Har en inglasad altan som blir ruskigt varm när solen ligger på.
Har därför monterat in en fläkt som jag tänkte skulle hjälpa
Men det blev inte bättre.
Fläkten sitter i en limträbalk på 45 mm, sedan rätt ut.
Behöver den ha en kanal som gör att den suger bättre?
Tacksam för svar!
 
S
Ja det var ju inte så himla mycket till fläkt, då det är klart att det inte hjälper märkbart.
 
S Sernando skrev:
Ja det var ju inte så himla mycket till fläkt, då det är klart att det inte hjälper märkbart.
Ser du en bild på fläkten?
 
Hur stor är fläkten?
 
Även små fläktar suger mycket men det klarar inte av något motstånd, dvs det måste vara öppet någon annanstans. Var kommer den svala luften ifrån?
 
Om fläkten sitter i en limträbalk på 45mm så kan den ju inte vara så stor.

Jag har ett öppningsbart fönster precis under nocken på min inglasning för att hålla nere temperaturen, det är 60x60 cm och jag ställer det på tvären (nästan vägrätt ) med en motoriserad styrning när tempen blir för hög (25 grader). Att öppna fönstret sänker tempen från 60 grader till ca 45 grader (20 grader ute). För att få ned temperaturen ytterligare så måste jag öppna altandörrarna på glänt (ca 5 centimeter), då sjunker temperaturen till ca 30-35 grader (när det är 20 grader ute) iom att det går att få in sval luft vid golvet då.

Temperaturskillnader driver luftförflyttning mycket mer än vad en fläkt gör. En hyfsat stor öppning vid golvet för tilluft och en till vid taket för luft ut är en början, sedan kan man även sätta en fläkt om det inte räcker till. Jämför gärna med värmeflyttare inomhus, de måste flytta enorma mängder luft för att fungera bra.

Tänk så här:
om solen värmer luften 1 grad per tio minuter som den gassar (vid 20 grader både inne och ute), då måste all uppvärmd luft i rummet ventileras ut på tio minuter utan inblandning av den nya luften, i praktiken så behöver all luft ventileras ut flera gånger under dessa tio minuter för att också kompensera för utblandningen av luften. Mycket luft att flytta blir det...
...självdrag med tillräckligt stora ventiler är det enda som fungerar, vilket är orsaken till att jag har ett helt fönster som öppnas och delvis öppna dörrar för att släppa in ny luft.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hur stor är fläkten?
Badrumsfläkt typ.
Behövs en kanal typ för att den ska suga bättre?
 
  • Närbild på en vit badrumsfläkt monterad på väggen med några sladdar runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om fläkten sitter i en limträbalk på 45mm så kan den ju inte vara så stor.

Jag har ett öppningsbart fönster precis under nocken på min inglasning för att hålla nere temperaturen, det är 60x60 cm och jag ställer det på tvären (nästan vägrätt ) med en motoriserad styrning när tempen blir för hög (25 grader). Att öppna fönstret sänker tempen från 60 grader till ca 45 grader (20 grader ute). För att få ned temperaturen ytterligare så måste jag öppna altandörrarna på glänt (ca 5 centimeter), då sjunker temperaturen till ca 30-35 grader (när det är 20 grader ute) iom att det går att få in sval luft vid golvet då.

Temperaturskillnader driver luftförflyttning mycket mer än vad en fläkt gör. En hyfsat stor öppning vid golvet för tilluft och en till vid taket för luft ut är en början, sedan kan man även sätta en fläkt om det inte räcker till. Jämför gärna med värmeflyttare inomhus, de måste flytta enorma mängder luft för att fungera bra.

Tänk så här:
om solen värmer luften 1 grad per tio minuter som den gassar (vid 20 grader både inne och ute), då måste all uppvärmd luft i rummet ventileras ut på tio minuter utan inblandning av den nya luften, i praktiken så behöver all luft ventileras ut flera gånger under dessa tio minuter för att också kompensera för utblandningen av luften. Mycket luft att flytta blir det...
...självdrag med tillräckligt stora ventiler är det enda som fungerar, vilket är orsaken till att jag har ett helt fönster som öppnas och delvis öppna dörrar för att släppa in ny luft.
Tack för utförligt svar! :). Vad har du för motoriserad styrning?
<skulle den fungera på ett horisontellt öppningsbart fönster?
Mvh
Ronnie
 
Jag har en som liknar denna:
https://amzn.eu/d/6bqfYgc

Edit: jag styr den med hemoutomatiseringen utifrån temperaturen på inglasningen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en som liknar denna:
[länk]

Edit: jag styr den med hemoutomatiseringen utifrån temperaturen på inglasningen.
Hej o tack för ditt svar
Om jag följer länken så kommer jag bara till en bildelssida?
Kan du skicka en bild?

Tack
Ronnie
 
R ronnieKarlGustav skrev:
Hej o tack för ditt svar
Om jag följer länken så kommer jag bara till en bildelssida?
Kan du skicka en bild?

Tack
Ronnie
Jag kommer till följande,
Skjutportsöppnare 500mm Chain Window Opener i aluminium med fjärrkontroll och tillbehör från varumärket GUOQIN, visas på en produktbild från Amazon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ronnieKarlGustav
  • Laddar…
Är det kallrasskydd man ser eller jobbar den mot ett galler? Fritt flöde är viktigt.En normal badrumsfläkt skall ju kunna, suga uppåt 100 kubik i timmen, så går den konstant så borde den göra skillnad.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag kommer till följande,
[bild]
Tack, jag klickade fel! Ser intressant ut, tack för hjälpen.
Mvh
Ronnie
 
R ronnieKarlGustav skrev:
Hej o tack för ditt svar
Om jag följer länken så kommer jag bara till en bildelssida?
Kan du skicka en bild?

Tack
Ronnie
Du hamnar på Amazon och denna sida:
Amazon.se-sida som visar en GUOPIN skjutportsöppnare med fjärrkontroll och enkel knappkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser den ut.
 
R ronnieKarlGustav skrev:
Har en inglasad altan som blir ruskigt varm när solen ligger på.
Har därför monterat in en fläkt som jag tänkte skulle hjälpa
Men det blev inte bättre.
Fläkten sitter i en limträbalk på 45 mm, sedan rätt ut.
Behöver den ha en kanal som gör att den suger bättre?
Tacksam för svar!
Du kan inte få nån kall-luft om fläkten bara cirkulerar inne i glasade altan.Du måste ta den kallare luften UTANFÖR å blåsa in. Då ska du åxå ha en öppning HÖGT upp så varmluften kommer ut !
Helst ska du inte kanalansluta fläkten. Blir mindre luftflöde pga motstånd i kanalen.
Beror helt på hur lång kanalen är och vilken fläkt typ du har. En friblåsande fläkt ger mindre ljud pga mindre motstånd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.