Jag vill montera avstängningsventiler på befintliga radiatorer. Vilken ventil är lämplig och kan jag återanvända befintlig mutter? (Givet att jag höjer konsolerna)
 
  • Röranslutningar till en radiator, med två rör med metalliska muttrar och kopplingar som är målade med bruna och röda markeringar mot en vägg med strukturtapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
  • Gilla
Nils-Orvar och 1 till
  • Laddar…
Och eftersom det är ettrörssystem så stänger man alltså av hela den slingan när man sedan stänger av en radiator. Bara så det är klart också.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Tack för tipset!

Jag kommer att byta ut några element till sådana med moderna ettrörs-koppel och har funderat på hur det fungerar med injusteringen i dom befintliga.

I den här typen av koppel verkar det inte finnas en bypass som är justerbar. Insexpluggen är just bara en plugg.

Detta borde ha ställt oerhört höga krav på att projekteringen blev noggrant utförd.

Närbild på en koppling till ett modern ettrörssystem monterat på ett vitt element utan justerbar bypass, med en insexplugg i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske off-topic men...

Systemet fungerar jättebra trots obefintlig möjlighet att justera radiatorerna individuellt.

Om jag bytar ut den sista radiatorn på slingan till en med justerbart koppel, finns det någon anledning att INTE köra fullt flöde genom rad?
 
När termostaten stänger så stoppas flödet i hela den slingan för alla radiatorer om du kör fullt flöde genom radiatorn.
 
En god tanke!
I detta fallet är termostaterna ur bruk (Jag styr bara genom rumsregulator)

Jag funderar lite på tryckfallet över termostatventilen vid 0% bypass?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.