyrt/komplicerat att sätta in en balk. Att mellanväggen är bärande är väldigt sannolikt så det är nog mer prisvärt att lägga pengarna på balk än på utredning.

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-innervagg-1-12-planshus/

Lägg in dina värden här så får du en uppfattning om vilken dimension på balk du behöver.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Är det av estetiska skäl du inte vill ha en balk i den nya öppningen? Beroende på mått i öppningen så är det inte så dyrt/komplicerat att sätta in en balk. Att mellanväggen är bärande är väldigt sannolikt så det är nog mer prisvärt att lägga pengarna på balk än på utredning.

[länk]

Lägg in dina värden här så får du en uppfattning om vilken dimension på balk du behöver.
Hej,

Jag har inget emot en balk. Min ursprungliga fråga berodde på att i de gamla bygghandlingarna så stod det att det inte fanns några bärande innerväggar. Det står att ytterväggarna är bärande och att det inte finns några bärande innerväggar.

Jag tyckte det verkade märkligt och du med flera andra duktiga forumiter skriver också att väggen borde vara bärande.

Tack för tipset. Jag ska kolla på det och se!
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.