Vi ska bygga ett garage intill grannens tomt som består av berg och sten och dom är tre eller fyra st som äger denna marken ihop , vi har en stuga som står där i dag som ska fraktas bort och den har vi deras påskrift på bygglovet på när vi sätte den där , men nu när vi frågat om dom kan skriva på om garaget så är det tydligen en som sätter sig emot detta att den kommer närmare än 4,5 m ,stugan står en och en halv meter från deras tomt ,nu till min fråga vad gör vi om vi inte får deras påskrift .
 
Om det inte hjälper att diskuttera med den fjärde ägaren så lämna in ärendet till kommunen i alla fall. Grannarna ska bara göra ett utlåtande och har ingen automatisk stopprätt vid byggnadslov.

Friggebodar och attefallsbyggnader kräver däremot grannarnas medgivande om det är närmare än 4,5 m vilket är en del av regelverket för att de ska vara bygglovsbefriade.
 
ja men vi ska ha garaget närmare än 4,5m det kommer att ligga presis vid deras eller våran gräns men det gör ju våran stuga i dag och ska ju tas bort och där kommer garaget att ligga i stället och dom har ju skrevet på förut om stugan då .
 
W wips wips skrev:
ja men vi ska ha garaget närmare än 4,5m det kommer att ligga presis vid deras eller våran gräns men det gör ju våran stuga i dag och ska ju tas bort och där kommer garaget att ligga i stället och dom har ju skrevet på förut om stugan då .
stugan som vi har i dag ska bort och den har vi bygglov på och där har alla skrevet på bara för att den ligger 1m från gränsen , nu ska den bort och där ska vi ha garaget och de tänkte jag att lägga ganska presis vid tomtgränsen , kan vi få bygglån utan att alla ägare på marken som består av sten och berg skriver på .
 
Bygglovet kan ges helt utan grannarnas medgivande men precis i tomtgränsen brukar anses vara för nära. Du bör kunna sköta byggnaden från din tomt dvs måla om mm.
 
Z z_bumbi skrev:
Bygglovet kan ges helt utan grannarnas medgivande men precis i tomtgränsen brukar anses vara för nära. Du bör kunna sköta byggnaden från din tomt dvs måla om mm.
nu har alla fyra ägare till marken som består av berg och sten sagt sitt att det inte blir någon påskrift ,deras motivering är att gör dom de till oss så måste dom göra så till alla som kommer och frågar om detta .
 
W wips wips skrev:
nu har alla fyra ägare till marken som består av berg och sten sagt sitt att det inte blir någon påskrift ,deras motivering är att gör dom de till oss så måste dom göra så till alla som kommer och frågar om detta .
Har ni ansökt om bygglov?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Har ni ansökt om bygglov?
nej vi har inte gjort det ännu bara för att vi har väntat på att dom skulle skriva på eftersom dom har gjort det förut , men vi ska till byggnadskontoret till veckan så får vi prata med dom hur vi ska gå till väga med de hela , det konstiga är ju att dom har skrevet på en gång förut då det gällde en stuga som vi har där , men den ska ju bort nu då så där ska ju garaget stå i stället .
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
vi ska nu skicka in våra handlingar om bygglovet men jag kan ju inte få in ritningen som vi har gjort på garaget i skrivaren då vi ansöker om bygglovet via e-tjänst , då står det att vi ska bifoga alla handlingar ,nu till min fråga godkänner dom att jag tar ett foto med mobilen och lämnar in i så fall .
 
W wips wips skrev:
vi ska nu skicka in våra handlingar om bygglovet men jag kan ju inte få in ritningen som vi har gjort på garaget i skrivaren då vi ansöker om bygglovet via e-tjänst , då står det att vi ska bifoga alla handlingar ,nu till min fråga godkänner dom att jag tar ett foto med mobilen och lämnar in i så fall .
finns det någon som kan svara på detta om det går att ta ett kort på ritningen som jag har gjort i skala och skicka in kortet , för jag får ju inte in ritningen i scannern då den är för stor för detta .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.