Fick nyligen tag i en äldre bordscirkelsåg. Såg att det satt en platt handske på den och antog då att det var 3-fas.

Tänkte nu byta ut handsken mot en modern 3-faskontakt, men jag blir inte klok på om det verkligen ska vara 3-fas eller inte.

Handsken är märkt MPP416, 500V 16A. Det är en 4-polshandske.

En av stiften har en gul/grön kabel ansluten. Sedan är det blå, brun och svart. Jag antar att det är 3-fas med jord, men ingen nolla, men tänkte kolla om någon känner till vad det ska vara. Att en fas skulle vara kopplad med blå kabel gjorde mig lite förvirrad. Är det fas eller är det kanske en nolla? Kan det vara 2-fas??

Kom att tänka på att det idag finns 16A-stickkontakter som liknar 400V-kontakten, men som är för 230V.

Jag tycker dock inte det stämmer, då det är en fyra polig kontakt, så jag antar att det ändå är 3-fas.

Jag öppnade och tog en titt inuti kopplingsdosan på sågen och tyckte även kopplingen på motorskyddet såg märklig ut. Kanske var jag för trött, så jag ska ta en ny titt i morgon.

Sågen är i alla fall en Inca Major 341.018.

Borde man göra om koppligen och dra in en nolla, eller ska man bara koppla in en 3-faskontakt utan nolla ansluten?
 
Oj, det där verkar tokigt.

Kolla hur gulgrön är kopplad inne i sågen.

En platt handske ska alltid ha skyddsjord kopplat till skalet, inget annat.

De platta med fyra stift har ett stift för nollan, brukar vara markerat med just en nolla. Det är antagligen det stiftet som någon felaktigt kopplat skyddsjorden till.

Det är rätt vanligt att man använder gummikabel med gulgrön - svart - brun - blå för tre faser och skyddsjord utan nolla. Den blåa är då fas.

Om gulgrön är kopplad till skyddsjord i sågen så borde det gå bra att koppla gulgrön till jord och de andra tre till faser i en modern handske.


Det kan vara så att någon kopplat sågens skyddsjord till handskens nolla istället för skyddsjord för att det är ett jordfel i sågen och på så vis göra så att en jordfelsbrytare inte fungerar. Dumt om det är så. Du bör provköra sågen i ett uttag med jordfelsbrytare för att vara säker på att det inte är jordfel i den.
 
Ska ta en nogrannare titt i morgon. Tar med kameran också ifall jag fortfarande känner mig osäker.
 
Din såg ska vara märkt "400 V 3~" för att vara trefasig utan nolla. Då lämnar du helt enkelt N-stiftet tomt i den nya CEE416-stickproppen.

Är den däremot märkt "400 V 3N~" vill den även ha en nolla, och då saknas uppenbarligen en ledare i anslutningskabeln.

Detta bör du som sagt kunna verifiera genom att titta på märkskylten och studera inkopplingen i sågen.
 
Mikael_L
Skicka gärna upp lite bilder.
På märkskylt och på kopplingsplinten.
 
Ta gärna med kameran även ifall du känner dig säker, om du visar bilder här så kan vi säga stopp ifall det behövs :)
 
Har nu tagit en noggrannare titt. Jag tror att det är en 3-fasmotor utan nolla. Bifogar några bilder.

Handsken ser ut så här:

IMG_4503.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Invändigt sitter inget på jordskruven. De fyra stiften har gul/grön, svart, brun och blå anslutna:

IMG_4504_v1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kabeln sitter i andra änden ansluten till en dosa, där något relä och vad jag tror är ett motorskydd sitter:


IMG_4506.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där ser man att gul/grön är skarvad med gul/grön till motorn. Blå, brun och svart är kopplade först till reläet och sedan vidare till motorskyddet innan det går till kabeln som går till motorn.

En kabel från reläet går också vidare till brytaren där man slår på och av sågen.


På motorn finns följande märkskylt:

IMG_4517.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där står ju faktiskt 3-fas.

Här ser man hur kabeln från kopplingsdosan är ansluten till motorn:

IMG_4509.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma blå, brun och svart även här. Och gul/grön verkar vara jorden.

På locket ser man ett kopplingsschema, där man kan sluta sig till att motorn är Y-kopplad:

IMG_4518.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag antar att jag, som Bo skriver, helt enkelt ska koppla in en CEE-stickpropp utan något anslutet till N-stiftet.
 
  • IMG_4507.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4508.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt är helt ok, du kan som sagt koppla med en modern handske och hoppa över N-stiftet. Kontaktorn har som syns på etiketten manöverspänning 380V för spolen så nolla krävs inte. Allt ser vettigt ut i övrigt också så det blir riktigt bra.
 
Minatt kablar i min gamla handske är märkta med "r" "t" och "s". Vad menas? 😊
 
  • Gammal handske med kablar märkta med "r", "t" och "s", hålls av en person med vita handskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på kablar märkta med "r", "t" och "s" som går in i en kopplingsplint, hålles av någon med handskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R S T är samma som L1 L2 L3 alltså de tre faserna
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
Okej. Tack!
För säkerhetens skull, inbördes ordning mellan l1-l3 spelar ingen roll?
 
skived skived skrev:
Okej. Tack!
För säkerhetens skull, inbördes ordning mellan l1-l3 spelar ingen roll?
Om det är en motor, ja, annars knappast.
 
Kanon! 👍
 
@skived Vilka andra kablar har du i handsken?
 
skived skived skrev:
Dett visade sig att det var 4 pinnar i kontakten. Hm hur gör man då?
En person iförd vita handskar håller i en kontakt med fyra stift, märkt "CGE TYP MP 416 16A 500 V".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fjärde stiftet är nollan, jorden i höljet.
Nollstiftet brukar vara märkt

Knackar man bort styrstiftet och vänder man handsken 180⁰ så får man ena fasen på nollan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.