Hej!

Jag funderar på att bygga ett större skjul på arrenderad mark där jag vill komma in med maskiner och dessutom kunna ha hästar eller får och då helst uppnå 50-100kvm yta under tak. Med tanke på att marken är arrenderad vill jag att byggnaden skall kunna klassas som portabel och vill nu ha alla era idéer på hur man kan lösa det?

Jag tänker mig att byggnaden skall vara stabil, möjligen tillfälligt förankrad i marken, men ändå så att det går att plocka ner den i moduler och förflytta om arrendet löper ut eller jag lyckas köpa egen mark.Jag vill att byggnaden skall vara 6-10m djup och 5-13m lång. Byggnaden skall uppfylla 'tre väggar och tak' för året-om bruk.

Hit me up!
 
O
K Karlotta skrev:
Hej!

Jag funderar på att bygga ett större skjul på arrenderad mark där jag vill komma in med maskiner och dessutom kunna ha hästar eller får och då helst uppnå 50-100kvm yta under tak. Med tanke på att marken är arrenderad vill jag att byggnaden skall kunna klassas som portabel och vill nu ha alla era idéer på hur man kan lösa det?

Jag tänker mig att byggnaden skall vara stabil, möjligen tillfälligt förankrad i marken, men ändå så att det går att plocka ner den i moduler och förflytta om arrendet löper ut eller jag lyckas köpa egen mark.Jag vill att byggnaden skall vara 6-10m djup och 5-13m lång. Byggnaden skall uppfylla 'tre väggar och tak' för året-om bruk.

Hit me up!
Det finns ju färdiga ”tält” för sådanahär ändamål. De har ju fördelen att du kan sälja det vidare om det skulle behövas flyttas på. Du behöver dock kontrollera med kommunen gällande bygglov, även om det är portabelt så kan det behövas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
En byggbarack på hjul. Minns att jag såg kreativa lösningar på en camping på Tjörn en gång. Stugorna hade försetts med hjul för sig ge sken av att vara flyttbara. Troligen ej fungerande hjul och stugorna var så breda att de aldrig skulle fått plats på vägen.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Det finns ju färdiga ”tält” för sådanahär ändamål. De har ju fördelen att du kan sälja det vidare om det skulle behövas flyttas på. Du behöver dock kontrollera med kommunen gällande bygglov, även om det är portabelt så kan det behövas.
Tack för ditt svar!

Absolut. Rais har de båghallar jag förstår är bäst för ett sådant ändamål. Men de behöver samtidigt förstärkas med träskivor för att kunna nyttja till djur och de blir ofta för låga för att köra in maskiner i om man inte också komplettera med betongelement i botten, varpå jag inte är så säker på att det verkligen är en billig och hållbar lösning i längden.

Funderar själv på idéer med en container och två lösa väggar/väggelement, möjligen på delvis betongplintar ståendes ovan mark, eller kanske med jordankare? Samt ett löstagbart pulpettak eller om vanliga takstolar går att använda på en löstagbar ram kanske? Självbärande plåt på en 'takram' kanske?
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
En byggbarack på hjul. Minns att jag såg kreativa lösningar på en camping på Tjörn en gång. Stugorna hade försetts med hjul för sig ge sken av att vara flyttbara. Troligen ej fungerande hjul och stugorna var så breda att de aldrig skulle fått plats på vägen.
Tack för svar och ideer, mycket uppskattat!

Misstänker att byggbarackerna oftast är ungefär lika breda som en container och därmed lite för smala. Men kanske kan de användas på samma sätt som sjöcontainrar i ett koncept liknande det jag nämnde i tidigare svar. En byggbarack måste väl ändå räknas som flyttbar även utan hjul? De lastas väl på lastbil likt en container, eller?
 
T
Någon form av "lagertält" eller vad det nu heter? Verkar finnas många olika tillverkare, men här är nu ett exempel:

Vit lagertält 6x12 meter med specificerade mått och material. Från 26 850 kr. Städhöjd 2,6 meter och PVC-duk 800, inkluderar bottenram och standardport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.taltpartner.se/lagertalt/

EDIT: Äsch, förlåt. Såg nu först att du redan dissat sett dessa!
 
Jag skulle fundera på ett par 40 fots higcube containrar uppställda bredsides på några meters avstånd från varandra täckta med låglutande självbärande plåttak eller takstol i form av sadeltak täckt med billig plåt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
För en sådan konstruktion krävs det säkert bygglov oavsett hur modulär/demonterbar den är.
Garagetält kräver oftast bygglov.
 
D Dilato skrev:
För en sådan konstruktion krävs det säkert bygglov oavsett hur modulär/demonterbar den är.
Det som TS funderar på är ju sannolikt en ekonomibyggnad i lantbruket och därmed bygglovsbefriad.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Varför är kravet "flyttbart" med, allt är flyttbart, tar bara lite mer tid att demontera.

Du nämner ingenting om minsta takhöjd.

Du tänker 50 - 100 m2 med minsta mått 6 * 5 (30m2) upp till 10*13 (130m2) vilket blir väldigt olika förutsättningar.

Måste hela ytan sitta ihop eller är det ok med väggar inne och vad är kravet på minsta sammanhängande yta?
 
F fribygg skrev:
Det som TS funderar på är ju sannolikt en ekonomibyggnad i lantbruket och därmed bygglovsbefriad.
Javisst, jag läste lite slarvigt.
Tre väggar & tak är ju kravet på ligghall för häst.
 
Ska man köra in maskiner, så är ju minimum att det är en ordentlig grusbädd, både som "golv" och utanför, eftersom man ju annars kör sönder marken på nolltid.

Hur man ska kunna kombinera ligghall för häst, eller får, med maskinförvaring i samma lilla byggnad går inte riktigt ihop för mig.

Dessutom så brukar man ju ha en djupströbädd till djuren, som ska gödslas ut efter säsongen. På denna kan man inte ställa maskiner.

Vi har haft grusbädd i en av våra ligghallar för häst, ca 80 kvm, därför att vi var för snåla när vi byggde den för att gjuta. Det är inget kul alls att gödsla ut på grusbädd efter några år, så numera är det gjutet golv där.

Det finns en tillverkare av verkligt mobila vindskydd: https://www.playmek.se/mobilt-vindskydd

TS: det är svårt att ha djur och maskiner i samma byggnad samtidigt, om det inte är en för ändamålet konstruerad ekonomibyggnad med två avdelningar. I synnerhet om man pratar åkermark/betesmark - den lämpar sig inte för maskinförvaring eftersom den körs sönder. Även regelverken lär ha synpunkter på djurhållningen om det finns "lösa maskiner" i samma utrymme som "lösa djur".

De monteringsfärdiga ligghallar/vindskydd som säljs av flertalet av de företag som säljer stallinredning, t.ex. Uteboxen, Myrby, Ydre-grinden m.fl. är helt möjliga att plocka ner när de inte längre ska användas, och plocka ihop igen på annan plats.
Sådana vindskydd/ligghallar säljs också begagnade på lantbrukssidor och hästsidor, och säljs så fort som det bara går.

Men ju större sådan monteringsfärdig byggnad man skaffar, desto högre krav ställs på grundläggningen, från syllbräda och några jordspjut till de minsta, över gjutna plintar (eller skruvpålar), till att det krävs gjuten grundmur/gjuten platta för de allra största.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Ska man köra in maskiner, så är ju minimum att det är en ordentlig grusbädd, både som "golv" och utanför, eftersom man ju annars kör sönder marken på nolltid.

Hur man ska kunna kombinera ligghall för häst, eller får, med maskinförvaring i samma lilla byggnad går inte riktigt ihop för mig.

Smmaskiner igår ju utmärkt att köra in (och låsa in) i en container som jag tidigare föreslog, det går utmärkt att köra in en FE35:a, Avant minilastare och en fyrhjuling i en 40 fotare, mellanrummet mellan containrarna kan ju gärna utgöras av en betongplatta, en asfalterad yta eller ett slätt berg för den som så hava kan.
 
Javisst kan man köra in en Avant eller fyrhjuling i en container, men jag förstår inte hur man samtidigt, i samma container ska kunna ha hästar eller får samtidigt? Det ryms som mest två hästar i en container, och om de där 35 kvm stora båghallarna är för små, så är inte en container större.

Det är väl inte lämpligt att låsa, om det ska vara en ligghall för djur?

Dessutom så är en container ytterst olämpligt som "djurstall" utan rejäl ombyggnad.

Taket är för tätt och den är av metall utan kondensskydd, så det blir blött "inomhus". Djuren avger fukt som avsätter sig på alla ytor och droppar ner. Akustiken är också läskig för djuren.

Hästar vill inte heller inte gärna gå in i en container, om den inte gjorts om till "öppen långsida", och fått ljusinsläpp, samt försetts med brädfodring.
Får är inte lika petiga, men de kan inte hållas i fuktig miljö, de blir sjuka på olika sätt då.

Men TS tycks ha lämnat tråden, så frågorna om hur TS egentligen menar, lär bli obesvarade.
 
T Turbo_Tail skrev:
Någon form av "lagertält" eller vad det nu heter? Verkar finnas många olika tillverkare, men här är nu ett exempel:

[bild]

[länk]

EDIT: Äsch, förlåt. Såg nu först att du redan dissat sett dessa!
Tack för svar och dina tankar ☺️

Det som händer med tältdukar är att de behöver förstärkas med trä upp till ca 120-150cm på insidan. Också håller de sällan för snö och vind särskilt länge. IOM att det tillkommer förstärkningar så är jag inne på att hellre ha en ordentlig trävägg från början.

Men det är oavsett en god tanke med de färdiga, högvolymsproducerade plasttälten såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.