Hej!

Vi är nyblivna husägare och flyttade in i mars i år.
Vi gjorde en köpargenomgång på plats (köpte in oss på säljarnas besiktning) med säljarnas besiktningsman i november 2023.

Nu har jag upptäckt att åtminstone en av balkongens fyra balkongstolpar är väldigt ”mjuk” ca 2 meter upp och förmodligen på fler ställen, och det går att trycka in en skruvmejsel 8cm innan det tar stopp. Stolpen är 10x10cm.

I besiktningsprotokollet står det ”balkong bedömningsskala 1 = utan anmärkning”

Det känns inget vidare och hur tycker ni vi ska gå vidare, borde inte detta ha upptäckts vid besiktningen?
 
  • En skruvmejsel trycks in i en mjuk och skadad balkongstolpe, där färgen spricker och träet ser ruttet ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Du kan pröva med att vända dig till besiktningsföretaget med att det antingen verkar vara en miss av den som besiktigat (går på ansvarsförsäkringen) eller ett dolt fel så får du se vad de svarar. Vilket av dem det skulle kunna vara beror på om det går att se någon skada eller inte.
 
S
Har du kontrollerat allt virke på hela kåken, när ni var på visning? Om inte.... Lycka till.
 
BirgitS
S Sernando skrev:
Har du kontrollerat allt virke på hela kåken, när ni var på visning? Om inte.... Lycka till.
Om det ingår i en jordabalksbesiktning så är det just det som besiktningsmannen ska göra.
 
Ser även ut som att äldre skador målats över. Närbild på en målad träyta med äldre skador markerade i rött och en skruvmejsel instucken i en av de skadade områdena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Ser även ut som att äldre skador målats över. [bild]
Jag håller med. Det borde väl tagits upp i besiktningsprotokollet?
 
  • Ledsen
Sernando
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Har du kontrollerat allt virke på hela kåken, när ni var på visning? Om inte.... Lycka till.
Nej det har vi inte, och vi har inte den kompetensen varav vi ingick ett avtal mellan oss och besiktningsmannen för att gå igenom huset.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Sernando och 3 till
  • Laddar…
Ser verkligen ut som något målat över en rutten stolpe för att dölja det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
När den övermålade skadan målades behöver ju avsikten inte ha varit att dölja den men det är ju som sagt svårt att säga något om det. Hade jag varit i er sitts hade jag ställt in mig på att alla 4 stolpar behöver bytas. Sen vem som ska betala för det kalaset får ni reda ut.
 
Centano Centano skrev:
När den övermålade skadan målades behöver ju avsikten inte ha varit att dölja den men det är ju som sagt svårt att säga något om det. Hade jag varit i er sitts hade jag ställt in mig på att alla 4 stolpar behöver bytas. Sen vem som ska betala för det kalaset får ni reda ut.
Får ringa besiktningsföretaget på måndag, tycker detta borde upptäckts vid besiktningen speciellt eftersom skadan är en bit upp och helt synlig. Det hade varit en annan sak om dom bara var ruttna längst ner och man behöver demontera en del av altanen för att upptäcka det. Instämmer att alla fyra stolpar ska bytas ut.
 
Hur bedömer jag enklast skicket på den vita balken som vilar på ovanpå stolparna? Den ser fräsch ut, räcker det att känna med mejsel?
 
  • Vit balk under en altan, vilande på stolpar, fråga om hur man enklast bedömer dess skick för renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får se över balken i hela sin längd och kolla med kniv eller liknande om den är mjuk. Ser varje upplag ut enligt röd ring? I så fall är det inte så konstigt att stolparna blivit dåliga i överkant. När ni byter stolpar se till att ordna en fuktsäkrare lösning.
Närbild på överdelen av en stolpe under ett verandatak. Området där stolpen möter balken är markerat med en röd ring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jakob Lindholm
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Du får se över balken i hela sin längd och kolla med kniv eller liknande om den är mjuk. Ser varje upplag ut enligt röd ring? I så fall är det inte så konstigt att stolparna blivit dåliga i överkant. När ni byter stolpar se till att ordna en fuktsäkrare lösning.
[bild]
Ja det ser likadant ut på varje upplag, det verkar ligga syllpapp eller liknande mellan stolpe och balken.
Har du någon idé på hur en bättre lösning skulle kunna se ut?
 
Lite svårt att se på fotot men är det typ så här det ser ut? Det röda strecket skulle då vara syllpappen.
Diagram som visar en byggkonstruktion där ett rött streck representerar syllpappen mellan en vertikal och horisontell del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Centano Centano skrev:
Lite svårt att se på fotot men är det typ så här det ser ut? Det röda strecket skulle då vara syllpappen.
[bild]
Det stämmer, precis så ser det ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.