Tostarp,

jo jag vet och det stör mig nå't så in i bängen....
 
Gör det inte viss skillnad på hur många som rör sig i huset också, tex är man ensam på 200kvm eller om huset är fullt med ungar som cirkulerar och alstrar värme?
 
Byggår: 2006
Yta: 158 kvm, 1,5 plans
Geografisk placering: Göteborgsområdet
Uppvärmning: Vattenburen golvvärme i båda planen.
Nibe 310P

(två vuxna och två barn, 4 och 7 år)

November, december och Januari: i snitt 60 kW per dygn (totalt inkl. hushållsel)

ger ca 380 w / kvm / dygn.
 
p&w skrev:
Gör det inte viss skillnad på hur många som rör sig i huset också, tex är man ensam på 200kvm eller om huset är fullt med ungar som cirkulerar och alstrar värme?

Cirkulerande ungar som far omkring som torra skinn borde ge en hel del energi. Man kanske skulle öppna dagis här hemma så får man gratis uppvärmning? :D


Jag har ensamhushåll + labrador, 91 kvm, 1½-plans som drar 93 kwh/dag just nu på vintern med den gamla oljepannans elkassett igång. Eldar jag med ved får jag ned elförbrukningen till 46kwh/dag.
 
p&w skrev:
Gör det inte viss skillnad på hur många som rör sig i huset också, tex är man ensam på 200kvm eller om huset är fullt med ungar som cirkulerar och alstrar värme?
Jodå 10 ungar ger ca 1,5 kW så kanske mot 20 kW/dygn får du i värme men då får dom va snål med vatten vid dusch o inte tvätta kläder då rycker besparingen...
 
1,5 kW/barn låter lite, iaf när alla 4 kommer till vår säng natttetid. Trång och varmt blir det :)
 
bor i stockholm

villa

125 kvm boyta

2 plan

75 kvm bi yta, ink garage.

Luft/vatten som har varit i drift 1 år.

totalt har det gått åt 23500 kw.

då har 15000 kw gått till uppvärmning och varmvatten.

Har separat mätare för uppvärmning.
 
Beräknar landa på 22000kW för 1:a året i nybyggt 130kvm boyta.

Vattenburen golvvärme i ett plan. 45kvm glasvägg mot väster. I övrigt välisolerat.

Räknar med 10-15% högre uppvärmningskostnad första året pga betongbjälklaget som torkar 1:a året. Därefter uppskattnignsvis 18-19000kW / år.
Uppvärmning med Nibe 60P, som under december / januari snurrar friskt.

Cirka 1000kW / m2 som mest. inkl allt.

2 vuxna, inga barn.

Men jag vet, en helt galen förbrukning. Måste försöka få ner den. Niben är "dead-end" och jag tror inte man kan optimera den mer, en acctank kanske, men vet inte hur jag ska få ur den mer energi.

Tips tas tacksamt emot.
 
Jag har stängt av Varmvattenberedaren sedan två dagar och snittar nu 80 kW/dygn. Istället kör jag en Varmvattenspets per dygn. (IVT 495)

Med mina 210 kvm blir det 0,380 kW/kvm och dygn.
 
bor i stockholm

boyta: ca 120kvm@21 grader

biyta: ca 30vkm@mellan 15-18grader

11/2 plan + källare

byggår: 1931, tillbyggt 2007 (60kvm 11/2plan+källare)

isolerad vind och standard isolerad tillbyggnad (isolerad under nya plattan)

vattenburen värme (radiatorer)+ vattenburen golvvärme i nya källaren)

kombipanna (el/olja/pellets) från 2000 (bara använder el).

mekanisk frånluft (i tvättstugan i källaren+ badrum i övervåning)

elder i kaminen då och då.

2 vuxna och 2 barn (3 och 6år)

total förbrukning (uppvärmning+varmvatten+hushållsel ) i december 3990kW!! eller 133kW/dygn eller ca 880W/dygn/kvm inkl.allt.

Det låter alldeles för mycket tycker jag!....vad tycker Ni?

Tacksamt för tips.
 
chazza skrev:
bor i stockholm

boyta: ca 120kvm@21 grader

biyta: ca 30vkm@mellan 15-18grader

11/2 plan + källare

byggår: 1931, tillbyggt 2007 (60kvm 11/2plan+källare)

isolerad vind och standard isolerad tillbyggnad (isolerad under nya plattan)


vattenburen värme (radiatorer)+ vattenburen golvvärme i nya källaren)

kombipanna (el/olja/pellets) från 2000 (bara använder el).

mekanisk frånluft (i tvättstugan i källaren+ badrum i övervåning)

elder i kaminen då och då.

2 vuxna och 2 barn (3 och 6år)

total förbrukning (uppvärmning+varmvatten+hushållsel ) i december 3990kW!! eller 133kW/dygn eller ca 880W/dygn/kvm inkl.allt.

Det låter alldeles för mycket tycker jag!....vad tycker Ni?

Tacksamt för tips.

Pannan är den stora tjuven...

byt till luft/vatten panna. eller komplettera befintlig med luft/vatten modul..

Annars kan du jämföraförbrukningen i helgen.

Stäng av pannan helt i 12 timmar, jämför dygns förbrukningen innan och efter.
Då ser du ungefär hur mycket som din el-patron kostar.....
 
el_richard

tack för svartet, men vad menar du med luft/vatten modul eller luft/vatten panna?

Är det något sorts luftvärmepump man sen ansluter mot bef. panna.
Det jag har idag är en ctc familj combi panna....den har 145L capacitet bara, kan det vara problemen? att den är igång konstant för att pumpa värm vattnet runt elementerna/golvvärme?

Och är den typ av panna så ovanligt för en vattenburen värmesystem?..känns som jag har MYCKET högre förbrukningar än de flesta ändra dock. (jag kan inte vara ensam med en sånt system).

Tack
 
chazza skrev:
el_richard

tack för svartet, men vad menar du med luft/vatten modul eller luft/vatten panna?

Är det något sorts luftvärmepump man sen ansluter mot bef. panna.
Det jag har idag är en ctc familj combi panna....den har 145L capacitet bara, kan det vara problemen? att den är igång konstant för att pumpa värm vattnet runt elementerna/golvvärme?

Och är den typ av panna så ovanligt för en vattenburen värmesystem?..känns som jag har MYCKET högre förbrukningar än de flesta ändra dock. (jag kan inte vara ensam med en sånt system).

Tack

http://www.ctcvarme.se/enertech/ind...://www.ctcvarme.se/enertech/p273/p273_swe.php

typ en sådan.
 
Nu har jag startat Varmvattenberedaren igen och vips så drog det iväg med 30 kW/dygn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.